4 079 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
NY SÄNG! Behöver tips, erfarenheter och råd!
Lägenhetsfixare
· Enköping
· 1 inlägg
Hej alla! Hoppas ni orkar läsa allt, behöver verkligen all hjälp jag kan få!
Lite info om mig och min sambo:
Jag är 27 år gammal, väger runt 85-90 kg, har hyfsat breda höfter och sover på rygg. P.g.a ett dåligt säng-köp nyligen så har tyvärr min rygg tagit skada lite grann, för jag sover i en ytterst dålig ställning varje natt... Upplever bäddmadrassen som en "hängmatta" (redan efter 2 veckors tid), men tror nästan att jag kanske inte fixar den 5-zonindelade pocketen? För min sambo som väger 130 kg (sover på sidan) har inte alls samma effekt på sin sida? Jag måste liksom sova med fötterna utanför sängen för att kunna ligga NÅGORLUNDA rakt?! (Har jag huvudet där det ska vara är jag nästan halvt sittandes med ryggen)...
Såååå, nu till mina frågor
1. Vad har ni för sängar? Vilken fasthet, samt modell? Skriv hemskt gärna eran viktklass, längd, "kroppsform", sovställning m.m.
2. Vad är era erfarenheter av zonindelning?
3. Tror ni att en bäddmadrass i latex är att föredra för tyngre personer? Eller vet ni något annat material som är "bättre"?
Kort och gott, så önskar vi all kunskap ni besitter om detta och gärna tips på sängar som ni tror kan vara något för oss? (Såklart behöver vi testa sängen, men skönt om man hade något specifikt att gå på).
Vi köpte sängen på Mio (Särö Comfort) och har fått felaktig info vid säng-köpet, under & efter som gör det hela ännu mera frustrerade.
Mvh en trött och frustrerad 27 åring, som börjar få en rygg som en 80 årig tant
Jag är 27 år gammal, väger runt 85-90 kg, har hyfsat breda höfter och sover på rygg. P.g.a ett dåligt säng-köp nyligen så har tyvärr min rygg tagit skada lite grann, för jag sover i en ytterst dålig ställning varje natt... Upplever bäddmadrassen som en "hängmatta" (redan efter 2 veckors tid), men tror nästan att jag kanske inte fixar den 5-zonindelade pocketen? För min sambo som väger 130 kg (sover på sidan) har inte alls samma effekt på sin sida? Jag måste liksom sova med fötterna utanför sängen för att kunna ligga NÅGORLUNDA rakt?! (Har jag huvudet där det ska vara är jag nästan halvt sittandes med ryggen)...
1. Vad har ni för sängar? Vilken fasthet, samt modell? Skriv hemskt gärna eran viktklass, längd, "kroppsform", sovställning m.m.
3. Tror ni att en bäddmadrass i latex är att föredra för tyngre personer? Eller vet ni något annat material som är "bättre"?
Kort och gott, så önskar vi all kunskap ni besitter om detta och gärna tips på sängar som ni tror kan vara något för oss? (Såklart behöver vi testa sängen, men skönt om man hade något specifikt att gå på).
Vi köpte sängen på Mio (Särö Comfort) och har fått felaktig info vid säng-köpet, under & efter som gör det hela ännu mera frustrerade.
Angtagligen är den sängen inte rätt för dig, dock så kan det ta flera veckor innan kroppen vänjer sig vid en ny säng. Det viktigaste är att sängen är lagom hård för dig, och då är det typ av fjädrar och bäddmadrass som spelar roll. Idag finns det många olika typer av fjädersystem, jag tycker att den här zonindelningen är en ganska lurig variant, alla har olika kroppslängd och olika längd på ben i förhållande till rygg osv det gör den varianten till mer osäker än en "vanlig" resårbotten med tex pocketfjädrar, jag skulle hellre i din situation köpa en säng med pocketfjädrar, antagligen en åt det hårdare hållet. När det gäller bäddmadrassen så skulle kanske sk memoryskum fungera? Ex tempur, även lågpriskedjor som Jysk har sin variant som är bra, memory är väldigt bra på att forma sig efter kroppen och ge stöd. Ibland kan det räcka med att byta bäddmadrassen och ha kvar resårbotten. Mvh FredrikF Frittekuis skrev:Hej alla! Hoppas ni orkar läsa allt, behöver verkligen all hjälp jag kan få!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad behöver jag för att koppla nya aquastop till blandaren=
Vatten & Avlopp -
Behöver bygga/köpa förvaringslådor till en inbyggd säng
Möbelsnickeri -
Vad behöver jag för nyckel för att stänga av vattnet?
Vatten & Avlopp -
Kan någon hjälpa mig att identifiera min Klippo. Behöver en ny förgasa
Trädgårdsmaskiner -
Behöver köpa en ny sänksåg som är både budget och bra.
Verktyg & Maskiner