Hej!

I duschen har det blivit mögel på silikonfogarna. Fogarna har också börjat släppa varför jag pillat loss fogarna nu. Det ser smutsigt ut under fogarna, så det har säkert kommit in fukt bakom.

Samma ska runt golvbrunnen. När jag drog loss silikonfogen kom lite av bruket/fixen med också. Är det någon risk för tätskiktet? Bifogar bild.

Hur ska jag rengöra på bästa sätt där fogen suttit innan jag lägger på ny? Är det okej att skura med ättiksyra och scotchbrite och sen skölja rent med vatten, torka av och låta torka för att sen foga? Eller är det risk att det kan bli fuktskador på något sätt?

• Närbild på smutsiga kakelgolv med synliga fogar och viss smutsansamling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn med rostfritt galler i kaklat badrumsgolv, grön hårkam till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
E ErikEk skrev:
Hej!

I duschen har det blivit mögel på silikonfogarna. Fogarna har också börjat släppa varför jag pillat loss fogarna nu. Det ser smutsigt ut under fogarna, så det har säkert kommit in fukt bakom.

Samma ska runt golvbrunnen. När jag drog loss silikonfogen kom lite av bruket/fixen med också. Är det någon risk för tätskiktet? Bifogar bild.

Hur ska jag rengöra på bästa sätt där fogen suttit innan jag lägger på ny? Är det okej att skura med ättiksyra och scotchbrite och sen skölja rent med vatten, torka av och låta torka för att sen foga? Eller är det risk att det kan bli fuktskador på något sätt?
För att få bort silikon, skrapa bort så mycket silicon som möjligt sen trasa med kemisk ren aceton, känn med fingrarna så att det inte finns någon Silicon kvar, som bekant fastar inget på silicon.

Jag tänkte att jag vill skura bort så mycket av möglet som möjligt, och på vissa ställen ser det ut att vara lite under där fogen tidigare släppt. Är det okej att rengöra med klorin eller ättiksyra, eller kan det skada? Måste ju antagligen skölja rent med vatten efter.

H
E ErikEk skrev:
Jag tänkte att jag vill skura bort så mycket av möglet som möjligt, och på vissa ställen ser det ut att vara lite under där fogen tidigare släppt. Är det okej att rengöra med klorin eller ättiksyra, eller kan det skada? Måste ju antagligen skölja rent med vatten efter.
Har inte testat klorin, men stryk över med klorin över möglet om du inte får bort det helt, det ”feta” från silikonet får inte kännas för då fäster inte den nya siliconfogen. Köp en liten flaska med kemisk ren Aceton, kemisk ren bensin kan fungera också, detta fungerar bra för oss.

BirgitS
E ErikEk skrev:
Det ser smutsigt ut under fogarna, så det har säkert kommit in fukt bakom.
Fogar är inte vattentäta så det är helt normalt att det finns vatten bakom fogar och plattor.
E ErikEk skrev:
Är det någon risk för tätskiktet?
Tätskiktet finns under plattor och fogar. Så länge du inte petar med någon kniv etc. i fogarna så bör tätskiktet klara sig.

Normalt har man inte silikonfogar i golv-vägg-vinkel eller runt golvbrunnens metallplatta utan bara vanlig klinkerfog.

.

Ej silikon där! Kakel/klinkerfog gäller.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.