Om man nu tycker att det är jättefarligt att obildade gör elarbeten och man vet att det kommer att fortsätta, allra bäst vore det väl då med utbildning fysiskt och/eller online för lekmän, så man kan få behörigheter för vissa jobb. Ungefär som när man blir brandskyddsansvarig. Det går även fixa med uppdateringskurser, även det med möjlighet till online, om man tycker att behörigheten ska vara tidsbegränsade i säg 10 år. Men jag tror man egentligen bara vill behålla jobben och hålla uppe priserna, det handlar inte mest om säkerheten, så det kommer nog inte hända.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Typiskt exempel på projektifieringen av våra myndigheter. Pengar i sjön.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Hatten av för elbranschens lobbyister. Där har folkpartisterna lite att lära. De skulle lobbat för sina elvägar med @Fredrik Sjödin istället för Johan Jakobsson. (y)

• Gilla
Hochiha och 1 till
  • Laddar…
Kanske dags att vi alla kan få besikta våra bilar själva också?
"Min bil är helt säker, jag kollade den igår. Vad jag jobbar med? Jo jag lärare i Historia och kan byta hjul själv"
Sen att avregleringen av bilprovningen inte ledde till mer humana priser är en helt annan sak...

Koppla säkert kommer att leda till att alla hobbyister (som oftast kan en hel del) slutar koppla själva.
Jag tror inte det är anledningen till varför den finns, uta det handlar nog mer om att se till att branschen som säljer grejer inte skall ge råd hur man kopplar, till de som INTE kan själva, utan förstår att det finns risker som inte skall bagatelliseras.
Säljarna på Biltema, Jula m.fl. har troligen inte elektriker bakgrund och kan då få en lathund för att kunna informera rätt.

Utbildning är en fantastisk tanke, det är ju därför som vissa går 3 år på El-gymnasium och sen 2 år som lärling.
Det skall vi då ersätta med kurser på webben?

• Gilla
Kartone
  • Laddar…
K Klp65 skrev:
Kanske dags att vi alla kan få besikta våra bilar själva också?
"Min bil är helt säker, jag kollade den igår. Vad jag jobbar med? Jo jag lärare i Historia och kan byta hjul själv"
Sen att avregleringen av bilprovningen inte ledde till mer humana priser är en helt annan sak...

Koppla säkert kommer att leda till att alla hobbyister (som oftast kan en hel del) slutar koppla själva.
Jag tror inte det är anledningen till varför den finns, uta det handlar nog mer om att se till att branschen som säljer grejer inte skall ge råd hur man kopplar, till de som INTE kan själva, utan förstår att det finns risker som inte skall bagatelliseras.
Säljarna på Biltema, Jula m.fl. har troligen inte elektriker bakgrund och kan då få en lathund för att kunna informera rätt.

Utbildning är en fantastisk tanke, det är ju därför som vissa går 3 år på El-gymnasium och sen 2 år som lärling.
Det skall vi då ersätta med kurser på webben?
Men nu får du ju faktiskt pilla med bilen själv, det enda krav vi har är att den ska uppfylla vissa säkerhetsasspekter efteråt vilket också kontrolleras.

Om man kan tillgodoräkna sig informationen som behövs för att göra en korrekt installation på en webbkurs, varför skulle det inte räcka?
Vissa lär sig fort och bara genom att läsa, andra behöver mer tid på sig tillsammans med praktik för att få det att sitta.

Värt också att betänka är att mycket av tiden på gymnasiet inte handlar om just elinstallation.

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Jovisst får vi greja med våra bilar, men det finns ju också en kontrollorganisation som ser till att bilarna uppfyller säkerhetskraven.

Då kan ju frågan bli, ska vi inrätta en obligatorisk besiktning som exvis försäkringsbolagen utför, med jämna tidsintervaller eller ska vi låta utbildad personal utföra de jobb som de utbildat sig till.

men som sagt jag tror inte det är det som är syftet med Koppla Säkert.

Vad syftet med koppla säkert är högst oklart, kanske lite FUD?

Men för att köra en annan bilanalogi.
Gemene man får lov att köra bil förutsatt att denne tagit körkort.
Detta körkort får man genom att bevisa sin kunskap genom ett teoretiskt och praktiskt prov. Dessa prov gör ingen skillnad på om du kört två varv på gårdsplanen med farmor och bläddrat genom teoriboken eller om du tagit 100 körlektioner och spenderat veckor i lektionssal med en körskolelärare. Kan du det så kan du det, och får köra bil.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K Klp65 skrev:
ska vi låta utbildad personal utföra de jobb som de utbildat sig till.
Ja, det tycker jag. Inför inget yrkesförbud att jobba med el för utbildade elektriker! Det finns faktiskt många människor som inte kan eller vill göra eljobb själva och då är det bra att det finns yrkesmän.

