Beställde en liten blå makapär från Mounaco med ett stativ. Fick besked omgående att de dragit pengarna och för några dagar sedan att ordern var i bearbetning. Idag kom ett till email med bekräftelse att de dragit 10 euro för en "ny" order. De tyckte kanske att frakten blev för dyr? :) Kan inte tyska så orkar inte fråga dem om detta men tycker de åtminstone borde ha skickat ett e-mail och meddelat mig detta.

Slå dom en signal. Jag pratade engelska med dom (även via mail) och det gick utmärkt.

MathiasS skrev:
Slå dom en signal. Jag pratade engelska med dom (även via mail) och det gick utmärkt.
Provade nu att maila på engelska. Det gjorde det ju lättare :) Är ju en lunch i alla fall!

Danne_83 skrev:
Idag kom ett till email med bekräftelse att de dragit 10 euro för en "ny" order. De tyckte kanske att frakten blev för dyr? :) Kan inte tyska så orkar inte fråga dem om detta men tycker de åtminstone borde ha skickat ett e-mail och meddelat mig detta.
Jag fick ett likadant mail. Jag skrev och frågade om de kunde ta det på engelska.

"we have to check the Transaction several times until shipment, because you used a Creditcard issued in Great Britain. Its only an authorisation not a transaction."

Jag ifrågasatte eftersom jag redan betalt grejerna och dessutom fått dem.

"sorry, there was a mistake. We did not charge your credit card with any amount."

Har precis oxå köpt en.

Är fundersam på röda ratten med hänglås på bm1 fästet. vad är den till för? blir ingen skillnad när jag vrider på den!

Med hänglåsratten fixerar du höjdläget. Tar man i går det fortfarande att skruva upp och ner höjden med andra ratten men den rör sig inte av sig själv med hänglåsratten i låst läge. Jag brukar inte bry mig om låsratten, verkar sitta still ändå.

Ok min låsknapp funkar inte isf, men den verkar inte behövas.

Samma med min. Den fungerar, men bara marginellt.

Efter en del funderande blev det en 3-80 för mig med, det bäst pris jag hittade EUR 606 (~5400SEK) inkl frakt. Då ingick även BM1, LR2 och stativ. Köpte från machinwelt/lefeld (tyskland) via ebay...
Hoppas de har snabb frakt! ;-)

MathiasS skrev:
Den kom ju faktiskt fram till slut, denna eländes laser, för en vecka sedan.

Mounaco menar att den varit restnoterad, var vet jag inte. När dom väl skickat gick det normalfort och jag fick lite extra rabatt som goodwill. Har aldrig handlat på Mounaco tidigare men vi får väl ser detta som ett olycksfall i arbetet eftersom allt verkar ha funkat bra förutom just leveranstiden....

[bild]

[bild]

Har knappt hunnit använda lasern ännu så jag får återkomma med en recension senare, men det är stor skillnad att ha 360 graders linjer alla riktningar och instrumentet känns ordentligt gediget. Väggväster BM1 är kanon - riktigt stark magnet i ryggen + liten höjdjustering. Passar också på vanliga kamerastativ och kan användas enskilt som tripod.

Iochmed att alla 3 prismor ritar linjer 360grader finns det också en lodlinje, eller rättare sagt kryss i taket och golvet. Det har jag saknat många gånger tidigare.

Mottagaren får jag återkomma till senare när jag hunnit använda instrumentet lite mer.
Jag har hunnit använda lasern en hel del mer nu och har ett par korta synpunkter/erfarenheter....

Generellt fungerar mottagare+laser riktigt bra för avvägning utomhus. Dock har jag konstaterat att om mottagaren har "solen i ögonen" så klarar den inte att detektera ljuset från 3-80n. Jag vet inte om det fungerar likadan på en roterande laser för 3x mer pengar? Lösningen är dock ofta rätt enkelt, brukar inte bara något problem att ställa lasern i solen och se till att få solljuset in från sidan eller i ryggen på mottagaren. Hittills har jag använt den för att väga av underlaget till en blivande pool, då i stekande sol, och det har fungerat riktigt bra.

Två saker stör jag mig på:
1. Den mikroskopiskt stora lampa som indikerar att lasern pulsar ut ljus så att mottagaren fungerar är helt omöjlig att se i dagsljus. Ibland blir man osäker på om lasern inte är på eller om det är något annat som gör att mottagaren inte funkar.
2. Mottagaren verkar käka batteri snabbare än smör smälter i solen. Jag misstänker faktiskt att något är fel på min mottagare. Om 70 minuter kommer betongbilen och det blir den stora prövningen för lasern - inför detta har jag införskaffat 4 extra 9voltsbatterier....

Men, det goda helhetsintrycket består och jag är riktigt nöjd med investeringen.

