En kompressor ska inte läka ett dugg, min står på jämt men glömmer man slangen i så läker det såklart... Kul när den startar mitt i natten, då det var billigt junk så låter den ju inte så lite heller.

Antar att de inte levererar med 3fassladdarna av en orsak. Nämligen alla bonnkopplade 3fasuttag som finns i detta land. Jag är en av de som innehar dessa (inte jag som fifflat) fått ta hit elektrikern för att få fjutt på olika saker emellanåt.
 
Som P-plats skriver, 3-fasmaskiner levereras ofta utan nån stickpropp. Det är inget konstigt och inte något fel av Biltema. Tanken är väl att man själv ska välja på vilket sätt den ska anslutas. Sen är det väl inte heller bara att sticka in stickproppen i ett 3-fasuttag och tro att det ska fungera. Är det fel fasföljd i uttaget kan din maskin gå baklänges.
 
med tanke på hempulare som kopplar hellre än väl så vore det bra med färdigmonterat cee-don, vill man sen koppla den på annat sätt så är det väl bara att göra det. om fasföjden är fel så har elektrikern eller vem det nu är som satt upp uttaget som gjort fel och inte kollat fasföjden.
 
Inte en nätbolagen kollar fasföljden speciellt aktivt. Efter Gudrun kollade GEAB här på Gotland att vår vattenpump gick på rätt håll, men sade att annars håller dom inte reda på fasföljden. Hade vi inte haft någon trefasförbrukare så kunde det blivit hur som helst efter reparationen.
 
Videoten skrev:
Den ser då exakt ut som ABAC LT100 så jag tror inte det skall vara någon större skillnad mellan dom två
Nja... tittar man på en halvsunkig bild på webben så håller jag helt med om att de är förvillande lika. Men kikar man lite närmare på dem i verkligheten så ser man att motorn inte är densamma (KEW på ABAC och CIMA på Biltema) och att kompressorblocket skiljer sig åt på vissa detaljer. Även kopplingar och handtaget skiljer, och kontakten på sladden förstås ;) Tanken verkar däremot vara densamma.

Med detta vill jag inte säga att den ena är bättre eller sämre än den andra, men det är i varje fall inte bara klistermärket som skiljer dem åt. Förmodligen värdelöst vetande, men jag kunde inte låta bli att kolla när jag ändå var inne på Biltema igår...
 
bygga_bo skrev:
Nja... tittar man på en halvsunkig bild på webben så håller jag helt med om att de är förvillande lika. Men kikar man lite närmare på dem i verkligheten så ser man att motorn inte är densamma (KEW på ABAC och CIMA på Biltema) och att kompressorblocket skiljer sig åt på vissa detaljer. Även kopplingar och handtaget skiljer, och kontakten på sladden förstås ;) Tanken verkar däremot vara densamma.

Med detta vill jag inte säga att den ena är bättre eller sämre än den andra, men det är i varje fall inte bara klistermärket som skiljer dem åt. Förmodligen värdelöst vetande, men jag kunde inte låta bli att kolla när jag ändå var inne på Biltema igår...
Var tvungen å gå ut och kolla motorn på min och på den står det GM2 by moto italia så det verkar florera lite olika motorer
 
nätbolagen kanske inte kollar, men elektrikern bör iaf kolla att ALLA 3-fas uttag är rätt, man slipper en massa besvär med att kasta faserna när man byter uttag för en motor.
ett nätbolag här bytte tom plats på jord och fas så alla maskiner i ett hus brann upp...
 
Hur kollar man egentligen fasföljden?
 
v-g skrev:
Hur kollar man egentligen fasföljden?
Det kan göras med en sk fasföljdsmätare. I vårt hus sitter i varje fall huvudsäkringarna i ordning, dvs L1-L2-L3 (eller en cyklisk permutation därav). Så brukar det vara, men det finns inga garantier. Genom att skruva ur dem en och en är det enkelt att identifiera faserna utan en speciell mätare (man hittar inte sådana på Biltema eller Jula precis...).
 
med antingen en cee-uttagsprovare, en rund 3-fasstickpropp (16A eller 32A), då ser man fasföljd, att jord o nolla är med samt att det är rätt kopplat, eller så med en spänningsprovare av märket duspol http://www.abnovum.se/Instrument/Spanningsprovare/DuspolDigitalplus.pdf- enklast med mätinstrumentet, man behöver bara stoppa in mätspetsarna i L1 å L2 för att kolla fasföljden, jag tycker det är besvärligare med en fasföljdsprovare med 3 sladdar att hålla rätt på...
 
Redigerat:
Antog att man behövde något dylikt. Visst kan man slita säkringar men det känns lite smådrygt. Säkringarna i skåpen verkar ju vara i ordning och så sen står det ju siffror på kablarna men ibland så äre ju någon byggfläkt eller så som inte funkar som den ska och då vorde det smidigt med en fasföljdsmätare. Men troligen kostar de skjortan.
 
Billigaste på Elfa kostade int så många kronor faktisktl20514.jpg
76-647-74 Fasföljdsvisare Unitest DR 100, 362 spänn plus moms. Väska 229
 
Hej och hå det var ju inte så dyrt ändå.. Får kolla runt om de finns i vanliga affärer, tack för tips!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.