6 191 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Ny skruvdragare Hitachi Df14DFL som lägger av?
Sida 1 av 2
Nyköpt idag men efter 10 långa träskruvar la den av helt när det blev tungt.. Bytte batteri så funkade det igen... Sen händer samma sak igen med det andra batteriet efter ungefär lika många skruv.. Den la av precis då det var på gränsen att maskinen klarade av att dra i den sista biten...
Båda batterierna funkar dock igen så jag antar att det är något slags skydd som går in men nu är frågan om batterierna kan ha tagit stryk av detta och hur man undviker det? Kan batterierna ha tagit helt slut eftersom de inte funkade förän man laddat igen? Isf. så har de väl tagit skada eftersom li-ion inte ska laddas ur helt?
Någon som vart med om liknande?
Båda batterierna funkar dock igen så jag antar att det är något slags skydd som går in men nu är frågan om batterierna kan ha tagit stryk av detta och hur man undviker det? Kan batterierna ha tagit helt slut eftersom de inte funkade förän man laddat igen? Isf. så har de väl tagit skada eftersom li-ion inte ska laddas ur helt?
Någon som vart med om liknande?
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Lithium-Ion batterier får aldrig laddas ut helt, maskinerna har därför utrustads med en övervakning av batterispänningen som slår ifrån maskinen när spänningen underskrider tröskelvärdet.
Jag tror att dina batterier inte var helt uppladdade vid leverans!
Jag tror att dina batterier inte var helt uppladdade vid leverans!
stilofunk skrev:
Okej, men det konstiga är att det inte kom någon förvarning alls? Från hundra till noll direkt...
Det var som sagt när det var gränsfall att maskinen klarade att dra in skruven mer i träet som den la av... Men det var så tvärt...
Men du tror inte batterierna tagit skada?
Okej, du har en lika Hitachi som gör likadant alltså? Tycker batteriet borde indikera att det börjar tappa styrka men det kanske funkar så som Ni skriver att de bara ska dö...skalman1 skrev:
ja vad jag har förstått av det jag har läst på forumet så går djupurladdnings skyddet i direkt batteriet börjar tröttna lite, vilket gör att man känner att maskinen sackar liiiite och sedan stannar. lite nackdel om man typ springer upp och ner om man t.ex håller på med ett tak eller liknande för man får byta innan det egentligen är tomt för att inte bli stående mitt i en skruv för att batteriet tog slut.Tokv41 skrev:
Okej, men samtidigt står det i instruktionsboken att man ska ladda batteriet vid första indikation på att uteffekten börjar försämras.. Men det är ju omöjligt med tanke på att den tvärdör från 100 till noll?Logiman skrev:
Sen funderar jag på laddaren.. När det blinkar så är batteriet fulladdat men tar man ur batteriet och sätter i det igen så börjar den ladda med fast sken pånytt trots att laddaren sekunden innan indikerade att batteriet var fulladdat...?
jo men den ger sig väl efter en liten stund? dom flesta laddare jag har använt har laddat en stund för att sedan åter visa fulladdat.Tokv41 skrev:
Nej det är det den inte gör? Funderar på om batterierna tagit skada ändå... Den laddar 20 min utan att indikiera fulladdat trots att batteriet tidigare vart fulladdat?skalman1 skrev:
om jag vore du så skulle jag nog prata med dom som sålde maskinen, men om dom ska skicka iväg den på reparation så var beredd på att den är borta i typ 3 veckor även om dom säger att du får tillbaka den om en vecka.Tokv41 skrev:
om den laddar så länge fast det nyss visade fullt så misstänker jag att det är fel på laddaren eller batteri.
Då får Jula ta tillbaka maskinen direkt och byta mot en ny eller så reklamerar jag köpet... Tänker inte vänta några veckor på detta det kan jag lova...skalman1 skrev:om jag vore du så skulle jag nog prata med dom som sålde maskinen, men om dom ska skicka iväg den på reparation så var beredd på att den är borta i typ 3 veckor även om dom säger att du får tillbaka den om en vecka.
om den laddar så länge fast det nyss visade fullt så misstänker jag att det är fel på laddaren eller batteri.![]()
Köpte maskinen idag som sagt...
ja då kan dom gott ta tillbaka den.
Min blev glapp i utgående axeln efter någon månad, så jag lämnade in den för rep och skulle få den nästa vecka.
Men det tog tre veckor innan jag fick tillbaka den och insåg att dom hade inte gjort någonting med den. Men jag orkade inte krångla mer utan lät den vara glapp.
Numera har jag en aeg fjuttdragare till det mesta så jag klarar mig ändå.
Min blev glapp i utgående axeln efter någon månad, så jag lämnade in den för rep och skulle få den nästa vecka.
Men det tog tre veckor innan jag fick tillbaka den och insåg att dom hade inte gjort någonting med den. Men jag orkade inte krångla mer utan lät den vara glapp.
Numera har jag en aeg fjuttdragare till det mesta så jag klarar mig ändå.