Det du skärmdumpat är bara ett standardsvar från ARN som de skickar ut efter att ha fått in svar från den som är anmäld och om svaret är annorlunda än det du hävdar. Själva utlåtandet kommer dröja lång tid innan du får. Vet inte deras handläggningstider i dagsläget men när jag hade ett ärende hos dem tog det 6 månader innan svar. Är säkert samma eller något längre nu.
Genomförde ni ett helt program när teknikern var hos dig eller gjorde han bara en felsökning. Om han konstaterat att tvätten är blöt borde det stå i hans utlåtande också. Om inte så är det nog bra att spela in hela torkförloppet och visa att tvätten är blöt. Du måste kunna bevisa det du hävdar. Du behöver inte visa något mer fel än den inte fungerar som den ska. Du har dessutom anmält det till återförsäljaren inom 6 månader så felet räknas som ursprungligt

F Freniño skrev:
Det du skärmdumpat är bara ett standardsvar från ARN som de skickar ut efter att ha fått in svar från den som är anmäld och om svaret är annorlunda än det du hävdar. Själva utlåtandet kommer dröja lång tid innan du får. Vet inte deras handläggningstider i dagsläget men när jag hade ett ärende hos dem tog det 6 månader innan svar. Är säkert samma eller något längre nu.
Genomförde ni ett helt program när teknikern var hos dig eller gjorde han bara en felsökning. Om han konstaterat att tvätten är blöt borde det stå i hans utlåtande också. Om inte så är det nog bra att spela in hela torkförloppet och visa att tvätten är blöt. Du måste kunna bevisa det du hävdar. Du behöver inte visa något mer fel än den inte fungerar som den ska. Du har dessutom anmält det till återförsäljaren inom 6 månader så felet räknas som ursprungligt
Ok, tack! Jag får tejpa upp telefon och filma.

Jag hade tvättat en standardtvätt tillsammans med en kompis.
Vägt den torra tvätten.
Vägt tvätten efter att den kommit ut ur tvättmaskinen. Snabbaste tvättprogrammet utan tvättmedel.
Sedan är det bara att tumla. Väg tvätten var 15:e minut. Kör i 90 minuter.
Kör i den dåliga plus 2-3 andra tumlare.
Använd samma våg.
Be din kompis intyga att mätvärdena stämmer.

Skriv en mätrapport, med slutsatsen att tumlaren inte förmår att transportera bort fukten ur tvätten. Se till att skriva en riktigt tydlig mätrapport med syfte, mätuppställning etc.

Erbjud elgiganten att låna tumlaren för kontrollera din rapport.
Om de inte kontrollmäter, så kan du hävda att de håller med om det som står i rapporten, de väljer att medge att dina mätningar är korrekta.

• Gilla
SteelyDan och 1 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Jag hade tvättat en standardtvätt tillsammans med en kompis.
Vägt den torra tvätten.
Vägt tvätten efter att den kommit ut ur tvättmaskinen. Snabbaste tvättprogrammet utan tvättmedel.
Sedan är det bara att tumla. Väg tvätten var 15:e minut. Kör i 90 minuter.
Kör i den dåliga plus 2-3 andra tumlare.
Använd samma våg.
Be din kompis intyga att mätvärdena stämmer.

Skriv en mätrapport, med slutsatsen att tumlaren inte förmår att transportera bort fukten ur tvätten. Se till att skriva en riktigt tydlig mätrapport med syfte, mätuppställning etc.

Erbjud elgiganten att låna tumlaren för kontrollera din rapport.
Om de inte kontrollmäter, så kan du hävda att de håller med om det som står i rapporten, de väljer att medge att dina mätningar är korrekta.
Bra förslagtack

C
S SteelyDan skrev:
Jo, jag tycker det. Men varken EG eller ARN tycker det är nog. Som att jag skulle driva ärendet om tumlaren fungerade... Ska man skratta eller gråta...
ARN struntar fullständigt i vad du väljer att skicka in eller inte, men det har naturligtvis betydelse för ärendets utgång.

Vad de försöker säga är att om du har något mer att tillföra så skicka in det nu. Det kommer inte att finnas någon möjlighet till dialog, de kommer inte att ställa några frågor om något är oklart, de kommer inte att undersöka torktumlaren, och du kommer inte att få chansen att argumentera vidare efter att ärendet är avgjort.

