Köpte en ny Hitachi skruvdragare för under halva priset från Storbritanien i veckan. Det sitter/eller rättare sagt, satt en brittisk elkontakt på den, klippte bort den och skarvade ihop tillfälligt med en apparatkontakt jag hade liggande.
Men nu vill jag motera en Euro-kontakt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Europlug

Har någon nått E-nummer på en sådan, eller är alla ihopgjutna med kabeln?

Om jag löder om kabeln, så måste jag ha en sladd som har en kloss fastlimmad på sladden för dragavlastning.

//Sam

Att skruva på en vanlig jordad stickpropp är helt ok. Men byt hela sladdstället om du vill ha den snyggaste lösningen. Och ja, dragavlastningen måste fortfarande fungera .

Ok
Jag tolkar det som att man ej kan eftermontera europlugg på en kabel?...:)

Nej, det finns inte, så vitt jag vet.

//Patrik

Hmm, nej, tror aldrig jag sett någon lös europlugg heller, men det kanske finns på Ebay eller liknande?

Det finns inte lösa kontakter och de får inte säljas lösa heller. Så gör som snaggletooth
sa och byt ut hela sladdstället.

Jag började misstänka det efter diverse letande efter "påskruvbar" eurokontakt... Har bara sett de som är helgjutna.
Men det kruxiga med dragavlastningen är det att denna också är gjuten på sladden. Den går in i laddaren i ett fyrkantigt hål ca 10x10mm och sladdens dragavlastare har ett spår i sig, som gör att den nyps fast när man skruvar ihop laddaren.
Alltså tyvärr ingen dragavlastare med skruv inne i laddaren.
Så frågan är: Finns det någon standard för sånna här gjutna dragavlastare, så man skulle kunna köpa en sladd med euro-plugg + dragavlastare?

Var precis på Jula o köpte en jordad liten stickpropp istället.. :)
Ser lite billigare ut, men de får det vara när den faktisk var billig. 1000:- inkl frakt, billigast på nätet i sverige: 2190+frakt.

//Sam

För kanske 2 år sedan så sålde Kjell & Company skruvbara euro-kontakter. Kanske var det tillåtet ett tag, eller så visste dom inte att det inte fick säljas.

OBS, kolla att laddaren får vara avsäkrad med våra svenska 10/16A. De brittiska stickpropparna har inbyggd säkring och den kan vara på klart klenare styrka än vad man får ut i ett svenskt uttag.

För kanske 2 år sedan så sålde Kjell & Company skruvbara euro-kontakter. Kanske var det tillåtet ett tag, eller så visste dom inte att det inte fick säljas.
Kjell & Company fick bannor av elsäkerhetsverket och var tvugna att sluta sälja
dom kontakterna.

Får man fråga varför de inte får säljas?

//Patrik

Det finns skarvdon för lampsladdar som är dragavlastade.

Aha, vet du var man hittar det?... Nu har jag ju redan monterat, men tänkte till en annan gång... :) Ev. nästa UK-verktyg, hehe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.