Förhoppningsvis gör man ju både och.

O
Men frågan är, när man budar, budar du per kvm eller totalpriset?
Tänk på att kvm priset sjunker om antalet kvm ökar. När jag var på jakt efter hus så budade jag efter vad jag ville betala totalt för huset. Jag är övertygad om att de flesta budar på samma sätt.
69-71kvm har då bara en betydelse vid själva annonseringen.
Jag själv tycker att kvm priset inte är något jättebra sätt att jämföra...

Mer relevant är väl hur man värderar sin bostad. Om du ska sälja i tex Sthlm C, snittpris 80tkr/m2 (jag hittar på) och har helt plötslig mätt dig till 5m2 större yta. Då förväntar du dig som säljare ca 400 tkr extra! Du sätter förmodligen utropspriset eller acceptpriset utifrån detta. STOOOOR skillnad.

O
Jonatan79 skrev:
Mer relevant är väl hur man värderar sin bostad. Om du ska sälja i tex Sthlm C, snittpris 80tkr/m2 (jag hittar på) och har helt plötslig mätt dig till 5m2 större yta. Då förväntar du dig som säljare ca 400 tkr extra! Du sätter förmodligen utropspriset eller acceptpriset utifrån detta. STOOOOR skillnad.
Troligtvis får du inte 400 tkr bara för dessa 5kvm...

Bara ett exempel Hägge ;) Men skillnad blir det och marknaden är "sjuk" just nu...

Ja, tveklöst är det så att jag förväntar mig att en större lägenhet är dyrare.

Sedan blir det lätt väldigt bakvänt i sådana här diskussioner. T.ex. är det inte många som tänker att den och den lägenheten är si och så mycket större och då kan jag betala si och så mycket mer. Istället har de flesta ett ekonomiskt tak, och det är så mycket de klarar av att betala. Det styr vilka lägenheter de tittar på och hur mycket de budar. Det kopplar också till det jag skrev innan om det där med 69 och 71 kvm. Det kan vara så att det finns de köpare som säger att vi ska ha minst 70 kvm, och de söker därför inte ens efter lägenheter på 69 kvm, än mindre kommer de på visningen. Har man då en 71 kvm lägenhet som annonseras som 69, kan det hända att man tappar en och annan köpstark kund i det segmentet, som skulle kunna vara med och dra upp kvm-priset på just den aktuella lägenheten. För visst är det så att det är fler saker än ytan som påverkar priset, men att tro att ytan inte påverkar priset, det är naivt, tycker jag.

Odjuret skrev:
Troligtvis får du inte 400 tkr bara för dessa 5kvm...
Men det kan vara så att de 5 kvm gör just den skillnaden, eller än mer. De 5 kvm kan vara de som får en köpstark budgivare att växla från inte intressant till här vill vi bo. Det kan man aldrig veta.

Odjuret skrev:
Men frågan är, när man budar, budar du per kvm eller totalpriset?
Tänk på att kvm priset sjunker om antalet kvm ökar. När jag var på jakt efter hus så budade jag efter vad jag ville betala totalt för huset. Jag är övertygad om att de flesta budar på samma sätt.
69-71kvm har då bara en betydelse vid själva annonseringen.
Jag själv tycker att kvm priset inte är något jättebra sätt att jämföra...
Både och. Dels har jag ju såklart ett eget tak för vad jag har råd att betala totalt sätt, men sedan finns ju också tak mot vad jag kan betala för respektive lägenhet och få igen pengarna. Då tittar man ju ofta på kvadratmeterpriset och jämför med resten av området. När det gäller hus är inte kvadratmeterpris en bra värdemätare då det är en fastighet och värdet styrs också till stor del av tomtens storlek. Det är inte heller alltid en bra jämförelse på lägenheter på över 150 kvadratmeter eller liknande. Pratar vi dock storlekar från 0-120 kvadrat är det högst relevant.

I en lägenhet på 100 kvadrat är ju 5 kvadratmeter 5 % vilket gör 1500 kronor per kvadrat om priset är 30'/m2 vilket det kan vara i innerstaden i Malmö t.ex. Då är de 5 kvadraten högst relevanta.

Nån kvadratmeter hit eller dit verkar inte vara avgörande i Karlstad iallafall. Läge, månadsavgift, vilken BRF det är, hur gammal lägenheten är verkar spela in mycket mer, iallafall när man tittar på utgångspriset i annonserna.

Anna_H skrev:
Nån kvadratmeter hit eller dit verkar inte vara avgörande i Karlstad iallafall. Läge, månadsavgift, vilken BRF det är, hur gammal lägenheten är verkar spela in mycket mer, iallafall när man tittar på utgångspriset i annonserna.
Jo, absolut. Man får ju förutsätta att övriga villkor är lika, men menar du alltså att två identiska lägenheter, men med olika angiven area, t.ex. 100 resp. 105 skulle säljas för samma summa?

Redigerat:
O
Vilken tur att vi alla kan tycka olika!

falkn skrev:
Jo, absolut. Man får ju förutsätta att övriga villkor är lika, men menar du alltså att två identiska lägenheter, men med olika angiven area, t.ex. 100 resp. 105 skulle säljas för samma summa?
Saken är den, att man kan ha ett fall där två identiska lägenheter säljs, en som annonseras som 100kvm och en som annonseras som 105 kvm. Där bägge går för samma pris.

En vecka senare säljer man återigen två identiska lägenheter, lika som ovan, en som annonseras på 100kvm och en som annonseras på 105 kvm, där den på 105 helt plötsligt säljs för ett klart högre belopp än den på 100kvm.

Även det omvända skulle kunna inträffa, att den mindre går för ett högre belopp.

Allt beror på vilka som kommer på visningen och sedan börjar buda. Ju större area vid annonseringen, desto större sannolikhet att man får fler intressenter med en högre utgångsbudget, eftersom de som letar efter en större lägenhet också är beredda att betala ett större belopp, redan från start.

O
Till saken hör att ni har för höga tankar om köparna :D De flesta är inte så smarta som flera av er i tråden!
Utan de budar på utan en enda tanke på nånting...

falkn skrev:
Nej? Jag menar att förutsättningarna är så pass olika mellan två lägenheter att några kvadratmeter hit eller dit inte spelar någon roll, det finns andra skillnader som påverkar priset mer. Som jag skrev.

Anna_H skrev:
Nej? Jag menar att förutsättningarna är så pass olika mellan två lägenheter att några kvadratmeter hit eller dit inte spelar någon roll, det finns andra skillnader som påverkar priset mer. Som jag skrev.
Ja och det är en självklarhet, men nu handlar ju tråden om en lägenhet där TS kan välja mellan att lägga ut den med den boa som är nuvarande angiven eller mäta om och öka denna. Frågan är då om han får mer betalt, vilket jag ser som en självklarhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.