2 468 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Ny klinga till byggsågen
Det är dags att köpa en ny klinga till byggsågen och frågan är vilken tandning jag skall välja.
Klyver givetvis en hel del grövre virke, men det blir mer och mer jobb som även kräver lite bättre finish, dvs snitt i MDF etc som kommer att vara synliga.
Har varken justersåg eller Festol med skena så det är byggsågen (Elektra Beckum 3-fas) som gäller i alla lägen.
Manualen rekommenderar CV 315 x 1.8 x 30 med 56 eller 80 tänder. Vad skall jag välja?
Klyver givetvis en hel del grövre virke, men det blir mer och mer jobb som även kräver lite bättre finish, dvs snitt i MDF etc som kommer att vara synliga.
Har varken justersåg eller Festol med skena så det är byggsågen (Elektra Beckum 3-fas) som gäller i alla lägen.
Manualen rekommenderar CV 315 x 1.8 x 30 med 56 eller 80 tänder. Vad skall jag välja?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Hur många tänder har du nu?
Är dia 315 mm?
När jag läste början av frågan så tänkte jag "48 tänder".
Men 80? Orkar den genom en 2" på längden?
Protte
Är dia 315 mm?
När jag läste början av frågan så tänkte jag "48 tänder".
Men 80? Orkar den genom en 2" på längden?
Protte
Nu har jag 56 tänder, 315 mm diameter och 2,8 mm tandbredd.
Motorn är på 2,8 kW så den kan klyva 2" hela dagen med den existerande klingan utan några som helst problem. Fruktansvärt stark maskin.
Motorn är på 2,8 kW så den kan klyva 2" hela dagen med den existerande klingan utan några som helst problem. Fruktansvärt stark maskin.
Köp en av varje, de går åt, grovtandad för att klyva reglar, fintandad till mdf m.m, även om den funkar till reglar om klingan är skarp.
Sedan finns det speciella klyvklingor, men som du märkt så klarar man sig bra utan dessa, har själv ingen till bordsågen, men har till cirkelsågen och här gör de skillnad.
Sedan finns det speciella klyvklingor, men som du märkt så klarar man sig bra utan dessa, har själv ingen till bordsågen, men har till cirkelsågen och här gör de skillnad.
Klicka här för att svara