3 882 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Ny skruvdragare
Sida 1 av 2
Jag behöver köpa en ny skruvdragare som kommer användas enbart i hemmet till div byggnationer.
Jag har testat några olika dragare och de enda som faller i min smak av flera olika anledningar är Makita och Hitachi. Så ni behöver inte tipsa om andra märken.
Makita sticker iväg för mycket pengamässigt i dagsläget så jag har kikat mer på Hitachi.
Har inte testat denna Hitachi DS14DSAL
http://www.toolab.se/?category_id=&item_id=0603015000#
Är det något att ha? Den skulle passa perfekt med min ekonomi
Jag har testat några olika dragare och de enda som faller i min smak av flera olika anledningar är Makita och Hitachi. Så ni behöver inte tipsa om andra märken.
Makita sticker iväg för mycket pengamässigt i dagsläget så jag har kikat mer på Hitachi.
Har inte testat denna Hitachi DS14DSAL
http://www.toolab.se/?category_id=&item_id=0603015000#
Är det något att ha? Den skulle passa perfekt med min ekonomi
Du länkar till något sorts vattenpass.
Hade en 14.4V Hitachi skruvdragare på jobbet förut och var väldigt nöjd med den. Du skriver "div byggnationer". Innebär detta byggande av ett fristående garage eller ska du bara hjälpa frugan att skruva upp gardinstängerna?
Hade en 14.4V Hitachi skruvdragare på jobbet förut och var väldigt nöjd med den. Du skriver "div byggnationer". Innebär detta byggande av ett fristående garage eller ska du bara hjälpa frugan att skruva upp gardinstängerna?
Har du provat Hitachi 10,8 V-dragare? Betydligt billigare och räcker med råge i både styrka och batteri-kapacitet för byggprojekt på tomten. Gäller även Makitas 10,8 V-dragare.
Det är bara om du har en massa 10 X 100 mm franska bultar som ska skruvas in, som det behövs en 14 V-dragare.
Det är bara om du har en massa 10 X 100 mm franska bultar som ska skruvas in, som det behövs en 14 V-dragare.
Kommer att skruva i reglar och dörrkarmar. Ska bygga ett nytt kök också. Om den funkar till att bygga ett garage i framtiden så vore ju det toppenvojma skrev:
Hitachi är inga dåliga grejjer men om du har någon tanke på att köpa fler batterimaskiner så skulle jag råda dig att titta närmare på Makitas 18V program. Spara ihop lite mer pengar och köp en BHP452 så får du en riktig monstermaskin. Köper du den från Power-Tools-Pro i UK så får du den för £134 (~1400sek) om du klarar dig med ett batteri, vill du ha två batterier kostar den £190. Då tillkommer frakt med £44 samt 20% moms på hela beloppet. (Slutsumma ~1900 resp 2450 sek) Gå ihop med några kompisar och dela på frakten.
Det var billigt! Jag är faktiskt väldigt sugen på en BDF452. Men den kostar bra mycket mer än BHP452 som du skriver om. Vad är egentligen skillnaden på dem 2 förrutom att BHP har slagborr? Hur kan den vara billigare?vojma skrev:Hitachi är inga dåliga grejjer men om du har någon tanke på att köpa fler batterimaskiner så skulle jag råda dig att titta närmare på Makitas 18V program. Spara ihop lite mer pengar och köp en BHP452 så får du en riktig monstermaskin. Köper du den från Power-Tools-Pro i UK så får du den för £134 (~1400sek) om du klarar dig med ett batteri, vill du ha två batterier kostar den £190. Då tillkommer frakt med £44 samt 20% moms på hela beloppet. (Slutsumma ~1900 resp 2450 sek) Gå ihop med några kompisar och dela på frakten.
För att de dunkar in den i sina verktygssatser, och för att de tydligen bestämt att (iaf i England) den ska vara "inkörsporten" till tyngre missbruk av turkosa maskiner. Alla andra dragare i Makitaserien följer annars mönstret att BHP är dyrare än BDF.
Det är ingen skillnad förutom 1-2 cm längre nos, ett knappt hekto mer i vikt och det extra läget för slagborr.
