Hej. När man byter ut gamla säkringsskåp med PEN mot en normcentral med Jfb, hur gör man med de gamla kablar som inte byts, deras nolla, kopplar man dem till nollskenan i normc.?
Det är ju separata skenor i den nya. N och PE förbinds sedan i mätaren.
 
B Bobrob skrev:
Hej. När man byter ut gamla säkringsskåp med PEN mot en normcentral med Jfb, hur gör man med de gamla kablar som inte byts, deras nolla, kopplar man dem till nollskenan i normc.?
Det är ju separata skenor i den nya. N och PE förbinds sedan i mätaren.
Även i äldre centraler har man normalt en PE- och en N-skena som dock är sammankopplade med ett bleck. Då man idag installerar en normcentral idag installeras jordfelsbrytare och då separeras skenorna. Om du menar gruppledningarna läggs nolla och jord på respektive skena även i en ny central. Frågar du för att du ska göra arbetet själv eller är du mest nyfiken?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag funderar ännu på om jag ska göra det själv. Jag har lite kunskaper och en nyinstallation förstår jag. Så om jag river allt i huset efter mätaren och sätter nytt så klarar jag det. Men att blanda nytt med gammalt och pula ihop det, där känner jag mig lite osäker. Har kollat på det och det är ett bleck som du skriver. Men det är jobbigt att få ut ny kabel i hela huset. Det är bara källaren som jag renoverar.
Mvh
 
B Bobrob skrev:
Jag funderar ännu på om jag ska göra det själv. Jag har lite kunskaper och en nyinstallation förstår jag. Så om jag river allt i huset efter mätaren och sätter nytt så klarar jag det. Men att blanda nytt med gammalt och pula ihop det, där känner jag mig lite osäker. Har kollat på det och det är ett bleck som du skriver. Men det är jobbigt att få ut ny kabel i hela huset. Det är bara källaren som jag renoverar.
Mvh
Jag brukar vara sparsam med att dela ut pekpinnar men vill ändå trycka på att ett byte av central är relativt komplext. Ett byte till ny central med jordfelsbrytare innebär inte att alla befintliga gruppledningar behöver bytas utan de kopplas in i den nya centralen. Jordfelsbrytare innebär inte att alla grupper behöver vara jordade.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Mikael_L
Ja precis, befintliga nollor i gruppledningar till nollskenan och samma med bef PE som får gå till PE-skena.

Har du två eller fler JFB blir det viktigt att hålla rätt på vilka grupper och nollskenor som tillhör varje JFB, de får ju inte blandas. Men PE-skenan och alla PE-ledare är dock ihopkopplade tillsammans.
 
A Alice B skrev:
Jag brukar vara sparsam med att dela ut pekpinnar men vill ändå trycka på att ett byte av central är relativt komplext. Ett byte till ny central med jordfelsbrytare innebär inte att alla befintliga gruppledningar behöver bytas utan de kopplas in i den nya centralen. Jordfelsbrytare innebär inte att alla grupper behöver vara jordade.
Tack för svaret, nöjer mig nog med ledningsdragning och låter bli centralen
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja precis, befintliga nollor i gruppledningar till nollskenan och samma med bef PE som får gå till PE-skena.

Har du två eller fler JFB blir det viktigt att hålla rätt på vilka grupper och nollskenor som tillhör varje JFB, de får ju inte blandas. Men PE-skenan och alla PE-ledare är dock ihopkopplade tillsammans.
Ok, ja flera Jfb, du menar att de gamla ojordade kablarna ska ha egen Jfb?
 
B Bobrob skrev:
Ok, ja flera Jfb, du menar att de gamla ojordade kablarna ska ha egen Jfb?
Man gör uppdelningen mellan olika JFB baserat på känsligheten för avbrott på respektive grupp. Tex bör utomhusgrupper separeras från inomhusgrupper så att inte kyl/frys eller värme slås ut vid jordfel på en skarvsladd utomhus. Det har ingen koppling till jordade eller ojordade grupper att göra.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack! Försöker lära mig men inser också mina begränsningar. Kanske skulle omskola mig till elektriker istället, det känns intressant i alla fall. Mvh
 
B Bobrob skrev:
Ok, ja flera Jfb, du menar att de gamla ojordade kablarna ska ha egen Jfb?

Nej nej nej, skyddsjorden har inget med jordfelsbrytare att göra.
Men du måste hålla reda på att den grupp som tar ström från JFB A och nollan från nollskena A som är kopplad till JFB A.

JFB B har nollskena B

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Nej nej nej, skyddsjorden har inget med jordfelsbrytare att göra.
Men du måste hålla reda på att den grupp som tar ström från JFB A och nollan från nollskena A som är kopplad till JFB A.

JFB B har nollskena B

Protte
Ja då förstår jag. En följdfråga, det gamla kablaget behöver förlängas då normc. flyttas 1 meter. Vad är lättast att förlänga med? Något skruvblock som kan fästas på Din skena, i en separat normlåda?
 
Mikael_L
Det där är lite besvärligt, ska du förlänga befintlig till en ny plats för centralen så blir det även en låda på platsen där den gamla sätt, dock en lite mindre låda än vad centralen var.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.