Måste krypa till korset och säga att även jag är med en 3-80, dock så supporterar jag Sverige genom att handla den på nuvarande Bosch kampanj för 3600+moms.
Endast 3-80 och BM1 - Dvs ingen mottagare (Faktiskt då jag har bättre erfarenheter med den "bricka" som medföljer gentemot att anväda just en mottagare - Klarat mig långt utomhus och det är smidigare anser jag än att springa runt med en detektor) och inget stativ (Har ett Leica stativ sedan tidigare som till skillnad från Bosch egna är gjort i metall och inte alu som gör att BM1 fäster mha magneterna på fästet)

Man kan ju tycka att Bosch borde tänkt på den!?

Grattis slacker! Där rök min ide till bröloppspresent!

MathiasS skrev:
Två saker stör jag mig på:
1. Den mikroskopiskt stora lampa som indikerar att lasern pulsar ut ljus så att mottagaren fungerar är helt omöjlig att se i dagsljus. Ibland blir man osäker på om lasern inte är på eller om det är något annat som gör att mottagaren inte funkar.
2. Mottagaren verkar käka batteri snabbare än smör smälter i solen. Jag misstänker faktiskt att något är fel på min mottagare. Om 70 minuter kommer betongbilen och det blir den stora prövningen för lasern - inför detta har jag införskaffat 4 extra 9voltsbatterier....

Men, det goda helhetsintrycket består och jag är riktigt nöjd med investeringen.
Hur menar du att mottagaren äter batterier? Min har nog gått en vecka nu (naturligtvis bara sporadiskt under dagarna) på samma batteri.

Jag kan för övrigt lägga till några saker till listan:

3. Den är vindkänslig. Det hade jag inte riktigt räknat med. Jag har monterat min på fasaden (två skruvar) och när det blåser så är det stört omöjligt att få bra mottagning pga att laserstrålen "vinglar" på längre avstånd.

4. Mottagaren har två känslighetslägen. Jag har bara använt det "okänsliga" läget, men även då så är det grymt svårt att få den att låsa på grönt. Man får vara nöjd när den hoppar mellan "för högt" och "för lågt"

Håller för övrigt med om punkt 1. Jag kan inte heller förstå vad meningen är med knappen. Varför är den inte alltid i det pulserande läget?

Jag håller även med slacker. Man kommer ganska långt med lasertarget, även i dagsljus. MathiasS: För mig räcker det att skugga mottagarfönstret (från solen) för att den ska fungera i direkt solljus.

Batterier: Första batteriet var slut när jag skulle starta mottagaren andra gången. Då hade den bara några minuters drifttid. Andra batteriet indikeras nu som tomt efter bara någon dags användande men fungerar fortfarande. Dock har den fungerat nu och jag har inte behövt byta. Behöver som sagt testa lite mer men det känns lite skumt. Första batteriet, som levererades med lasern, kan ju förvisso ha varit dåligt redan vid leverans.

3. Vindkänslighet har jag inte märkt något av och det har blåst en hel del i gropen. Vad är det som vinglar? Din infästning i väggen eller Laserns infästning i BM1?

4. Ja för tex markarbeten så är det känsliga läget onödigt. Men detta handlar nog också om att man gör saker lite för "bra". Det räcker nog med att vänta på omslaget eller att den flipprar mellan upp och ner så är det ju mer än tillräckligt bra. Egentligen.

Sol: Jag tyckte jag provade lite att skärma av med handen men utan framgång. Övervägde även att bygga en keps till stativet jag byggt men det blev aldrig av, var snabbare att flytta lasern 4m åt sidan istället. Solen står ju rätt lågt nu periodvis så ev är problemet helt borta närmare sommaren.

Mikael_L
Nu vrider jag tråden varvet runt och återkommer till första inlägget, och tips om lite halvdyr laser som har det mesta. :)

Idag klämde jag på en ganska ny DeWalt-laser, DW089KD.
http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DW089KD/

Korslaser framåt, 90° sidolinje. Mottagare, och det finns både fotostativ och golv/tak-stativ.

En härlig finess är att det finns en liten finjusteringsskruv för att vrida in lasern i rätt vinkel exakt, den sista lilla biten efter man hittat läget grovt.
Alla som svurit sig gråhåriga när ni försökt få linjen att sluta på rätt ställe där någon meter bort vet precis vad jag talar om. :)

Jag provade lite utomhus-räckvidd med mottagaren. Soligt, men solen lite beslöjad av tunna moln, så var det åtminstone inga problem med en 15-20 meter bort.
Jag provade inte längre. Och jag litar inte mer än så på noggrannheten på min stegning, att jag anger 15-20 meter. :D

Det såg helt enkelt bra ut. Jag hypar aldrig några DeWalt-produkter, i princip tvärtom. Men här verkar dom ha hittat helt rätt.
Billig är den inte.
Laser + mottagare + golv/tak-stativ blir nog över 5000:- + moms.
Men detta paket skulle ju ersätta alla mina tre lasrar. ;)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.