Hej!
Tänkte kolla om det finns någon kunnig och hjälpsam person här på forumet som vet om elektrikern kommer behöva dra nytt till nytt uttag(göra om uttag till 230v)?
Bifogar bild på gamla spisen samt nya, även uttaget som sitter hemma.
Tack på förhand!
Tänkte kolla om det finns någon kunnig och hjälpsam person här på forumet som vet om elektrikern kommer behöva dra nytt till nytt uttag(göra om uttag till 230v)?
Bifogar bild på gamla spisen samt nya, även uttaget som sitter hemma.
Tack på förhand!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
I vägguttaget har du troligtvis 3faser + jord och kanske nolla. Det kommer elektrikern kolla.
Jag gissar att du inte kommer behöva dra något nytt, men det kan man bara veta efter en mätning
Jag gissar att du inte kommer behöva dra något nytt, men det kan man bara veta efter en mätning
Redigerat:
Tack för snabba svar! Ska kolla vilka sladdar som är framdragna.
Dum fråga kanske, men nya spisen så står det på hemsidan där jag köpte den att det är 230v. Men när jag fick hem o kollar bak så är det även två bilder att man kan koppla in 400v i den? Har jag fel om att den även funkar med 400v men att man behöver en ny sladd o koppla i nya spisen. (Nya spisen med svart sladd och tre sladdar).
Dum fråga kanske, men nya spisen så står det på hemsidan där jag köpte den att det är 230v. Men när jag fick hem o kollar bak så är det även två bilder att man kan koppla in 400v i den? Har jag fel om att den även funkar med 400v men att man behöver en ny sladd o koppla i nya spisen. (Nya spisen med svart sladd och tre sladdar).
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Kan vara på sin plats att påpeka att om nollan inte finns i uttaget (där det saknade stiftet skulle gått in), så går den nya spisen sönder i princip direkt om du kopplar in den på prov.
Det är relativt enkelt att kontrollera själv om nollan finns där eller inte. Den "skall" finnas, men dte har fuskats väldigt mycket med detta genom åren. Den behövdes inte för äldre rena 400V spisar. Dås sparade man in en tråd.
Det är relativt enkelt att kontrollera själv om nollan finns där eller inte. Den "skall" finnas, men dte har fuskats väldigt mycket med detta genom åren. Den behövdes inte för äldre rena 400V spisar. Dås sparade man in en tråd.
Fösta gången jag frågar nått här på forumet och tacksam att det finns så många som vill va med o hjälpa!
Hjälper dessa bilder o veta om nollan finns framme? Ena bilden är på överdelen och andra är på underdelen.
Hjälper dessa bilder o veta om nollan finns framme? Ena bilden är på överdelen och andra är på underdelen.
Du har rätt, du behöver oavsett vilket byta till ett fullkopplat sladdställ (därför att spisen fungerar SÅÅ mycket bättre med 400V vilket du redan har).StukeT skrev:
Kolla nollan:
antingen mäter man att det är 230 volt mellan nollan och valfri fas (enklast) eller så lossar de två skruvarna och drar ut locket (med avstängd ström, i vart fall de tre säkringarna till spisen avstängda), då ser man om det finns en ledning i nollan.
Finns där en ledning och man vill vara säker på att nollan är kopplad i andra änden men inte har ett mätinstrument, kan man koppla in en glödlampa mellan nollan och valfri fas.
Lyser den normalt har du en nolla.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Som sagt det finns nolla till uttaget. Vill man vara riktigt säker så bör man även kolla att den verkligen är inkopplad i centralen. Men det är lite överkurs. Extremt osannolikt att den är dragen men inte inkopplad.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Så tänkte jag med när jag började som elektriker. Skulle installera ny spis, det fanns perilex uttag. Öppnade och såg att den var fullkopplad och var dumt nog nöjd så, skulle ju bara byta ut en spis liksomH hempularen skrev:
Vi fick lov att ersätta spisen för det vart för varmt, för snabbt, sen blev den kall.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Å andra sidan. Är man där som elektriker, så borde det inte behöva ta mer än en halv minut att kontrollera att nollan verkligen är nolla.
Fick du nån klarhet i varför nollan inte var kopplad?
Jag har iofs. en släkting som lät installera ett nytt vägguttag utomhus. Det drogs från ett bef. uttag. Elektrikern upptäckte vid kontroll att jorden var inte inkopplat på det bef. utomhus uttaget. Trådarna kom till centralen utan jord. När han drog ur dem visade det sig att jorden slutade 10 cm från röränden. Så en elektriker hade alltså dragit igenom trådarna, men med för lite kvar i rullen för jord. Och låtit bli att dra om. Detta var draget till utomhusuttag på den tiden när man inte hade jordfelsbrytare...
Jag har iofs. en släkting som lät installera ett nytt vägguttag utomhus. Det drogs från ett bef. uttag. Elektrikern upptäckte vid kontroll att jorden var inte inkopplat på det bef. utomhus uttaget. Trådarna kom till centralen utan jord. När han drog ur dem visade det sig att jorden slutade 10 cm från röränden. Så en elektriker hade alltså dragit igenom trådarna, men med för lite kvar i rullen för jord. Och låtit bli att dra om. Detta var draget till utomhusuttag på den tiden när man inte hade jordfelsbrytare...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Håller absolut med. Men jag var ung och nyanställd och ger mig fan på att spänningsprovaren låg i bilen.H hempularen skrev:Å andra sidan. Är man där som elektriker, så borde det inte behöva ta mer än en halv minut att kontrollera att nollan verkligen är nolla.
Idag skulle jag aldrig göra det misstaget
Nollan var ihoprullad och låg löst i centralen. Varför den inte var ansluten kan bara han som installerat svara på.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer