2 304 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Ny panna och det ryker in
Hej!
Har precis lyckats med bedriften att installera en ny panna med tillhörande ackumulatortankar. Problemet är att jag tycker det ryker in lite väl mycket när man öppnar luckan för att fylla på med ved. Tidigare stod det en gammal kombi-panna som vi eldade med ved den sista tiden och med den rök det knappt inte in något. Draget BÖR det inte vara något fel på¨, tycker jag. Inte med tanke på att jag inte hade några problem tidigare.
En annan liten undran är: Ska det ta över 4 timmar att värma upp knappt 1500 liter med en panna på 40 Kw? Har eldat kontinuerligt sedan 7 i morse och tankarna är fortfarande inte uppe i full värme (ca 70 grader i toppen i skrivande stund) i och för sig var dom nere i ca 8 grader när jag startade eldningen tidigare.
Till saken hör också att det är premiäreldning av systemet så jag antar att det finns en del luft kvar.
Har precis lyckats med bedriften att installera en ny panna med tillhörande ackumulatortankar. Problemet är att jag tycker det ryker in lite väl mycket när man öppnar luckan för att fylla på med ved. Tidigare stod det en gammal kombi-panna som vi eldade med ved den sista tiden och med den rök det knappt inte in något. Draget BÖR det inte vara något fel på¨, tycker jag. Inte med tanke på att jag inte hade några problem tidigare.
En annan liten undran är: Ska det ta över 4 timmar att värma upp knappt 1500 liter med en panna på 40 Kw? Har eldat kontinuerligt sedan 7 i morse och tankarna är fortfarande inte uppe i full värme (ca 70 grader i toppen i skrivande stund) i och för sig var dom nere i ca 8 grader när jag startade eldningen tidigare.
Till saken hör också att det är premiäreldning av systemet så jag antar att det finns en del luft kvar.
Höja från 40-90° är ca 90 kWh så det ska bara ta drygt 2 tim för att ladda 50°
Laddar du från 8° till 90° (höjning 80°) gör 140 kWh ska ta 3,5 tim om pannan ger 40 kW, Men då du skriver att det ryker in undrar man om du har fullt drag som krävs till den pannan.. Har du inte fullt drag kommer heller inte pannan ge några 40 kW..
Ser man till att du eldat i 3,5 tim o bara höjt tempen 60° så har pannan bara levererat ca 28 kW, Detta förutsatt att tankarna värmts från 8-70° hela volymen..
Laddar du från 8° till 90° (höjning 80°) gör 140 kWh ska ta 3,5 tim om pannan ger 40 kW, Men då du skriver att det ryker in undrar man om du har fullt drag som krävs till den pannan.. Har du inte fullt drag kommer heller inte pannan ge några 40 kW..
Ser man till att du eldat i 3,5 tim o bara höjt tempen 60° så har pannan bara levererat ca 28 kW, Detta förutsatt att tankarna värmts från 8-70° hela volymen..
Enligt tabellen:calmeus skrev:
http://www.nn-energy.se/doc/varmekapacitet.pdf
Har du fått i ung 100 kWh på 4 timmar vilket gör 25 kW effekt från pannan.
Nu kan du inte räkna med att du får full effekt första eldningen. Man ska också elda försiktigt första gången för att pannans kondens ska försvinna och att keramiken inte torkar så den spricker.
//Bosse
Jag ber om ursäkt: det finns ingen keramik i den pannan:
http://www.lindquistheating.se/broschyr/broschyrpanna.pdf
Redigerat:
Jag ber om ursäkt: det finns ingen keramik i den pannan:
http://www.lindquistheating.se/broschyr/broschyrpanna.pdf[/QUOTE]
jodå i min panna ligger det keramik i botten-helt otroligt vad lite sånt kan göra d^_^b
http://www.lindquistheating.se/broschyr/broschyrpanna.pdf[/QUOTE]
jodå i min panna ligger det keramik i botten-helt otroligt vad lite sånt kan göra d^_^b
Läser man i PDF:en står det bl a följande:vedklyven skrev:
Här är några kommentarer från lyckliga vedeldare som har
förmånen att äga en VIADRUS gjutjärnspanna
Det är skönt att slippa keramik, som
ändå bara håller några år
Vedinkastet på min 50 kW/90 cm, är så
stort att jag kan få in hela svärmor
Jag sparar 30% ved, jämfört med min
plåtpanna, som endast var 12 år gammal
Äntligen en lättsotad panna utan fläkt och andra
märkvärdigheter, sa sotaren
Om ack.tanken är kall när jag kommer
hem, så kan jag ändå duscha varmt, redan
efter 15 min. eldning
Efter fyra keramikbyten fick
jag nog av min plåtpanna
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
hahaha ja de e otroligt att man kan falla för den reklamenBosse_A skrev:Läser man i PDF:en står det bl a följande:
Här är några kommentarer från lyckliga vedeldare som har
förmånen att äga en VIADRUS gjutjärnspanna
Det är skönt att slippa keramik, som
ändå bara håller några år
Vedinkastet på min 50 kW/90 cm, är så
stort att jag kan få in hela svärmor
Jag sparar 30% ved, jämfört med min
plåtpanna, som endast var 12 år gammal
Äntligen en lättsotad panna utan fläkt och andra
märkvärdigheter, sa sotaren
Om ack.tanken är kall när jag kommer
hem, så kan jag ändå duscha varmt, redan