Byggahus.se

Ny råspånt ovanpå den gamla?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Ska byta vårt gamla yttertak av bandplåt till plåtpannor (á la Plannja Royal).
    Den nuvarande plåten ligger direkt på råspånt utan takpapp.

Håller på att ta in offerter, och den första firman som har inspekterat taket har som förslag att lägga ny råspånt ovanpå den gamla och sedan bygga läkt för det nya taket.

Själv har jag svårt att förstå vilken fördel jag skulle ha av det, någon som kan motivera detta tilltag?

2. S
    Medlem Nivå 8

Re: Ny råspånt ovanpå den gamla?

Motivet torde vara att det är enklare, billigare och går fortare. För övrigt tycker jag du fundera en gång till på bytet från bandplåt till Plannjas plåtpannor. Det låter som ett estetiskt och kulturellt nedköp av absolut högsta rang.

3. T
    Medlem Nivå 4

Jag har samma synpunkter som "synpunkter".
    Byt inte ut bandtäckningen mot plåt met tegelprofil.

Tartan

4. J
    Medlem Nivå 1

Ge mig ett bra pris på att lägga ny bandplåt så gör jag det...

5. T
    Medlem Nivå 4

Nu vet jag inte var i landet du bor, men här i dalarna ligger priset ungefär så här:

Färdigt arbete med plåt av tegelprofil= 350-420:-/m2. Skillnaden ligger i plåtkvaliteten. Det finns plåt där färgskiktet är 27 my och det finns plåt där färgskiktet är 200 my. En viss kvalitetsskillnad. Åk ut och titta på olika pålttak som har legat i 8-10 år. Hur är det med färgbeständigheten och finns det färg kvar? Billig plåt flagnar och bleks mycket snabbt.

Om vi nu tittar på bandtäckt plåt och färdigt arbete så ligger priset på ca 400:-/m2

Båda priserna exkl moms. Tänk också på att om du har en vinkel på huset, så med tegelprofil blir det ungefär dubbelt så mycket spill som med bandtäckt tak. Tål att räknas på.

Lycka till// Tartan