Axminster och Shop-Seltmann verkar ha den lite billigare 453-varianten till bra pris just nu (helt OK den också), och de har billigare frakt så det kan vara värt att kolla på det också. PTP:s frakt är ju på 600 pix, så det stället är mest bra om man beställer mycket grejor.
Det är ingen skillnad förutom 1-2 cm längre nos, ett knappt hekto mer i vikt och det extra läget för slagborr.
Axminster och Shop-Seltmann verkar ha den lite billigare 453-varianten till bra pris just nu (helt OK den också), och de har billigare frakt så det kan vara värt att kolla på det också. PTP:s frakt är ju på 600 pix, så det stället är mest bra om man beställer mycket grejor.
Hörde från en granne nyss att BDF varianterna har bättre precision i chuckarna vilket lämpar sig bättre för skruvdragning. Därav det högre priset. Chuckarna i BHP varianterna glappar lite mer. Men det bryr jag mig inte så mycket om.Danne78 skrev:För att de dunkar in den i sina verktygssatser, och för att de tydligen bestämt att (iaf i England) den ska vara "inkörsporten" till tyngre missbruk av turkosa maskiner. Alla andra dragare i Makitaserien följer annars mönstret att BHP är dyrare än BDF.
Det är ingen skillnad förutom 1-2 cm längre nos, ett knappt hekto mer i vikt och det extra läget för slagborr.
Axminster och Shop-Seltmann verkar ha den lite billigare 453-varianten till bra pris just nu (helt OK den också), och de har billigare frakt så det kan vara värt att kolla på det också. PTP:s frakt är ju på 600 pix, så det stället är mest bra om man beställer mycket grejor.
Redigerat:
KÖP INTE DEN! Den är utan batteri och laddare. Priset gäller dessutom endast om du köper den som del av en verktygssats!
Edit: Ser att du redigerat bort den länken, så du läste nog det finstilta
Har haft BDF-varianten också och chuckarna SER i alla fall identiska ut. Men internt i växelhuset vet jag ju inte hur de är infästa förstås. Däremot har de amerikanska BHP452 haft problem med chuckarna, men i USA är det chuckar av märket Jacobs medan det i Europa är Röhm (de flesta gillar Röhm bättre såvitt jag förstått det). Har personligen aldrig hört det där om "olika precision" i chucken däremot.
Edit: Ser att du redigerat bort den länken, så du läste nog det finstilta
Har haft BDF-varianten också och chuckarna SER i alla fall identiska ut. Men internt i växelhuset vet jag ju inte hur de är infästa förstås. Däremot har de amerikanska BHP452 haft problem med chuckarna, men i USA är det chuckar av märket Jacobs medan det i Europa är Röhm (de flesta gillar Röhm bättre såvitt jag förstått det). Har personligen aldrig hört det där om "olika precision" i chucken däremot.
Som Danne78 skriver så är chucken identiska, har inte koll på amerikanska marknaden dock. Men det jag personligen tycker är att BDF har bättre balans i handen än BHP, förmodligen för att tyngdpunkten ligger bättre till.sonnny skrev:
Jag har både BDF och BHP och kan hålla med om att BDF är bekvämare att jobba med men skulle jag bara köpa EN maskin så skulle jag börja med BHP eftersom man även får slagläget.
Har inte hållit i någon 453:a men tycker att den ser onödigt lång ut i kroppen.
Har inte hållit i någon 453:a men tycker att den ser onödigt lång ut i kroppen.
Framför allt får man just nu pröjsa rätt mycket mer (vid köp från UK) för att INTE få slagborrläget. Kostade de lika skulle jag nog ha BDF eftersom jag inte har någon betongväggskällarkrypta att hänga upp demonmasker i (småhål med slagborr)..
Jag har iallafall bestämt mig nu för att slå till på en BHP452 med 1x3.0Ah batt. om jag hittar den för runt 2000kr. Tror inte jag kommer att ångra mig. Kan någon rekommendera ett ställe som har den för det priset och som är VÄLDIGT snabba på att skicka? Förresten, är det någon skillnad på den vita och den blåa förrutom färgen?