mycke_nu: har inte alla nya kylar/frysar fläktar internt?

Hej! Vi har Electrolux från -13 utan fläktar både in- och utvändigt.

Tycker det här är en intressant fråga om teknik och hur vi i allmänhet är inställda till slit å släng. Har en kompis som jobbade på tippen när han var yngre och gjorde bra pengar på fulaffärer vid sidan genom att ta till vara på grejer som egentligen inte var trasiga, men som behövde rensas i något filter eller liknande. Kommunen var tyvärr inte intresserade av att göra detta själva, så han tog saken i egna händer. Bra för klotet, men kanske tveksamt ur andra synvinklar.

Om man har ett kylskåp som börjar tappa i kapacitet, finns det något vanligt "fel" man kan åtgärda för att få det att komma tillbaka till ursprunglig kapacitet?

Kyl och frys bygger ju på att värmen kan dumpas utanför skåpet. När värmedumpningsslingorna bakom kyl och frys blir "isolerade" med damm sjunker kapaciteten. Jag vet inte hur mycket dock. Nån annan kanske har koll? Vi har utöver regelbunden dammsugning av värmeslingorna satt in extra ventilationsöppningar bakom kyl frys och tagit bort gipsskivor utanpå reglarna bakom för att få mer luftflöde och volym som kan kyla slingorna bättre och minska energiförbrukningen/öka kylens kapacitet och öka livslängd.

Det skulle vara intressant om något proffs kan berätta för oss hur mycket effekt sådana åtgärder kan få och om det kanske kan vara en förklaring eller delförklaring för TS?

goldfish1977 skrev:
mycke_nu: har inte alla nya kylar/frysar fläktar internt?
Det är möjligt att vår Miele har någon form av boostfläkt för snabbinfrysning, men det är inte något som vi någonsin använt.

Jag har inte sett något skåp som inte har någon typ av fläkt.

A
MathiasS skrev:
Jag har tittat runt lite efter separat kyl och frys. Som kompensation för att vi förlorar de fina snickeriluckorna vi har för de helintegrerade kombinationerna idag tänkte vi unna oss ismaskin men skippa kallt vatten. Flera har uttryckt att vattendispensern är problematisk (dessutom är den dyr) så vi skippar den och skaffar istället en separat kallavattenmaskin att ha under diskbänken om det behovet blir stort. Jag har ju klarat mig utan kallvattentapp i 40 år så helt nödvändigt kan det ju inte vara.

Från början var jag inställd på någon Siemens-kombination men ett par handlare (som säljer båda fabrikaten) menar att Husqvarna är vassare på just kylar och frysar.

Det jag själv kan konstatera är att

1. Skåp med högsta energiklassning blir orimligt små invändigt, speciellt frysarna. Detta gäller speciellt Siemens av dessa två. Det skiljer 25-35 liter (motsvarande en "låda").
2. Siemens och Hq sprider kyla i skåpen på olika sätt, Hq jämt över hela bakväggen, siemens från ett ställe. Kanske funkar det lika bra i slutänden, vad vet jag.
3. Hq's vattendispenser snor 80 liter från kylen, så det går bort helt, förutom att det kostar 5000 spänn.....
4. Siemens har på exklusivare kylskåp extra torrt i frukt/grönsakslådorna för att minska mögelrisken.
5. Siemens skåp med is eller vattendispenser verkar inte gå att hänga om dörrarna på...

Modellerna som ligger närmat till hands just nu är QT3581X (frys) och QR2520X från husq.hämtpris 22-25ksek
Kan svårligen tro att vatten tillvalet i HVA skall stjäla 80l ur utnyttjbart kyl utrymme det är ju mer än en tredjedel av hela.

Lådan är ca 50cm bred och 12cm djup samt 40cm hög dvs ca2,5liter!
Hva har ej heller haft möjligheten att hänga om dörrarna.

Frysarna sprider kylan på nästan samma sätt.
Kylan sprids på ett överlägset bättre sätt i HVA men stjäl en hel del utrymme.

Fläktarnas ljudnivå är försumbart på båda

electroluxaren skrev:
5x1,2x4 dm^3 = 24L

electroluxaren skrev:
Kan svårligen tro att vatten tillvalet i HVA skall stjäla 80l ur utnyttjbart kyl utrymme det är ju mer än en tredjedel av hela.

Hva har ej heller haft möjligheten att hänga om dörrarna.

Frysarna sprider kylan på nästan samma sätt.
Kylan sprids på ett överlägset bättre sätt i HVA men stjäl en hel del utrymme.

Fläktarnas ljudnivå är försumbart på båda
Det är säljarens uppgift, ska läsa specarna.

Du verkar ju vara lite part i målet, men vad säger du, hq eller siemens?

Rätt svar är att det försvinner 35 liter bruksvolym med kallvatten i kylen. Motsvarande siffra för ismaskin i frysen är 15liter.

Redigerat:
Husqvarna beställt med hämtning på onsdag.

MathiasS : modell?

Ni andra, är det någon som vet var (butik) man kan kolla på flera modeller av liebherr?

Elgiganten i Borås har ett flertal Liebherr skåp, det är på gång att bli en Megastore borde även finnas på andra orter...

goldfish1977 skrev:
MathiasS : modell?

Ni andra, är det någon som vet var (butik) man kan kolla på flera modeller av liebherr?
Enligt inlägg ovan!

Finna en hel del Liebherr hos olika Elonbutiker i Stockholm.

Vi slängde ut våra HQ med kolsyra och is når de var 2 år gamla. Helt rätt beslut! :-)

Nu är iallafall maskinerna hemma. Bra pris och kundservice från Stima/Elon i Huddinge.

Nu återstår bara fixet med att återställa snickerierna i köket. Pga skillnaderna i höjd (gamla skåpen stod ju i ett skåp som stod på en sockel) så fattas det nu 30cm till befintliga överskåp. Jag hade tänkt mig att anpassa lämpligt galler här, men valde att glömma bort sockelns höjd + lite till.

Nu blir det istället till att kapa gamla snickeriskåpen som kylfrys stod i till rätt höjd (typ en tredjedel) och också anpassa två luckor på motsvarande sätt. Det kan väl bli lite pill att få luckorna kortare (luckor med ram och spegel i björk) men det borde faktiskt gå att få till även för mig som är amatörsnickare....men lite mer jobb än jag tänkt mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.