Tänk dig själv in i ARN:s situation. Där sitter de och skall göra en skrivbordsbedömning av ärendet som helt och hållet baserar sig på den information som du och Elgiganten skickat in.

Om läget då är;
Elgiganten: Har intyg från maskintillverkarens auktoriserade serviceverkstad som gjort en grundlig kontroll maskinen vid inte mindre är tre tillfällen och konstaterat att den är felfri.
SteelyDan: "Den funkar inte"

Vem tror du då "vinner" ärendet?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
ARN struntar fullständigt i vad du väljer att skicka in eller inte, men det har naturligtvis betydelse för ärendets utgång.

Vad de försöker säga är att om du har något mer att tillföra så skicka in det nu. Det kommer inte att finnas någon möjlighet till dialog, de kommer inte att ställa några frågor om något är oklart, de kommer inte att undersöka torktumlaren, och du kommer inte att få chansen att argumentera vidare efter att ärendet är avgjort.

Tänk dig själv in i ARN:s situation. Där sitter de och skall göra en skrivbordsbedömning av ärendet som helt och hållet baserar sig på den information som du och Elgiganten skickat in.

Om läget då är;
Elgiganten: Har intyg från maskintillverkarens auktoriserade serviceverkstad som gjort en grundlig kontroll maskinen vid inte mindre är tre tillfällen och konstaterat att den är felfri.

Det är ju detta som är problemet, vart vänder jag mig som kund och vilka rättigheter har jag? Ingenstans och inga, blir svaret, enligt dig, eller? Jag lutar åt det, inte ett dugg förvånad över ARNs utlåtande. Dock motvilligt förvånad över vilket jävla skitsamhälle vi har i ett sånt här sammanhang. Har precis köpt en begagnad tumlare för 1000. Kommer aldrig någonsin mer att handla på nån stor firma. Hellre en trasig grej efter kort tid som kostat en tusenlapp än att bli blåst på flera st och dessutom överkörd.

C
S SteelyDan skrev:
Det är ju detta som är problemet, vart vänder jag mig som kund och vilka rättigheter har jag? Ingenstans och inga, blir svaret, enligt dig, eller? Jag lutar åt det, inte ett dugg förvånad över ARNs utlåtande.
Om du letar efter en instans där du villkorslöst kommer att få rätt oavsett hur bra bevis motparten presenterar, så finns det ingen sådan, nej. Helt riktigt.

Du gör rätt som vänt dig till ARN och du har väldigt långtgående rättigheter som konsument, men inte oändligt långtgående. Så fundera nu istället på hur du lämpligtvis skaffar fram ett trovärdigt bevis på att torktumlaren är trasig och skicka in det till ARN så blir det nog bra.

Det bästa är nog om du nu snabbt som tusan själv kan hitta någon som verkligen hittar felet och reparerar det eller åtminstone kan intyga att den inte funkar som den skall. Kostnaden för detta tar du naturligtvis upp i ditt krav gentemot Elgiganten.

P.s. kan vara värt att undersöka om du i det här läget har möjlighet att begära mer tid för att inkomma med ytterligare information till ARN.

C cpalm skrev:
Om du letar efter en instans där du villkorslöst kommer att få rätt oavsett hur bra bevis motparten presenterar, så finns det ingen sådan, nej. Helt riktigt.

Du gör rätt som vänt dig till ARN och du har väldigt långtgående rättigheter som konsument, men inte oändligt långtgående. Så fundera nu istället på hur du lämpligtvis skaffar fram ett trovärdigt bevis på att torktumlaren är trasig och skicka in det till ARN så blir det nog bra.

Det bästa är nog om du nu snabbt som tusan själv kan hitta någon som verkligen hittar felet och reparerar det eller åtminstone kan intyga att den inte funkar som den skall. Kostnaden för detta tar du naturligtvis upp i ditt krav gentemot Elgiganten.

P.s. kan vara värt att undersöka om du i det här läget har möjlighet att begära mer tid för att inkomma med ytterligare information till ARN.
Tack, du kan nog få jobb på EG.

C
S SteelyDan skrev:
Tack, du kan nog få jobb på EG.
Säkert, men vem vill jobba där? :crysmile:

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du verkligen att Konsumentköplagen inte är tillämplig om man köper en vara "utan garanti" på Elgiganten.? Eller vad menar du med "nej".

