6 554 läst ·
32 svar
7k läst
32 svar
Ny skruvdragare, hjälp!
Jag är helt med på att jag behöver två dragare. Finns det något kit med en större 18V maskin och en mindre 10.8? Hittar inget dylikt o beror väl på att det behövs två laddare isåfall.
Så, nu lutar det åt en 18V med batteri 2-3Ah samt en mindre 10.8V maskin.
Så, nu lutar det åt en 18V med batteri 2-3Ah samt en mindre 10.8V maskin.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Makita har laddare som tar både 12v och 18v i samma, men jag tror inte jag sett något kombo kitt. Börja med en 18v och köp en 12v när 18v maskinen är för klumpig. DDF484 som jag föreslagit är ändå hyffsat kompakt med 2Ah batteri
Med flexichucken på Boschen upplever jag att behovet av två dragare gick upp i rök. Vill man specifikt ha en mindre dragare så är det förstås fortfarande relevant, men om det bara är för två verktgsbyten så har jag nu ena verktyget direkt i maskinen och det andra i metallchucken. Den gamla gsr 18V Li dragaren blir liggande - de är väldigt stor skillnad i känslighet i avtryckaren vs varvtal så det är bara jobbigt att använda dessa två tillsammans.
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 158 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 158 inlägg
Min Bosch håller också på att ge upp nu. Jag lutar åt en fein som min nästa maskin.
https://www.verktygsproffsen.se/mas...-borrskruvdragare-utan-batterier-och-laddare-
https://www.verktygsproffsen.se/mas...-borrskruvdragare-utan-batterier-och-laddare-
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 865 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 865 inlägg
@mowatom Ställer mig på kö för Makita-låda om det finns. Tycker de skyddar bra och det är lättare att hålla ordning.
...
Till trådskaparen: Är en glad amatör som hade en blå Bosch 12V som tyvärr inte höll som jag tyckte den borde (motorns kol tog slut alldeles för snabbt och hela motorn hade fått bytas). Köpte därför ett Makita jubileumskit med 18V skruvdragare + slagskruvdragare. Blev förälskad direkt och har köpt en 1/2" mutterknack (285) samt vinkelslip sedan dess. Mycket nöjd och rekommenderar märket. Kommer skaffa en cirkelsåg så fort kassan tillåter.
Som parantes har jag kvar en gammal Schweiz-byggd 9,6V Boschdragare i orange låda som är lika bra nu som när den köptes för evigheter sedan men slutat använda den pga batteriproblemet. Annars otroligt välbyggd, långt bättre än den betydligt nyare blå jag hade.
...
Till trådskaparen: Är en glad amatör som hade en blå Bosch 12V som tyvärr inte höll som jag tyckte den borde (motorns kol tog slut alldeles för snabbt och hela motorn hade fått bytas). Köpte därför ett Makita jubileumskit med 18V skruvdragare + slagskruvdragare. Blev förälskad direkt och har köpt en 1/2" mutterknack (285) samt vinkelslip sedan dess. Mycket nöjd och rekommenderar märket. Kommer skaffa en cirkelsåg så fort kassan tillåter.
Som parantes har jag kvar en gammal Schweiz-byggd 9,6V Boschdragare i orange låda som är lika bra nu som när den köptes för evigheter sedan men slutat använda den pga batteriproblemet. Annars otroligt välbyggd, långt bättre än den betydligt nyare blå jag hade.
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 158 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 158 inlägg
Du vill inte ha en skruvdragare! 
Men en Bosch GSR 12V-35FC borde göra dig glad på det mesta förutom att kanske driva frässvarven, jag gör det mesta med 12v om jag inte ska dosfräsa, eller driva den frässvarv jag ännu inte har.
GSR 18V-60FC är också trevlig, välj en av dom och komplettera med en 18v som driver frässvarven, eller köp en dedikerad motor för det ändamålet?
Men en Bosch GSR 12V-35FC borde göra dig glad på det mesta förutom att kanske driva frässvarven, jag gör det mesta med 12v om jag inte ska dosfräsa, eller driva den frässvarv jag ännu inte har.
GSR 18V-60FC är också trevlig, välj en av dom och komplettera med en 18v som driver frässvarven, eller köp en dedikerad motor för det ändamålet?