Hej,
Kompressorn till min Nibe F1245 har troligen skurit. Pumpen är 13 år gammal och kompressorn har 76000 starter och 26000 drifttimmar. Lite tidigt haveri tycker jag. I vintras gick även röret för spriten från borrhålet sönder och fick bytas.

Hur ska jag göra nu? Är det värt att byta kompressor och klara ett antal år till eller ska jag byta hela pumpen?
För ny kompressor talar såklart kostnaden. Eller kommer fler saker gå sönder efter hand nu?

Ny pump har vi inte riktigt budget för nu men jag inser att det skulle vara en del fördelar. Modernare pump med möjlighet att köra smartare beroende på elpris, uppkopplad mm. Lugnare tillvaro genom att slippa oroa sig för att anläggningen havererar när man är bortrest osv.

Hur ska jag tänka?

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
H Hasse C skrev:
Hej,
Kompressorn till min Nibe F1245 har troligen skurit. Pumpen är 13 år gammal och kompressorn har 76000 starter och 26000 drifttimmar. Lite tidigt haveri tycker jag. I vintras gick även röret för spriten från borrhålet sönder och fick bytas.

Hur ska jag göra nu? Är det värt att byta kompressor och klara ett antal år till eller ska jag byta hela pumpen?
För ny kompressor talar såklart kostnaden. Eller kommer fler saker gå sönder efter hand nu?

Ny pump har vi inte riktigt budget för nu men jag inser att det skulle vara en del fördelar. Modernare pump med möjlighet att köra smartare beroende på elpris, uppkopplad mm. Lugnare tillvaro genom att slippa oroa sig för att anläggningen havererar när man är bortrest osv.

Hur ska jag tänka?
13 år är en evighet. Köp nytt om du vara kan, men framförallt, se till att fu inte får 76000 starter på nästa 13 år. Det är sannolikt detta som knäckt kompressorn " lite i förtid "

76000 på 26000 timmar verkar knäppt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
3 starter i timmen, sätt en volymtank på 100L samtidigt som du byter kompressor, och trimma in systemet. En av nibes bästa pumpar förövrigt

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
76000 starter på 13 år är 16 per dygn. Det är väl inte helt galet? Vad ska man sikta på?

H Hasse C skrev:
76000 starter på 13 år är 16 per dygn. Det är väl inte helt galet? Vad ska man sikta på?
Nja, nu har jag ju i och för sig en luft-vatten anläggning, men

På förra anläggningen som jag gjorde ett planerat utbyte på efter 15 år så hade jag 39000 starter. Nu med den nya så har jag efter 2 år 4000 starter. Jag har arbetstank på 100 liter.

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Jag skulle då rekommendera utbyte av kompressormodulen då pumpen i sig inte är äldre

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
H Hasse C skrev:
I snitt är det mycket. Min 1210 hade på 21 år 61000! För liten volym att jobba mot verkar din ha. Trimma in den för ditt hus är att rekommendera. Håller med föregående, relativt ny pump så byt kompressor och sätt in en volymtank.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H Hasse C skrev:
Hej,

Hur ska jag tänka?
Måste bara fråga.. du skriver att den troligen har skurit. Har någon tittat å mätt någonting för att kommit fram till vad är felet? Det är ju väldig skillnad i om ex mjukstartskorten är väck och inte kompressorn

En tekniker har varit här och kollat och försökt köra kompressorn manuellt. Han sa att allt tyder på att kompressorn har skurit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.