Jag kommer göra ett enkelt system och koppla pannan mot en 1500 liters tank med en laddomat. Jag har kommunalt vatten så jag skall koppla in en syr ventil till pannan i fall strömen går så att inte pannan kockar. Sen kommer tappvarmvatten och värme till golvvärme/element att tas ur tanken med hjälp av en tappvattenautomat respektive en plattvärmeväxlare för optimal skiktning i tanken.

• Gilla
hobbs
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Jag drar iväg ett mail till Termometal och frågar om de sålt någon Senko upp hit till norden.
Hej,
jag är intresserad av detta också, även om det i mitt fall handlar om en Senco P 12 WATER+AIR MODERN (vattenmantlad pelletskamin).
Nån som har handlat med dem?
Jag fick ett pris inkl transport & skatt på 2.174€ vilket känns ganska bra, det närmaste jag hamnat i Sverige oavsett märke men motsvarande produkt är 37.000:-/ink frakt & moms.
Fick priset via Barbatus.co.uk som tydligen är deras engelskspråkiga hemsida.

Skaffa en panna avsedd för ved, inte en kokspanna. De får låg verkningsgrad och stora utsläpp.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skaffa en panna avsedd för ved, inte en kokspanna. De får låg verkningsgrad och stora utsläpp.
Senko C-25 PREMIUM är avsedd för ved och med en verkningsgrad på 75% (Inte lika bra som en keramisk men finns inga kökspannor med keramik vad jag känner till...)

Nej, det är en kokspanna som påstås även kunna elda ved. Jag hittar dock inget om något miljötest. verkningsgraden hintar om att det kanske inte är helt bra på den fronten.

Vad får du det ifrån att det är en kokspanna? Tillverkaren anger bara att den skall eldas med ved eller träbriketter, nämner inget om koks alls... Utsläppen är: CO emission in flue gases (at 13% O2) : 0,3% vilket enligt kommunen är OK.

Länk till tillverkarens manual med miljötest mm:

https://www.senko.hr/downloads/SENKO Cookers_PREMIUM - Instruction manual_ver 2018.pdf

Känner du till någon kökspanna med bättre verkningsgrad får du gärna tipsa om det?

Den sida jag hittade angav bara fastbränsle. Jag hittar inget om miljögodkännande heller. Men det kanske är okej.

D Daniel 109 skrev:
Den sida jag hittade angav bara fastbränsle. Jag hittar inget om miljögodkännande heller. Men det kanske är okej.
Om du tittar på näst sista sidan i manualen jag skickade länk till så hittar du miljögodkännande och info om verkningsgrad, utsläpp mm. Bästa källan är alltid tillverkaren...

L lat skrev:
Hej,
jag är intresserad av detta också, även om det i mitt fall handlar om en Senco P 12 WATER+AIR MODERN (vattenmantlad pelletskamin).
Nån som har handlat med dem?
Jag fick ett pris inkl transport & skatt på 2.174€ vilket känns ganska bra, det närmaste jag hamnat i Sverige oavsett märke men motsvarande produkt är 37.000:-/ink frakt & moms.
Fick priset via Barbatus.co.uk som tydligen är deras engelskspråkiga hemsida.
Jag har mailat dem och fått veta att de sålt 6-7st Senko upp till oss i Skandinavien senaste året och att deras kunder är nöjda med grejerna. Har frågat om det skulle vara okej att prata med någon av kunderna som köpt Senko, men väntar på svar. Återkommer.

• Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
En tidigare ägare till mitt hus installerade en kokspanna (Viadrus) jag fattar inte hur man kan vara nöjd med den. Så att man hittar någon som är nöjd är inte ett kvitto på att den är bra. Jag är väldigt nöjd med att jag slängde ut den.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En tidigare ägare till mitt hus installerade en kokspanna (Viadrus) jag fattar inte hur man kan vara nöjd med den. Så att man hittar någon som är nöjd är inte ett kvitto på att den är bra. Jag är väldigt nöjd med att jag slängde ut den.
Olika personer värdesätter olika saker här i livet...

Viadrus är en billig gjutjärnspanna som inte kostar mer än ca 10 000, en modern panna med keramik och lamda kostar runt 80 000. Om man gör av med 20 kubik ved om året för 200 kr/kubiken i Viadrus (50% verkningsgrad) så blir det ca 11 kubik ved med en modern panna med 92% verkningsgrad. Prisskillnaden blir då 1800 kr om året vilket gör att det tar 38 år att känna in prisskilnaden mellan pannorna… (Uppgifterna är räknade på ett energiinnehåll på veden på 2500 Kwh per kubik.) dvs ett hus med ca 25 000 kwh energibehov per år... Så ur ekonomisk synvinkel kan mycket väl en viadrus vara ett "bättre" köp.

hobbs hobbs skrev:
Jag har mailat dem och fått veta att de sålt 6-7st Senko upp till oss i Skandinavien senaste året och att deras kunder är nöjda med grejerna. Har frågat om det skulle vara okej att prata med någon av kunderna som köpt Senko, men väntar på svar. Återkommer.
Toppen, väntar på rapport!

B Betula_Pendula skrev:
Olika personer värdesätter olika saker här i livet...

Viadrus är en billig gjutjärnspanna som inte kostar mer än ca 10 000, en modern panna med keramik och lamda kostar runt 80 000. Om man gör av med 20 kubik ved om året för 200 kr/kubiken i Viadrus (50% verkningsgrad) så blir det ca 11 kubik ved med en modern panna med 92% verkningsgrad. Prisskillnaden blir då 1800 kr om året vilket gör att det tar 38 år att känna in prisskilnaden mellan pannorna… (Uppgifterna är räknade på ett energiinnehåll på veden på 2500 Kwh per kubik.) dvs ett hus med ca 25 000 kwh energibehov per år... Så ur ekonomisk synvinkel kan mycket väl en viadrus vara ett "bättre" köp.
Nu kostar den snarare 20000kr och den jag ersatte den med 12000kr. Men det var inte ekonomiska aspekter jag tänkte på. Det ör värt en hel del att få en panna som inte ryker åt alla håll. Som man tittat till en gåbg i halvtimmen all tid msn är hemma och vaken, och det ändå är kallt i huset periodvis. Det blev en mycket smidigare hantering och mindre rök med en riktig panna. Kokspannor är inte bra till ved.

• Gilla
winyl
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Om man gör av med 20 kubik ved om året för 200 kr/kubiken
Det var billig ved! Ska man räkna rätt (även om det är egen skog) ska man nog räkna på 450:-/m3.
Men det tar ändå lång tid att tjäna in prisskillnaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.