13th Marine 13th Marine skrev:
Vad syftet med koppla säkert är högst oklart, kanske lite FUD?
Syftet är väl solklart? Att stärka branschens monopol genom att skrämma upp folk lite lagom.

Om syftet varit att höja kvaliteten på elanläggningar så hade man såklart inte ansträngt sig för att göra det så dyrt som möjligt att underhålla anläggningen.

• Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
Nej nej nej!

Förbjud allt arbeten som någon har som yrke.
Meka inte bilen själv, lämna in på verkstad... Nej förresten! Åk bara taxi.
Lämna tillbaka spaden och anlita trädgårdsmästare.
Sågen och skruvdragaren lika så, anlita en snickare till allt.
Osv osv.
;)

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
K Klp65 skrev:
uta det handlar nog mer om att se till att branschen som säljer grejer inte skall ge råd hur man kopplar, till de som INTE kan själva, utan förstår att det finns risker som inte skall bagatelliseras.
Lite svårt att tyda din text men jag tror vi är överens här. Jag tror på att folk själva har förmågan att inse sina begränsningar. Därför lämnar de flesta in sin bil till verkstad istället för att göra jobbet själv. Men elsäkerhetsverket missar målet där med sitt fokus på kravet på behörighet istället för att beskriva de kunskaper som krävs, faror som finns etc som gör att folk själva kan bedöma sin förmåga. Det enda folk får ut av denna kampanj är vad man får göra, inte vad som krävs för att göra jobbet och hur det kan gå fel.

Dessutom, inte att förglömma, den materiel som säljs i dagligvaruhusen motsvarar de vanliga arbeten som folk vill kunna göra hemma, enklare arbeten som installation av dosor, belysning och ett extra uttag etc. För det räcker nog en webbkurs. En behörig elinstallatör har utbildning och praktik för att kunna gå in i ett ställverk.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Det som stör mig mest är att jag som privatperson inte kan kräva att personen som kommer hem till mig och kopplar lagligt istället för mig är utbildad. Jag har viss högskolekompetens och är smartare än snittet. Jag kan nog lära mig lite basic grejer om information finns till hands. Jag har dessutom kroniskt kontrollbehov och drar mig in i det längsta för att ringa hantverkare så risken är stor att jag skiter i att ringa elektriker så länge uttagen fungerar istället för att få fixa basic grejer själv.

Jag vill bestämma själv till stor del och jag tror att gemene elektriker saknar respekt för att jag t.ex. vill välja märke på prylarna själv etc. Om jag läser någonstans att jordfelsbrytare x är bättre än y så kommer jag vilja köpa x även om testet inte nödvändigtvis stämmer eller om y duger för mitt behov. Jag har stort intresse att välja själv helt enkelt och det passar sällan ihop med hantverkare.

K Klp65 skrev:
Jag tror inte det är anledningen till varför den finns, uta det handlar nog mer om att se till att branschen som säljer grejer inte skall ge råd hur man kopplar, till de som INTE kan själva, utan förstår att det finns risker som inte skall bagatelliseras. Säljarna på Biltema, Jula m.fl. har troligen inte elektriker bakgrund och kan då få en lathund för att kunna informera rätt.
När jag jobbade på Jula för 10 år sedan fick jag höra att vi som säljare inom detaljhandeln inte fick ge råd om elinstallationer eftersom vi inte var utbildade och jag uppfattade det som att det fanns någon form av lagstöd för det påståendet. Men om det är reglerat enligt lag eller om det bara var Julas stenhårda linje vet jag inte, men oavsett så är den vettig när det gäller el då det kan få katastrofala följder om det blir fel

Helt plötsligt kommer "Klp65, Nivå 1, Medlem jan 2020, 3 inlägg" och utbrister i en massa (nåja, 3) inlägg om att "Ny tjänst ska minska elolyckor" är rätt och tycker att det är det bästa som kommit. Inga inlägg innan... Hmm, vad kan det betyda ;-)

• Gilla
Klp65 och 1 till
  • Laddar…
S hjulia skrev:
oavsett så är den vettig när det gäller el då det kan få katastrofala följder om det blir fel
Nja, kolla statistiken ovan från mig, i princip inget är på grund av "hemma-pulare". Men branschen vill få det att låta som det. De vill behålla jobben (förstår det, vem vill inte det) och behålla höga priser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.