Majgårdarna
aprilia-tobbe skrev:
För att fötydliga mitt syfte med kommentaren om verkningsgrad.
Vad jag menar är att jag inte tror att det i praktiken skiljer nämvärt på en panna med tex 88% eller Atmos gse med 91% .
Jag tror det skiljer 4% :)
Varför skulle ÄFAB försöka få en hög verkningsgrad.Dom tjänar ju inget på det.
Det är väl mer troligt att Atmos eller någon annan tillverkare skulle försöka få en hög verkningsgrad.
Jag tror inte man kan strypa effekten så mycket vid ett test.Pannan borde få dåliga miljövärden då inte keramiken blir tillräckligt varm.
Alla pannor i Europa testas enligt standarden SS-EN 303-5.Det borde ge en bra bild över verkningsgraden. Förr så testades pannor över hela förbränningsförloppet.
Dvs man började från en kall panna.Det är synd att inte alla pannor testas så nu då man skulle se uppstarts förluster mm

Det här intressant kuul:)
Jag tror ändå att det inte behöver skilja några 4%.Som du själv skriver mäts värdena från en varm panna men jag startar oftast med en kall panna.Om man mätte på hela cykeln borde det gynna pannor med lite kramik som blir varma fort.Oavsett vad man använder för mätstandard så ser inte alla skostenar ut som standardena.Jag tycker att dessa värden är mer riktvärden än en 100% lag.
AFAB har tillgång till lambavärden effekt värden mm när dom provar och kan där med optimera pannan vid testtillfället.Vilka eldare har det vid vanlig eldning Dom kan strypa gasflödet precis så att miljövärderna inte påverkas.

Att ÄFAB försöker få bra värden ligger givetvis i deras uppdragsgivares intresse oavsett om det är Baxi eller Atmos.

Men som sagt jag har inga belägg för detta utan det är en personlig åsikt.

Redigerat:
Nä jag har rätt 91-88=3%;)

Redigerat:
Där tillverkaren vågar visa hela testprotokollet framgår det ju medeleffekten under provet och det är enkelt att se om pannan skulle eldas strypt. Baxis pannor eldas i alla fall inte strypta utan ger högre medeleffekt än namnet anger.

Sen varierar årsmedelverkningsgraden mycket beroende på tex:
- Hur väl det går att sota pannan. Vissa blir aldrig lika bra som nya.
- Hur bra pannan brinner vid olika drag, vedsort mm. Detta skiljer väldigt mycket mellan olika pannor, en del övertänder i princip jämt.
- Tankvolym, isolering
- Systemet i övrigt
- Handhavande.

Dessa variationer kan vara mycket mer än några procent.

Matss skrev:
Så talar en klok man! Elda lungt :)

Jag kan nog hålla med Matss.Jag sitter själv med en huvudtank med dålig skiktning
vid urladdning och det kan ingen panna i världen bota. Att skaffa dyr panna med bra verkningsgrad och sedan snåla på annat är en dålig tanke.
PS jag har aldrig i ifrågasatt Baxi som panna eller dom värden som dom fått .Och inga andra pannor heller. Men jag hävdar att värderna kan skilja mellan mät tillfällen.
(men min Atmos E Bääst)

Redigerat:
Och att totalverkningsgraden beror på mer än pannan motiverar INTE att man ska köpa nåt annat än en premiumpanna :)

Det är väldigt synd att denna nya test metod togs fram.
Den gamla var nog mer rättvisande sett till de hur de flesta system används för de flesta kompletta systemen som säljs är ju uppbyggda runt att det skall vara möjligt att fylla tanken/arna på ett ilägg och därmed så blir det ju alltid kallstart av pannan.

Min egen teori är att om den gamla metoden skulle användas så minskade nog allt som kan ackumulera värme i pannan typ vatten eller keramik för att klara av att leverera rimliga miljövärden under hela eldningscykeln inte som nu när pannan redan är varm.

Det är ett väldigt intressant ämne detta med förbränning/verkningsgrader/miljövärden helt otroligt vad små förändringar kan ha stora effekter.

