1 861 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Ny skruvdragare från UK
Sida 1 av 2
Köpte en ny Hitachi skruvdragare för under halva priset från Storbritanien i veckan. Det sitter/eller rättare sagt, satt en brittisk elkontakt på den, klippte bort den och skarvade ihop tillfälligt med en apparatkontakt jag hade liggande.
Men nu vill jag motera en Euro-kontakt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Europlug
Har någon nått E-nummer på en sådan, eller är alla ihopgjutna med kabeln?
Om jag löder om kabeln, så måste jag ha en sladd som har en kloss fastlimmad på sladden för dragavlastning.
//Sam
Men nu vill jag motera en Euro-kontakt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Europlug
Har någon nått E-nummer på en sådan, eller är alla ihopgjutna med kabeln?
Om jag löder om kabeln, så måste jag ha en sladd som har en kloss fastlimmad på sladden för dragavlastning.
//Sam
Att skruva på en vanlig jordad stickpropp är helt ok. Men byt hela sladdstället om du vill ha den snyggaste lösningen. Och ja, dragavlastningen måste fortfarande fungera .
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Nej, det finns inte, så vitt jag vet.
//Patrik
//Patrik
Hmm, nej, tror aldrig jag sett någon lös europlugg heller, men det kanske finns på Ebay eller liknande?
Jag började misstänka det efter diverse letande efter "påskruvbar" eurokontakt... Har bara sett de som är helgjutna.
Men det kruxiga med dragavlastningen är det att denna också är gjuten på sladden. Den går in i laddaren i ett fyrkantigt hål ca 10x10mm och sladdens dragavlastare har ett spår i sig, som gör att den nyps fast när man skruvar ihop laddaren.
Alltså tyvärr ingen dragavlastare med skruv inne i laddaren.
Så frågan är: Finns det någon standard för sånna här gjutna dragavlastare, så man skulle kunna köpa en sladd med euro-plugg + dragavlastare?
Men det kruxiga med dragavlastningen är det att denna också är gjuten på sladden. Den går in i laddaren i ett fyrkantigt hål ca 10x10mm och sladdens dragavlastare har ett spår i sig, som gör att den nyps fast när man skruvar ihop laddaren.
Alltså tyvärr ingen dragavlastare med skruv inne i laddaren.
Så frågan är: Finns det någon standard för sånna här gjutna dragavlastare, så man skulle kunna köpa en sladd med euro-plugg + dragavlastare?
OBS, kolla att laddaren får vara avsäkrad med våra svenska 10/16A. De brittiska stickpropparna har inbyggd säkring och den kan vara på klart klenare styrka än vad man får ut i ett svenskt uttag.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Får man fråga varför de inte får säljas?
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg