Byggahus.se
Har varit utan egen lokal några år. Till slut blir det ohållbart att snylta på uppdragsgivare. Fordon, verktyg, eget material. Många saker har fått vara på nåder på olika ställen. Det inverkar menligt på hobbyverksamheten :thinking:.

När det blir större mängder inspirerande spill så har jag ställt undan grejer. När det sedan finns tid för att leka har spillet behövts i den ordinarie produktionen och finns inte längre :oops:.

Har letat efter en rimligt stor lokal till rimlig kostnad. Trodde inte att det skulle bli som det till slut blev.

Förra torsdagen tittade jag.
I går fick jag nycklar till ett nybyggt industrigarage.
Interiör av tomt nybyggt industrigarage med en entré, belysning och en trappa till entresol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garageport. Huvudytan i markplan och ett mindre entresol. Lång och lagom smal 13 x 4m ca. Dags för planering :rofl:.

Ritat upp lokalen på en skiva i skala 1:20 och sågat upp en hög med småbitar som kan figurera som olika grejer.
Modell av en verkstadslokal i skala 1:20 med uppritade konturer och sågade träbitar representerande utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började fundera på hur det kan läggas upp genom att lägga ut sådant som kan behövas för att se om det blir några arbetsytor kvar när allt är inne.
Skalmodell av en verkstadsplanering med markerade områden och utrustning på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är precis i början på processen.

osorterade tankar...

Allt skall kunna flyttas med pallbjörn.
Inget skall stå direkt på golvet. Därmed hoppas jag att ytan skall bli flexibelt användbar. Oavsett vad jag tror i dag så kommer jag göra något annat i framtiden.

Om maskinmomenten kan husera i den smala delen bredvid trappan så blir ytan för bänkarbete bättre.

Jag har en bra kapsåg som står och ärgar i ett kallförråd. Det som behövs är en klyv/byggsåg av någon sort som är lätt att modifiera med utmatningsbord och improviserat justerbord. Helst med trefasmotor och sisådär 300+ klinga.
Sneglar på en Luna BCS 315B.
Någon som har en sådan?

Mvh Findus
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils och 9 till
  • Laddar…
Grattis till lokalen. Jag har länge letat efter något liknande. Finns i bostadsrättsform här i stan, men de vill ha bra betalt.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Eftersom du brukar vara ganska strukturerad i ditt arbete föreslår jag en gammaldags Stenberg eller Waco eller Sajo kombimaskin om du har råd. Den utnyttjar utrymmet effektivt i en långsmal verkstad. Jag hade min KEV 600 i åtskilliga år i ett garage på 2,9 x 5,5 meter. Serietillverkade både dörrar och fönster på det viset.
Ovanför den kan man ha virkeshyllor på väggen.

Jag skulle föreslå att du ställer snickarbänken längst inne i hörnet till höger med verktygstavlor ovanför.
Metallarbetsbänken skall väl helst vara på hjul och stå innanför ytterdörren så man kan skuffa ut den då man skall slipa och svetsa.

Bara mina ideer.........
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Strukturerad brukar jag vara av nödvändighet. Annars skulla jag bara vispa runt i kaos.

Gillar Stenbergsmaskinerna. Kommer en sådan i vägen för mig kan det tänkas att jag slår till. Då är jag mest ute efter rikt o plan och vertikalfräs. Det ligger hur som helst i framtiden. Radialsågar har jag ingen erfarenhet av. Däremot har jag stor erfarenhet av att jobba med sänksåg och skena.

Skall börja i rätt ände. Under dagen åker jag till en brädgård och köper ett lass reglar utan att veta vad jag skall ha dem till. Ströar upp dem i lokalen så att de jävlas klart. Vrider, kröker och kupar sig. Om två veckor ca går det att köra över hela bunten till det stora snickeriet och hyvla upp alltihop. Sedan finns det virke till bänkar och annat.

Tills dess skissar jag... eller?

Bänk för kapsågen kan vara bra på en gång.
Ritning av en skissad arbetsbänk för kapsåg med utdragbara förlängningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillräckligt rigid för att en skala skall kunna fungera.
Thunderdoome-bänk duger. En hylla noga inpassad för sågen sedan gå vidare därifrån.
Borden så långa som känns stabilt utan annat stöd än själva stativet.
Utdragbara förlängningar. Eventuellt med ben som kan hakas upp när förlängningarna är helt inskjutna.

Fan också. Måste åka till jobbet...

Mvh Findus
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Hur tänker du kring eventuellt fall/våg på golvet?

Att köra runt med palldragarna gillar jag, tycker det är smart lösning.
Men har fungerat på planhet och höjdnoggrannhet när man flyttar runt.
En hyvel är kanske lite känslig för att få jämn belastning på fötterna, ett bord för en kap/ger kanske mindre känslig.
 
Har aldrig varit bortskämd med raka golv i snickerier så jag har inte funderat mycket på det. Med skivmaterial brukar det inte vara ett problem.

Hyvlar... visst. Är det en liten hyvel går det att göra ett trebent stativ. Samma till sågar med lite eftertanke. Då går de att flytta runt utan att skeva.

I den här lokalen är det ett litet lokalt fall mot en golvbrunn. Annars verkar det hyfsat rakt. Enda sättet att verkligen veta är att ägna någon timme med linjelaser.

Mvh Findus
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Kap och ger har jag hängt upp på väggen, det ger fritt utrymme under, kanske bara för att fritt kunna svänga runt en pall eller ställa dit högen med Festool systainers.

Om du ska kunna klyva en 5,4 m planka bör du ha sågen mitt i lokalen på längden.
Man kan ha halva längden bakom sågen men då får man ändvända plankan.

Protte

Gulsåg monterad på väggfäste omgiven av trästöd och arbetsytor, med ett utrymme under för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PeterH69 och 1 till
  • Laddar…
Har du tänkt på förvaring av skivmaterial, det vill ta mycket utrymme och är en av de saker jag funderar på just nu. Jag har 8x4m yta till verkstad och tvingas ta till speciella tricks och tänka lite annorlunda.

T.ex. en idé jag funderar på vore att bygga ett fack för skivmaterial och lägga det bakom en av arbetsbänkarna i verkstan, och lägga bänken och allt på hjul och fästa bänken i väggen med gångjärn så den kan dras ut som en dörr från väggen för tillgång till skivmaterialet. Typ såhär fast med arbetsbänken fäst i den:

plywood-storage-rack-5-f-00-plywood-1-idea.jpg
 
  • Gilla
Othahaiti och 1 till
  • Laddar…
@prototypen
Angående väggfast inredning.

Jag hyr lokalen. Då måste jag anta att jag kanske byter upp mig om några år eller säger upp kontraktet av någon annan orsak. Väldigt bra om jag kan återlämna den i samma skick som i dag;).

Därför försöker jag så långt det är möjligt klara mig utan att fästa saker i väggarna.

En annan nackdel med sågbord på konsoler är att det inte Är flyttbart utan vidare. I en liten lokal kan man hitta vinklar som från början inte är uppenbara. Det visar sig när man arbetar. Är utrymmet då upplåst så kommer det förr eller senare hindra en att göra något.

Fortsätter projektera en flyttbar gersågbänk.

@DennisCA
Angående förvaring av skivor och virke.

Fin lösning du har. För mig så faller den för att den är väggfast. Jag har andra möjligheter. Det är väl tilltagen takhöjd i lokalen. 3500mm upp till loftet. Därför har jag möjlighet att bygga på höjden.

Tänker mig två olika sorters pallvagnar för virke och skivor. Egentligen samma bas. Fyra stolpar och sargar som knyts ihop med bult och sargsprint. Yttermått ca 700 x 1100.
Handritad skiss av mobila pallvagnar för förvaring av virke och skivor i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Virkespallen gör jag så att korta stumpar (och kanske en och annan fin skivsnutt) lastas på tvären i nedre delen. Ovanför skräpet gör jag gradspår i stolparna med ganska täta mellanrum. Sen gör jag ett antal korta bräder som passar att skjuta in i gradspåren. Då är det lätt att ändra för det som just för tillfället är i verkstaden.

Skivpallen blir öppen från båda gavlarna. Långsidorna täcker jag med plyfa eller OSB. För att skivor skall få plats på höjden gör jag så att det är ca 2600mm mellan botten och översarg. OSB/plyfan på sidorna lyfter jag upp så att det är en spalt under skivorna. Därmed så blir det lättare att hålla rent.

Mvh Findus

PS. Lägger till lite verkstadsfunderingar...

Det absolut vanligaste felet med små verkstäder är att det är för många och för stora maskiner när det som gör att det går att få något gjort är plats för material och färdiga produkter, samt plats att stå och jobba på.

Jag gillar inte att klämma in mig i ett hörn. Arbetsbänkar mot vägg och i smala prång tenderar jag att använda som avlastningsytor. Därför är det destruktivt för mig att ens föreställa mig en bänk mot en vägg. Eller ens en fast arbetsbänk över huvud taget.

Det jag gör är att jag har ett antal skivor av olika storlekar som passar för olika arbeten. När jag jobbar lägger jag upp en av dem på bockar eller ovanpå en pallvagn. Den jag just för tillfället jobbar på fungerar. Har jag två börjar jag omedelbart bli lat och staplar upp sådant som jag inte behöver på den som jag just för tillfället inte använder.

Ordning är det så länge jag har en (1) bänkvagn och materialet för jobbet står på en annan vagn. Längs väggar och i prång skall det helst vara tomt. Om något skall få vara där så gör jag en hylla av någon sort så att höjden tas tillvara. Eller en möbel med lådor.

Kan man frigöra sig från fyrkantigt tänkande går det att göra väldigt mycket med enkel utrustning. Visst är det en dröm att ha komplett uppsättning av allting. Men det GÅR INTE på 50 m2 i gatuplanet. Ingen har lyckats någonsin (möjligen @Frustrator :thinking: men kan han jobba effektivt i verkstaden)

Tankeordningen vid planering måste bli.
Material.
Produkter.
Bra arbetsyta.
Först nu... vilka maskiner måste finnas.
DS.
 
Redigerat:
Heh låter som jag bryter mot alla dina regler nästan... Jag har just nu fyra arbetsbänkar mot väggarna. En av dom fast monterad. Jag har faktiskt svängt om ganska mycket i min verkstad och jag har faktiskt stora maskiner... Jag kunde nog arrangera saker och ting bättre det vet jag, men tid, pengar och material saknas. Skulle gärna göra mig av med en bänk, den fasta, men den lagrar så många grejer då jag byggt in lådor i den.

Min största bov på utrymmet är dock justersågen och det p.g.a. glidbordet. Jag ska bygga om glidbordet med ett mycket kortare anhåll så drar det ned på hur mycket utrymme det tar på sidorna. Den har ett lyftbart hjulsystem så den flyttas ofta. Mera hjul på alla saker skulle hjälpa men bra hjul är dyra.

En bra bänkmodell vore de jag ser på jobbet, med hjul och svetsade i fyrkantsrör med fanertopp och även faner lite längre ner så man kan lagra saker där. Enkel design och mycket lagringsutrymme, kunde säkert fälla in en fräs där också utan problem. Det är en sak jag funderar jag ska göra mig av med, fräsbordet. Bygga en miniversion istället man kan sätta på en annan yta, eller bygga in i något annat bord ala modell ovan.
 
findus42 findus42 skrev:
Strukturerad brukar jag vara av nödvändighet. Annars skulla jag bara vispa runt i kaos.

Gillar Stenbergsmaskinerna. Kommer en sådan i vägen för mig kan det tänkas att jag slår till. Då är jag mest ute efter rikt o plan och vertikalfräs. Det ligger hur som helst i framtiden. Radialsågar har jag ingen erfarenhet av. Däremot har jag stor erfarenhet av att jobba med sänksåg och skena.

Skall börja i rätt ände. Under dagen åker jag till en brädgård och köper ett lass reglar utan att veta vad jag skall ha dem till. Ströar upp dem i lokalen så att de jävlas klart. Vrider, kröker och kupar sig. Om två veckor ca går det att köra över hela bunten till det stora snickeriet och hyvla upp alltihop. Sedan finns det virke till bänkar och annat.

Tills dess skissar jag... eller?

Bänk för kapsågen kan vara bra på en gång.
[bild]
Tillräckligt rigid för att en skala skall kunna fungera.
Thunderdoome-bänk duger. En hylla noga inpassad för sågen sedan gå vidare därifrån.
Borden så långa som känns stabilt utan annat stöd än själva stativet.
Utdragbara förlängningar. Eventuellt med ben som kan hakas upp när förlängningarna är helt inskjutna.

Fan också. Måste åka till jobbet...

Mvh Findus
Hyllan under gör med fördel av ett plastnät så dammet ramlar igenom.
En kompressor så du kan blåsa av maskinerna.
Din mallplanka 5400 görs bäst längre 11000 då den tar den platsen på inväg och utväg ur sågen.
Fin lokal :)
 
Vad är det som ska tillverkas i hobbyverkstaden? Inredning till båten? Och sen då? I ditt tempo kan det inte vara mycket kvar på båten. Jag menar, det är ju en viss skillnad om du ska göra stolar eller kompletta entrépartier. Jag antar att du gör de senare i ditt yrke, så att de inte behöver komma in i hobbyverkstaden. Sen kan man ju ta större grejer som man gör sällan till yrkesverkstaden tillfälligt.
 
findus42 findus42 skrev:
Men det GÅR INTE på 50 m2 i gatuplanet. Ingen har lyckats någonsin (möjligen @Frustrator :thinking: men kan han jobba effektivt i verkstaden)
Hade jag haft 50kvm istället för 9kvm så hade jag definitivt kunnat jobba effektivare :) (med jobb menar du väl att köpa gamla verktyg på blocket och stapla på hög? Det är det jag använder min verkstad till ;)

Frågan om vad verkstan ska användas till är väl det som avgör lite om hur vi ska tipsa dig om bra planering.
 
Kul med din nya lokal! Apropå mobil kapbänk så gjorde jag följande lösning på hjul.

Mobil kapbänk med cirkelsåg monterad på hjulbord, omgiven av verktygslådor och hyllor i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.