Har köpt hus och håller på att flytta in. En av de första grejerna som behöver fixas är att få en laddbox för bilen installerad. Den ska sätta på garaget, där även mätarskåpet sitter.
Mätarskåpet ser ut så här i nuläget:
Öppet mätarskåp med huvudsäkringar och elmätare installerade, viserande kabeldragning och lediga säkringsplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I mitten till vänster sitter huvudsäkringarna, 3x20A. Där under sitter en undercentral med tre huvar, men där det endast sitter en 10A i den övre. Detta tror jag är till nuvarande uttag i garaget, men det måste jag dubbelkolla.
Min tanke och fundering är om det skulle gå att installera en ny undercentral i mätarskåpet, som både ersätter den nuvarande undercentralen för garaget, och även utrustas med nya säkringar för laddboxen. Det borde då bli en huvudbrytare, JFB, 3x16A till boxen samt nuvarande säkringar i denna. Platsmässigt borde det väl gå att lösa, antingen där nere till vänster, eller uppe till höger (vet dock inte vad det är för trådar som kommer ut genom hålen uppe till höger). Kabeln till laddboxen skulle då kunna dras ut i botten och bakom fasaden ner till sockeln, och sedan 7-8 meter åt vänster bort till där laddboxen ska sitta.

Tänker jag helt galet? När jag pratade med firman som ska installera laddboxen så var de inne på att gå in genom väggen in i garaget och sätta en ny central där, och sedan ut igen. Men för mig så känns det som ett större arbete i onödan.

Vad kan den plomberade boxen uppe till vänster vara, den som är märkt GEA?

Uppe till vänster sitter plinten där nätägarens inkommande serviskabel är ansluten.
Serviskabeln passar även de andra två utrymmena då serviskabeln kommer in nerifrån.

På övre trätavlan kan du montera egna grejer men du får inte montera kablar eller apparater på nedre tavlan.

Ledarna som kommer ut ur övre tavlan kan tas bort, de är från tiden när det fanns dubbeltariff. Men din elektriker behöver då bryta nätägarens plombering.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Uppe till vänster sitter plinten där nätägarens inkommande serviskabel är ansluten.
Serviskabeln passar även de andra två utrymmena då serviskabeln kommer in nerifrån.

På övre trätavlan kan du montera egna grejer men du får inte montera kablar eller apparater på nedre tavlan.

Ledarna som kommer ut ur övre tavlan kan tas bort, de är från tiden när det fanns dubbeltariff. Men din elektriker behöver då bryta nätägarens plombering.
Tack för svar. Så då skulle den kanske kunna sättas uppe till höger om elektrikern går med på det, och då kopplas in elmätaren (antar att det är mätarsäkringarna som man ser, och att de sitter före mätaren)?. Men får man ta bort undercentralen nere till vänster, om jag är rätt ute med att det är propparna till garaget?

U uno83 skrev:
Tack för svar. Så då skulle den kanske kunna sättas uppe till höger om elektrikern går med på det, och då kopplas in elmätaren (antar att det är mätarsäkringarna som man ser, och att de sitter före mätaren)?. Men får man ta bort undercentralen nere till vänster, om jag är rätt ute med att det är propparna till garaget?
Nere till vänster ska du låta allt vara som det är finns inget att binna på att laborera där. Så bygg in dina nya delar upptill höger det är ett bra utrymme och enkelt att ordna till fär.

Du får byta utförare om du behöver diskutera en dån självklarhet.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J
Hakar även på en fråga i denna tråden. Jag skulle behöva ett uttag för lastbalanserare i mitt fasadskåp. Idag sitter bara huvudsäkringar där. Inget annat. Är det då att sätta en pyttekapsling med en säkring och ett uttag för bara denna pryl? Eller åker man på JFB åxå isf? Är det ok att dra ut en kabel inifrån till fasadskåpet? Eller ska jag dra "nätverkskabeln" från P1 porten till insidan och sätta tibber pulse där?

GK100 GK100 skrev:
Nere till vänster ska du låta allt vara som det är finns inget att binna på att laborera där. Så bygg in dina nya delar upptill höger det är ett bra utrymme och enkelt att ordna till fär.

Du får byta utförare om du behöver diskutera en dån självklarhet.
anledningen till att jag funderade på att röra den nere till vänster var för att få in resten av garaget bakom jordfelsbrytare. Jag har nu konstaterat att den 10A som sitter där går till uttagen i garaget. Däremot vet jag inte vad brytaren i samma kapsling går till, för det verkade inte vara något som stängdes av. Men den kanske hänger ihop med de lösa tåtarna uppe till höger.
Jag ska helt klart uppmana dem att sätta den nya kapslingen uppe till höger i alla fall. Val av utförare är lite knepigt eftersom jag köpt box och installation via evify, och alltså inte valt installatör själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.