11 365 läst ·
17 svar
11k läst
17 svar
Ny slags vindturbin tänkt för taknocken
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 631 inlägg
Intressant produkt för mikroproducenter på väg mot den svenska marknaden.
Du kan läsa artikeln här: Ny slags vindturbin tänkt för taknocken
Du kan läsa artikeln här: Ny slags vindturbin tänkt för taknocken
Undrar hur mycket en sådan mackapär låter. Kul att ha en så stor vibrerande grej fäst direkt på huset 😬
Normalt är jag ganska YIMBY när det gäller vindkraft, men nånstans får man ändå dra gränsen. NOMR (NotOn My Roof) tack! Vi skulle säkert ändå inte få bygglov för en så ful fasadändring.
Normalt är jag ganska YIMBY när det gäller vindkraft, men nånstans får man ändå dra gränsen. NOMR (NotOn My Roof) tack! Vi skulle säkert ändå inte få bygglov för en så ful fasadändring.
Dett låter onekligen jättespännande men siffrorna känns lite åt "för bra för att vara sant hållet".
22000kWh / 5,4 kW = 4074h
4074 / 24 ~= 170 dagar. Eller ung halva året med maxeffekt.
Jag är tveksam till om man verkligen får ut så många kWh.
22000kWh / 5,4 kW = 4074h
4074 / 24 ~= 170 dagar. Eller ung halva året med maxeffekt.
Jag är tveksam till om man verkligen får ut så många kWh.
Det brukar vara så med småskalig vindkraft. Det ger mycket mindre än utlovat.
Håller helt med dig men 22 000 kWh låter ju helt otroligt på bara 13 m nock. Svårt att hitta priser dock och det finns väl en risk att det är en rätt stor inestering?K Klass0n skrev:
/Krille
Med en produktion av 22 000 kWh per år blir medeleffekten 2,5 kW.
På RidgeBlades hemsida anges toppeffekten till 5,4 kW som uppnås vid (endast!) 25 m/s.
De skriver även att effekten är proportionell mot kvadraten på vindhastigheten.
Då kan vi räkna ut att effekten 2,5 kW kräver en vindstyrka på 17 m/s.
10 m/s ger 0,9 kW
5 m/s ger 0,2 kW.
Det som tillkommer till vindsnurrans fördel är att hastighet på vinden ökar med lutningen på taket, men väger inte riktigt upp det hela sett till de vindar vi har i Sverige.
Vid 30 graders taklutning blir vindhastigheten 1,5 gånger vindens hastighet och vid 45 graders taklutning 2,2 gånger vindens hastighet. Taket måste dock vara vinkelrätt mot vinden för att få dessa värden.
På RidgeBlades hemsida anges toppeffekten till 5,4 kW som uppnås vid (endast!) 25 m/s.
De skriver även att effekten är proportionell mot kvadraten på vindhastigheten.
Då kan vi räkna ut att effekten 2,5 kW kräver en vindstyrka på 17 m/s.
10 m/s ger 0,9 kW
5 m/s ger 0,2 kW.
Det som tillkommer till vindsnurrans fördel är att hastighet på vinden ökar med lutningen på taket, men väger inte riktigt upp det hela sett till de vindar vi har i Sverige.
Vid 30 graders taklutning blir vindhastigheten 1,5 gånger vindens hastighet och vid 45 graders taklutning 2,2 gånger vindens hastighet. Taket måste dock vara vinkelrätt mot vinden för att få dessa värden.
Är inte alla de där mackapärerna för hemmabruk lite "pipe dreams".
* Speciella konstruktioner som sällan är beprövade.
* effekt som marknadsförs är "under gynnsamma förhållanden
* Vindkraft är mekanisk energi som innebär att delar kommer slitas ut på ett helt annat sätt än exv solenergi
Nä. Om man vill ha egen kraftproduktion hemma är det bättre köra det beprävade.
Jag har följt för många sånna här "vinflöjelenergi"bolag genom åren och det slutar alltid med att man går in nått år senare och så är sidan död.
* Speciella konstruktioner som sällan är beprövade.
* effekt som marknadsförs är "under gynnsamma förhållanden
* Vindkraft är mekanisk energi som innebär att delar kommer slitas ut på ett helt annat sätt än exv solenergi
Nä. Om man vill ha egen kraftproduktion hemma är det bättre köra det beprävade.
Jag har följt för många sånna här "vinflöjelenergi"bolag genom åren och det slutar alltid med att man går in nått år senare och så är sidan död.
Blir det inte sämre vid låga hastigheter i så fall sett till effekt, eller tänker jag galet nu?S Strontus skrev:
Dvs.
25 m/s -> 5,4 kW
19,8425 m/s -> 2,7 kW
14,7 m/s -> 1 kW
11,875 m/s -> 0,5 kW
10 m/s -> 0,3456 kW
5 m/s -> 0,0432 kW
Buller och tjutande ljud brukar vara en följetong när det gäller småskalig vindkraft. Det är kanske inget man vill ha i sin närmiljö.
Jag är smått skeptisk, skulle det fungera med rimlig investering underhåll och buller vore det bra.
Jag är smått skeptisk, skulle det fungera med rimlig investering underhåll och buller vore det bra.
Jo, det stämmer. En halvering av vindhastigheten ger 8 gånger lägre, eller ca: 12% effekt. Man kan ju hoppas att det bara var ett skrivfel på deras hemsida...Walle85 skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Hoppas att de får ut lite effekt ur den turbinen, husnockar sitter lite väl lågt och kan bara ge effekt när det blåser framifrån (och bakifrån).
Här i Umeå hade vi Tornado-tornet som efter många miljoner kronor inte blev något.
Efter en massa datasimuleringar visade det sig att teori och praktik inte gick ihop.
2007 var man optimister https://miljo-utveckling.se/tornadotorn-kan-bli-framtidens-vindkraft/
Såg ut som en stor uppklippt läskburk.
Protte
Här i Umeå hade vi Tornado-tornet som efter många miljoner kronor inte blev något.
Efter en massa datasimuleringar visade det sig att teori och praktik inte gick ihop.
2007 var man optimister https://miljo-utveckling.se/tornadotorn-kan-bli-framtidens-vindkraft/
Såg ut som en stor uppklippt läskburk.
Protte
Googlade lite och hittade motsvarande artiklar redan år 2009. Hade det fungerat och haft en rimlig prislapp skulle det finnas anläggningar i drift, data på verklig produktion, priser, mm. Att de inte har koll på förhållande av vindhastighet upphöjt i 3 är väl en ytterligare varning.