Hej vänner,
tänkte se om någon kan hjälpa mig här. Ska köpa ny spis, har tidigare haft gas, men el finns framdragen.
Nu undrar jag om spisen jag köper ska vara 3-fas eller annat? 230v, 400v?
(texten på dosan är SPD 25 2P+J 25a 230v)
Tackar på förhand, bifogat bilder på dosan/uttaget och elskåpet
tänkte se om någon kan hjälpa mig här. Ska köpa ny spis, har tidigare haft gas, men el finns framdragen.
Nu undrar jag om spisen jag köper ska vara 3-fas eller annat? 230v, 400v?
(texten på dosan är SPD 25 2P+J 25a 230v)
Tackar på förhand, bifogat bilder på dosan/uttaget och elskåpet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack så mycket!
Ok, jag är smålänning så håller på att leta spisar på blocket
om jag hittar en som är trefas - kan jag använda den eller Måste det vara enfas?
Hoppas att man bytt ledningar någon gång (eller varit noga med dimensioneringen) med tanke på att det står 2,5 kvmm men det finns en C20-säkring i centralen.
Detta är ett vanligt problem i gamla lägenheter med gasspis, man behövde helt enkelt inte så mycket el när spisen gick på gas.
Detta är ett vanligt problem i gamla lägenheter med gasspis, man behövde helt enkelt inte så mycket el när spisen gick på gas.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Du har bara enfas.
Det mesta i spishällar idag är 230 volt och går köra enfas.
Letar du beg så se till att det är elementspänningen är 220 eller 230 volt så går det köra på enfas.
Hittar du något med en 5-polig kontakt så går det använda om det är märkt 230 volt.
Sedan tar du en bild på märkskylten så kanske forumet godkänner.
Protte
Det mesta i spishällar idag är 230 volt och går köra enfas.
Letar du beg så se till att det är elementspänningen är 220 eller 230 volt så går det köra på enfas.
Hittar du något med en 5-polig kontakt så går det använda om det är märkt 230 volt.
Sedan tar du en bild på märkskylten så kanske forumet godkänner.
Protte
My god, vilken snabb respons, guld! Tack!
- det du nämner tommib - ang. byta ledningarna.. vad är riskerna om man Inte gjort detta? Det ska komma en elektriker hit och fixa med annat, är det ett Stort jobb eller litet att byta om det inte är gjort?
- det du nämner tommib - ang. byta ledningarna.. vad är riskerna om man Inte gjort detta? Det ska komma en elektriker hit och fixa med annat, är det ett Stort jobb eller litet att byta om det inte är gjort?
Omöjligt att svara på. Rimligen är det gjort, annars har elektrikern som installerade den centralen du har där idag gjort bort sig. Farligt blir det bara om man säkrat upp i matande ände utan att byta ledningarna men det har jag svårt att se att någon elektriker skulle gjort.
Det är troligen lätt att titta på dimensionen på matande ledningar, om inte annat så i källaren. Annars kanske bostadsrättsföreningen vet.
Det skulle också vara roligt att veta varför du har de gamla diazedsäkringarna kvar på vänstra sidan av mätaren. Huvudsäkringar är väl inte så sannolikt eftersom du bara har enfas.
Det är troligen lätt att titta på dimensionen på matande ledningar, om inte annat så i källaren. Annars kanske bostadsrättsföreningen vet.
Det skulle också vara roligt att veta varför du har de gamla diazedsäkringarna kvar på vänstra sidan av mätaren. Huvudsäkringar är väl inte så sannolikt eftersom du bara har enfas.
Ok tack!
Hmm, vet ej, varför den är kvar. Varit så sedan jag flyttade in. Gissar att den är urkopplad... Borde kanske tas ner
Hmm, vet ej, varför den är kvar. Varit så sedan jag flyttade in. Gissar att den är urkopplad... Borde kanske tas ner
Ja, så får det bli
Klicka här för att svara