26 543 läst ·
48 svar
27k läst
48 svar
Ny Smeg induktionsspis låter ngt fruktansvärt
Bästa svaret
Att ett kärl är märkt att det funkar på induktion säger ingenting om att det fungerar uselt eller över förväntan.R Rutilus skrev:Fattar. Men, kan ändå inte låta bli att tänka att det ju är att skarva rejält gentemot slutkonsument. Om t ex kastrullen skulle vara märkt med en stämpel som indikerar att "du kan använda denna tingest att slå i en spik med", så _funkar_ det ju, men det är rätt omständligt.
Om du sålt induktionshällar i 15 år så sitter du säkert inne med information om vilka pannor & kastruller som faktiskt funkar. Kan du lotsa mig rätt i märkesdjungeln? Och följdfrågan blir naturligtvis: är det så att en kastrull låter mindre på en spis av märke X jämfört med märke Y? (dvs, även om någon säger att "BrandMaster2000-kastrullen är snortyst" så kanske samma kastrull skär sönder trumhinnorna på mig vid min Smeg?)
Man får prova sig fram helt enkelt, IKEA 365 verkar vara ett relativt säkert kort. "märkes"kärl kan vara odugliga.
ljudet man hör är det magnetiska materialets vibration mot intilliggande material. kan alltså även vara glaset på hällen. electrolux hade jätteproblem med ljud samtidigt som siemens var tyst ingen vet varför.
SMEG har ju en hel del övrigt att önska när det gäller kvalitet.
kombinationen av en riktigt plan glasyta, riktigt monterad induktionsspole, en perfekt plan botten på kärlet samt en nogsam inpassning av magnetiskt material i kärlet ger inget ljud.
Det är ju precis det som är problemet, brukaren gör som vanligt och reflekterar inte över resultatet och det är för lätt att ha för hög värme på en induktion[SH] skrev:
Den berättar enbart att kärlet blir varmt, inte hu
Har 15 års erfarenhet av att sälja (och supporta köpare av) induktionshällar och vill fortfarande hävda att gjutjärn funkar utmärkt om man gör rätt. Lite som Testfakta skriver, pannorna ska värmas långsamt på lägre temperatur. Har en Siemens-häll nu och steker pannkakor och plättar med riktigt gamla laggar och har nyare stekpanna och grillpanna i gjutjärn som funkar utmärkt bara man ger dem tid.
När någon har problem med att pannkakor blir fläckvis brända beror på induktionshällen beror det på att de stressar. Värmer pannan på max (förhoppningsvis inte booster) eller 70-80% av max så värmen hinner aldrig fördelas jämnt. Lär känna dina kokkärl och försök förstå lite av hur din häll funkar - om folk gjorde det skulle de ha trevligare stunder vid spisen.
Måste få dela med mig av ett citat från testfaktas test angående varma handtag:
"Lägst temperatur på handtaget uppmättes på Ronneby bruks panna i gummi." - undrar mest hur bra man steker i panna av gummi...![]()
Menar du att den skulle vara fläckvis ojämn?electroluxaren skrev:
Botten är svarvad och insidan till synes jättejämn.
Jag har testat pannan på tre olika hällar (inför beslut om köp av induktionshäll) och helt jämnstekta blev inga pannkakor.
På min gamla antika spis blir de väldigt jämnstekta, likadant på glaskeramikhällen på landet.
Det är ingen nyhet att det är svårt att få helt jämn stekyta med gjutjärn på induktion.
I testet jag länkade till beskriver de detta och att det trots att man gör enligt konstens alla regler, mjukstartar värmen så blir det inte lika bra.
Bara ett ultraljud kan svara på dettaHuddingebo skrev:
Menar du att den skulle vara fläckvis ojämn?
Botten är svarvad och insidan till synes jättejämn.
Jag har testat pannan på tre olika hällar (inför beslut om köp av induktionshäll) och helt jämnstekta blev inga pannkakor.
På min gamla antika spis blir de väldigt jämnstekta, likadant på glaskeramikhällen på landet.
Det är ingen nyhet att det är svårt att få helt jämn stekyta med gjutjärn på induktion.
I testet jag länkade till beskriver de detta och att det trots att man gör enligt konstens alla regler, mjukstartar värmen så blir det inte lika bra.
