Byggahus.se

Ny vedpanna

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Planerar att installera vedpanna och tankar till nästa vinter.
    Bor på en gård och har tillgång till gratis ved, om man bortser från arbetet.

Värmer upp bostaden 305 m2 + verkstad 250 m2 med bergvärme idag.
    Pumpen är placerad i garaget med kulvert till bostad och verkstad.
    Årlig elförbrukning har senaste 3 åren legat på 38000 kWh.
    Både bostad och verkstad har vattenburen golvvärme.

Under 2019 var det fördelat på följande vis:
    Period, Förbrukning (kWh)
    Dec 4287
    Nov 3824
    Okt 3300
    Sep 1983
    Aug 1857
    Jul 1866
    Jun 1684
    Maj 2325
    Apr 2633
    Mar 3751
    Feb 3369
    Jan 4408

Siktar på att elda max en gång per dag.

Nu mina frågor:

Är det rimligt med en panna på 40 kW och 2600 liter ackumulator?

Jag tycker fördelningen över året ser konstigt ut, bara drygt dubbel energiåtgång på vintern..
    Borde inte skillnaden vara större?

Tack på förhand, David

2. B
    Medlem · Nivå 7
    Du verkar förbruka rejält med energi.
    4400kwh/30dagar x 4 ger 587kwh per dygn.
    Du behöver 10kubikmeter 50° vatten om jag räknat rätt. 24kw i snitt så 40kw skulle väl i princip räcka men hur finner du en panna med nog stor vedvolym?
    Vi pratar nog om runt 500liter eldstad.

3. F
    Medlem · Nivå 10
    (4408-1684) / 0,30 / 30 / 0,80 = 378kWh.

378kWh / (40 x 0,001163) = 8125liter.

Jag räknade med att bergvärmepumpen sänker förbrukningen med ca 70%, lade på en reservfaktor på 0,8 då förra januari inte var någon extremt kall månad. Dessutom går det lite åt till varmvatten. Då blir det ungefär 378kWh per dag under kallaste delen av året. Ska du ta ut 40grader ur tanken behöver du då drygt 8 kubik tank. Med en 40kWh panna betyder det att elda tio timmar i dygnet så det blir ganska klent.

• Laddar…
  4. N
    Medlem Nivå 6
    Det är väl nästan så en flispanna skulle kunna vara ett alternativ om TS har plats och tillgång till tillräckligt med egen skog?

• Laddar…
  5. D
    Medlem Nivå 1
    Hmm, det låter som jag är ute och cyklar rejält.
    Känns som något är på tok här..

Skall börja med att identifiera vart all energi tar vägen innan jag funderar på investera i utrustning.

Hur ser er energiåtgång ut fördelat på året? Känns som jag gör av med mycket under sommaren också?

Skall tillägga att energiåtgången jag redovisat är inkommande el, alltså även belysning och hushållsel..

Flispanna kan helt klart vara ett alternativ.
    Är det rimligt att flisa själv? Vad krävs för utrustning?

6. B
    Medlem · Nivå 7
    Ja det är en god ide ide analysera vad förbrukningen går till. Tänka efter vad ni har för vanor, om det vädras ut mycket värme genom garageportar som står öppna mm mm.
    Mina siffror var väldigt runda och grovt räknat, finndjävels siffror är nog närmare sanningen. Med ett exaktare underlag kanske det t o m blir rimliga siffror.
    Skulle bla vara intressant att veta hur du nyttjar garaget. Hög eller låg temperatur inne, om det ventileras kraftigt eller så.
    Värmepumpen, blir den kvar eller säljs den?
    Ska den bort känns flis som enda alternativet om man vill kunna åka bort längre tid.

Jag värmer också hus 100+ m2 till 22° och garage 150m2 till 14° med ved.
    Min hushållsel ligger rätt konstant på 800kwh per månad. Avfuktare håller upp förbrukningen på sommaren.

7. D
    Medlem Nivå 1
    Mellan garaget där värmepumpen står och bostaden är VVC installerat för att snabbt få varmvatten.
    Gissar att det kan vara en liten energitjuv..

Skall stänga av den under under en tid o se vad som händer..

8. R
    Medlem Nivå 10
    Med de förutsättningarna tror jag du måste ha mycket starkare panna och mycket större tank om du ska klara elda en gång/dygn.

9. N
    Medlem Nivå 6
    En första åtgärd kanske skulle vara att montera en elmätare på matningen till värmepumpen för att se hur mycket som går till uppvärmning respektive övrig hushållsel.
    Det är ju en stor investering så det är ju bra att lägga lite tid och kraft på att få det rätt

Tittade lite på min förbrukning över förra året, jag har veduppvärmning (och solfångare) och loggar förbrukningen:
    Jan-Mars 7000 kWh
    April-Juni 2800 kWh
    Juli-Sept 1300 kWh
    Okt-Dec 4700 kWh
    Totalt ca 15000 kWh för värme och varmvatten. Nu har ju jag ett mindre hus (ca 180m²) så det går ju inte att jämföra rakt över men kan väl ge en indikation på fördelningen över månaderna.