Nej det är direkt felaktigt. En eventuell garanti är en helt frivillig överenskommelse och inget som "stipuleras" i KKL.
Enlist konsumentlagen har man 3 års reklamationsrätt. En maskin så går sönder så snabbt och har lagats vid flera tillfällen, ja, då har man rätt att häva köpet. Det får Elgiganten fixa som är säljaren.

H
S SteelyDan skrev:
Hej! Jag brukar försöka hålla mig till bygga hus-frågor här, men har också sett att allehanda frågor ställs och får bra svar. Och det är klart, utan hus hade jag inte köpt en torktumlare. Gjorde det den 27 maj, 2021. Efter ca 3 månaders användning, som var måttlig då jag mer än gärna hänger tvätten utomhus på tork sommartid (var inte ens hemma i juli, då stod den helt oanvänd) började den gnissla, tvätten var inte torr, inget vatten i uppsamlaren och inget ludd i filtret. Provade med mindre mängd tvätt, hjälpte inte. Kontaktade Elgiganten i nov, hänvisades till Whirlpool, fick kontakt med dem i början av dec 2021. Hänvisades till firma som "inte hade tid med en torktumlare innan jul". Med betoning på "torktumlare". I januari kom de och reparerade en del. Funkade inte. De kom igen, reparerade en annan del. Funkade ca två-tre tumlingar, sedan kom samma problem åter. Mejlade för ca 3 v sedan, inget svar, ringde för två veckor sedan, svar att de skulle återkomma. Fick ringa igen för två dagar sedan, nu ska de komma idag. Enligt konsumentköplagen har de rätt att reparera maskinen ett visst antal ggr, detta har jag läst in mig på, det finns även nåt som heter "rimlig" tid innan åtgärd, och det orkar jag inte ens gå in på, men jag undrar: jag har haft maskinen i 10 månader nu, men den har varit trasig nästan hela tiden. Jag har ju köpt en pryl för att jag behöver den men som jag knappt kunnat använda. Har varken Elgiganten, Whirlpool eller rep firman ett ansvar för att tillgodose det behovet, som jag faktiskt köpt en sak av dem för att kunna lösa??
Kontakta Hallå konsument.

C cpalm skrev:
Om läget då är;

Bra svar.
Man måste skicka in någon skriftlig dokumentation till ARN, som på ett objektivt sätt visar att maskinen inte fungerar.

Så en mätrapport över torkningen borde fungera. Intyget från servicefirman "hittar inget fel" visar på firmans kompetens, när intyget vägs mot mätrapporten.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
C cpalm skrev:

F ö hade jag trott att teknikern som EG/WP skickade hit 3 ggr skulle vara trovärdig för dem. Så villkorslöst bevisläge föreligger inte. Om man inte gör sig dum.

S SteelyDan skrev:
Jag lutar åt det, inte ett dugg förvånad över ARNs utlåtande.
Vilket utlåtande? Du skriver "Nu har EG svarat ARN, och jag har fått utlåtande av ARN." men i dumpen du visar ser jag inget som helst utlåtande. Är det inte bara så att ARN fått in ett yttrande från Elgiganten och nu ger dig möjlighet att bemöta detta?

Visa oss vad Elgiganten skrivit i sitt yttrande så kanske vi fattar bättre.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
T
S SteelyDan skrev:
Det är ju detta som är problemet, vart vänder jag mig som kund och vilka rättigheter har jag? Ingenstans och inga, blir svaret, enligt dig, eller? Jag lutar åt det, inte ett dugg förvånad över ARNs utlåtande. Dock motvilligt förvånad över vilket jävla skitsamhälle vi har i ett sånt här sammanhang. Har precis köpt en begagnad tumlare för 1000. Kommer aldrig någonsin mer att handla på nån stor firma. Hellre en trasig grej efter kort tid som kostat en tusenlapp än att bli blåst på flera st och dessutom överkörd.
Att ha rätt och att få rätt är två olika saker. Det finns en hel rättsapparat som kan hjälpa dig, men risken är stor att du får stå för alla kostnader om du inte kan bevisa att du har rätt. Hur tänkte du att det skulle fungera, att alla som är missnöjda med något bara ringer någon som sedan driver saken åt dem kostnadsfritt?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.