Har idag en svart grov kabel som matar värmepumpen, den är spikad längs med taket i trapphuset.

Skulle gärna spika in ett nytt tak i trapphuset och regla ut och få på nya skivor på väggarna där men jag kan ju inte gömma kabeln bakom...

Kan man dra en ny matning, en annan väg eller samma, som förläggs i rör?

Säkrat med 20A så det blir väl lite grövre tråd än 2.5 mm2 som ska i antar jag

G
Går säkert bra att dra ett vp20 eller liknande med ny matning från central. Regla upp och dölja vp röret. Kolla med en elektriker. Vet inte varför man ofta dragit svarta 5G6mm2 när det oftast räcker med vit 5G4mm2?

tommib
Klart du kan dra fram en ny matning. Du kan också lägga befintlig kabel i rör så slipper du köpa en ny.

Välj typ 32 mm rör och montera med mjuka börjar så slinker den i fint.

Det kan ju bero på att en 5g4 brukar kosta mer än en 5g6. 5g4 är en lite udda fågel med ganska begränsat användningsområde.

tommib tommib skrev:
Klart du kan dra fram en ny matning. Du kan också lägga befintlig kabel i rör så slipper du köpa en ny.

Välj typ 32 mm rör och montera med mjuka börjar så slinker den i fint.
Ja det hade ju varit ett alternativ om inte en tidigare hyresgäst gömt 3-4m av kabeln ovanför ett innertak... antar att den inte är så följsam så det går att rycka loss en så pass lång sträcka, den är bra klamrad på alla synliga ställen

Jag kan få loss kanske 6-8m av den svarta befintliga kabeln.
Skulle det gå att använda den till en undercentral och från den dra vidare till värmepump och även till en eller två tvättmaskiner, vanlig belysning samt ett rum med spis kyl fläkt och dom vanliga grejerna man använder i dagliga livet?
Rummet skulle även kunna få en egen liten central

tommib
Kan du inte ta ner det innertaket då?

Någon som är på plats kan säkert se förutsättningarna bättre. Det du beskriver är inte ett lämpligt hempul av flera skäl om man inte är väldigt rutinerad och kunnig. Olagligt är det också att göra det själv men det vet du nog redan.

• Gilla
nino
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kan du inte ta ner det innertaket då?

Någon som är på plats kan säkert se förutsättningarna bättre. Det du beskriver är inte ett lämpligt hempul av flera skäl om man inte är väldigt rutinerad och kunnig. Olagligt är det också att göra det själv men det vet du nog redan.
Jo klart jag kan ta ner men det är ju massa jobb det med.

Nog gör jag mycket själv men inte el, ja jag kan byta nån brytare, dra om nån tråd men i en central petar jag inte

Men hur som helst så är svaret på frågan:
ja det går att dra om matningen till 5g4mm fk i rör/slang?

tommib
Antagligen. Dimensionering måste dock göras på sedvanligt sätt. Även för FK 4 kvmm är det nog så att 6 kvmm är billigare eftersom den är vanligare. 25 eller 32 mm rör rymmer vilket som.

Det finns ju också MQQ 5G4 som är en specialkabel för utbyte i gamla stigare. Den är bara 13,1 mm tjock om jag minns rätt. Dock dyr. Vad som är bästa lösningen ser man nog bäst på plats.

• Gilla
nino
  • Laddar…
G
E elmont skrev:
Det kan ju bero på att en 5g4 brukar kosta mer än en 5g6. 5g4 är en lite udda fågel med ganska begränsat användningsområde.
Jo, så är det säkert och när min elektriker skulle ansluta min bergvärmepump så ville han också dra 5g6, jag frågade, räcker det inte med 5g4? Jovisst men sån har jag inte nu, dan efter hade han köpt några meter och han nämnde att den var dyrare än 6mm2, men snyggare blev det.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.