Hej Rutilus.R Rutilus skrev:Som rubriken antyder: vi kopplade precis in vår nya Smeg SSK92IMX8, och testade med några olika kastruller (alla anpassade för induktionsuppvärmning). Men, det ljud som ljuder kan omöjligt vara acceptabelt, eller? Såhär låter det: [media]
Vi har ännu inte kunnat kontakta smegs kundtjänst pga stängd support, men jag tänkte slänga ut frågan till någon som ev kan säga bu eller bä. Fel på spisen? Ngt fel i husets elförsörjning generellt? Eftersom jag inte kan ett jota om just el kan jag inte bedöma om vi har något övergripande vi borde kolla.
Våran nya häll från Smeg låter likadant. Hade en installationstekniker här idag så vi fick prova en likadan. Tyvärr lät den lika illa. Mest är det dom 2 små plattorna som låter mest. Dock bara på 9:an eller powerboost. Sänker man effekten försvinner ljudet för mig. Vi har provat många olika kastruller utan positivt resultat. Gjutjärns stekpannan låter nästan inte alls.
Tidigare har vi haft 2 traditionella spis/ugn med induktion, visst lät/brummade dom men inte så här illa. Ljudet är jättejobbigt!
Jag tror det har med effekten på plattorna att göra. När jag använder dom stora plattorna finns nästan inte ljudet där med samma kastruller.
Har ni nått någon lösning?
Redigerat:
Nä. Vi skapade ett ärende på Smeg-supporten, men efter telefonsamtal med dem menade handläggaren ngt i stil med att "det är normalt att vissa kärl låter mer än andra". Vi har sedan dess typ lärt oss att det tjuter mer i vissa kärl, men att det aldrig kommer att vara knäpptyst. Gjutjärnsgrytan brummar lite svagt i en rätt mysig ton, men den går inte speciellt varm ofta. Att vi vant oss *kan* bero på att vi också monterat upp en fet smeg-fläkt, som överröstar alla induktionstjut utan problem.F furuvikarn skrev:
Just nu är det största problemet att ugnsfläkten/fläktarna låter som en vinkraftsturbin (alltså, högt!) i 45-60 minuter efter det att man kört mat i ugnen. Vi har ännu inte flyttat in matbordet i köket, men det kommer knappast att kunna hålla en normal middagskonversation där de gånger vi lagat mat i ugnen. Får väl sitta i rummet bredvid och krubba antar jag.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Visst är det så...Vi köpte ju Smeg Victoria serien då den föll oss i smaken rent designmässigt. Sen vet jag att man får betala för designen och har ingen som helst erfarenhet av märket i sig. Vi vart varnad för att köpa deras kylskåp.electroluxaren skrev:
Hittills är vi nöjda med ugnen och kombinationsugnen/micron.
Vi får hoppas att det går att reklamera ljudet...vi har ju köpt en dyr bänkskiva. Och måttet för håltagningen är ju lite udda just för denna modell enligt stensliperiet
Dina kärl är står förmodligen inte plant och därför låter det. När kokkärlet är tomt och kallt sätter du det på hällen och så handen i kärlet och så trycker du med fingrarna och känner efter. Det ska inte röra gå att vicka något alls.
Rekommenderar att du köper nya kärl och säkerställer att de står plant redan i butiken. (Däremot kan de bukta inåt något i mitten, det är okej och vanligt.) Ge också fan i att dra på max från början, har du bra kärl så kommer de gå sönder då de består av flera olika metaller i olika lager, som expanderar olika vid värme och inte hinner expandera ihop när du maxar. Jag har Scanpan Fusion 5 som är toppen, dock fick jag motsvarande ljud först och fick därför byta det kärlet mot ett nytt. Om du tänker maxa är det dock direkt olämpligt, isf. gör du bättre i att köpa något i bara ett material rakt igenom.
Rekommenderar att du köper nya kärl och säkerställer att de står plant redan i butiken. (Däremot kan de bukta inåt något i mitten, det är okej och vanligt.) Ge också fan i att dra på max från början, har du bra kärl så kommer de gå sönder då de består av flera olika metaller i olika lager, som expanderar olika vid värme och inte hinner expandera ihop när du maxar. Jag har Scanpan Fusion 5 som är toppen, dock fick jag motsvarande ljud först och fick därför byta det kärlet mot ett nytt. Om du tänker maxa är det dock direkt olämpligt, isf. gör du bättre i att köpa något i bara ett material rakt igenom.
Jo, det var min synpunkt. Toyotor brukar fungera bra, vore det enbart funktion som gällde skulle fler ha dem.electroluxaren skrev:
Sedan kan jag nog hålla med, för mig är funktionen viktigast i kök.