Jag är helt övertygad om att de flesta pannor som har sekudärluft intag går att elda miljöriktigt med skaplig verkningsgrad oavsett vilken förbrännings teknik dom är uppbyggda runt.
Nu har jag labbat nästan uteslutande med överförbränning och största problemet att få en sådan panna miljögodkänd ligger i att dom måste brinna på nominell effekt rätt lång tid.
Hade det räckt med ett i lägg för att klara miljögodkännande så hade nog alla viadrus pannor klarat miljö kraven utan större modifieringar bara dom eldas på rätt sätt.
Men iom att det krävs ett extra ilägg så blir det problem pga övertändning bla

Skulle vara intressant att se ett miljö test mellan två pannor med omvändförbränning enligt den gamla metoden.
Ena pannan med lite keramik/vatten och den andra med mycket keramik skulle tro att den med mindre vinner även om den har lägre verkgrad enligt det nya testet.

Redigerat:
Majgårdarna
Om en panna har mycket vatten eller inte spelar ju ingen större roll.
Har man en laddomat så kommer energin i vattnet till nytta igenom självcirkulationen.
Det enda man tjänar på att ha lite vatten i pannan är att man får varmt vatten till tanken någon minut snabbare
Och keramiken lagrar inga större mängder energi.
Någon som har vägt sin keramik?
Det är ju inga ofantliga massor vi pratar om ...

Enligt vedprofilen på pellet.info så skall hans baxi innehålla 46kg keramik =ca 14kWh för att nå drifts temp på keramiken.
Så 20-25kWh är nog inte ovanligt i uppstart förluster.

Redigerat:
Med tanke på att de flesta kompletta system säljs med 1500l ackvolym så är ju det stora förluster.
Laddar man dessa 1500l 50°C så är det ju ca20-25% av den lagrade energin.

kricken_ skrev:
Enligt vedprofilen på pellet.info så skall hans baxi innehålla 46kg keramik =ca 14kWh för att nå drifts temp på keramiken.
Så 20-25kWh är nog inte ovanligt i uppstart förluster.
Du gör nog ett tankefel här, endast den energi som inte överförs till tanken kan räknas till uppstartsförluster. Även om man räknar med att keramiken är 1000 grader kommer den mesta av den energin att överföras till tanken när keramiken kallnar. Den mesta energin lagrad i pannan i form av temperatur högre än tanken självcirkulerar till tanken.

Och har man så liten tank som i ditt exempel hinner inte pannan svalna fortare än tanken töms på energi så då självcirkulerar ytterligare mer energi över till tanken. I alla fall vintertid och med en så välisolerad panna som i ditt exempel :)

Enligt ÄFAB så räknar dom ett snitt på 20kw i uppstartsförlust så visst måste det påverka verkningsgradssiffran om den är med i mätningen eller inte. Det är ju med den motiveringen dom rekomenderar STORA system som inte behöver tändas så offta.Jag tror nog att det kan på verka utgången på en verkningsgrads test om pannan är kall eller varm.
Detta är nog lite off topic. Eller?

Det kan faktiskt va ända upp mot 40 kWh som finns kvar i pannan, En Innova 50 med 180 l vatten + keramik o plåt är nog inte långt ifrån den siffran..
Att självcirkulationen i laddomaten skulle fixa det stämmer bara till viss del då pannan o tankens kalla nivå kommerligga i samma höjd o det tar ju ett tag innan tankarna är kalla upp till pannans höjd..

Då t.ex Äfab testar så får dom uppgifter på inställningar från tillverkaren el så är tillverkaren med o sköter inställningarna/injusteringen så det är optimalt vilket det knappast är under hela eldningsförloppet om man inte har lamda styrning..

Så pannan ska ha litet vatteninnehåll o låg vikt på keramiken men ändå ha bra verkningsgrad.. :)

Jo det är nog kanske off topic men det är nog bra att få mera information än endast verkgraden på pannan det finns ju många fler aspekter att väga in,
Men om man läser reklamen från pann tillverkare så är ju deras största försäljnings argument just verkningsgraden.

Och då är ju frågan vad visar verkningsgraden i reklamen egentligen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.