Vi håller på att skissa på ett nytt kök som kommer förändra planlösningen lite grann oc htar tacksamt emot synpunkter och ideer.
Idag har vi ett parallellkök, som vi vill öppna upp till ett kök med en ö.
Tanken är att riva väggen mot vardagsrummet samt flytta väggen från entren (för att göra plats för ny trappa).
Köksytan blir 5,6x2,8m men om det behövs så kan man ta lite av vardagsrummet också...
Väggen mot vardagsrummet är bärande, så där måste en balk in, samt pelare (tror jag).
Planlösning före:
Ny tänkt planlösning:
1. Vad tycks om våra tankar?
2. Någon som har någon koll på vilken balkdimension som kan behövas (cc 5,6 meter)
Idag har vi ett parallellkök, som vi vill öppna upp till ett kök med en ö.
Tanken är att riva väggen mot vardagsrummet samt flytta väggen från entren (för att göra plats för ny trappa).
Köksytan blir 5,6x2,8m men om det behövs så kan man ta lite av vardagsrummet också...
Väggen mot vardagsrummet är bärande, så där måste en balk in, samt pelare (tror jag).
Planlösning före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny tänkt planlösning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Vad tycks om våra tankar?
2. Någon som har någon koll på vilken balkdimension som kan behövas (cc 5,6 meter)
Här kommer några fler bilder...
Den bärande konstruktionen på undervångingen bär endast bjälklaget/golvet övervåningen.
- Några förslag på typ av balk samt dimension (cc 5,6m)?
- Troligtvis behövs det även pelare, är det rund sådan som gäller? Dimension?
Vid dimensionering av bjälklag är belastningen 200kg/kvm
- Men vad är en "godkänd" nedböjning?
Det lilla sovrummet ca7kvm är tänkt som extrarum/barnrum.
- Kanske i minsta laget eller?
Några kommentarer/ideer kring köket plan och funktion?
Ny planlösning undervåning
Ny planlösning övervåning
Kök i 3D
Den bärande konstruktionen på undervångingen bär endast bjälklaget/golvet övervåningen.
- Några förslag på typ av balk samt dimension (cc 5,6m)?
- Troligtvis behövs det även pelare, är det rund sådan som gäller? Dimension?
Vid dimensionering av bjälklag är belastningen 200kg/kvm
- Men vad är en "godkänd" nedböjning?
Det lilla sovrummet ca7kvm är tänkt som extrarum/barnrum.
- Kanske i minsta laget eller?
Några kommentarer/ideer kring köket plan och funktion?
Ny planlösning undervåning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny planlösning övervåning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök i 3D
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej ...
En limträbalk 95 X 400 borde klara sig och stolpe 95 X 95 en i varje ände av balken mot väggen..
5,6 meter är det själva köket , eller???
som ett extra rum är 7 kvm,, ok , men inte som permanent , då skall det vara minst 10 kvm
tycker jag ...
annars verkar det ok..
Jag har lyft takstolar med denna balkdimension , men kolla detta med en gyggnads specialist , för dom som säljer balkarna får inte räkna på bärigheten på balken..!!!!!
Eti..
En limträbalk 95 X 400 borde klara sig och stolpe 95 X 95 en i varje ände av balken mot väggen..
5,6 meter är det själva köket , eller???
som ett extra rum är 7 kvm,, ok , men inte som permanent , då skall det vara minst 10 kvm
tycker jag ...
annars verkar det ok..
Jag har lyft takstolar med denna balkdimension , men kolla detta med en gyggnads specialist , för dom som säljer balkarna får inte räkna på bärigheten på balken..!!!!!
Eti..
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag tycker utrymmet för trappan ser för snålt ut, Men det är klart, jag har inte proportionerna klara för mig.
Balken måste bära golvreglarna så den kan du inte fälla in..
Det kanske klarar sig med en mindre hos dig men jag tror att 300 mm blir för dåligt..
Sen brukar man såga upp lite i takskivan , men det blir bara 10-15 mm som går bort..
Eti..
Det kanske klarar sig med en mindre hos dig men jag tror att 300 mm blir för dåligt..
Sen brukar man såga upp lite i takskivan , men det blir bara 10-15 mm som går bort..
Eti..
Klicka här för att svara
