9 968 läst ·
28 svar
10k läst
28 svar
Ny kap- och gersåg
Sida 1 av 2
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det måste finnas mängder av liknande trådar som denna. Men jag hittade ärligt talat inga aktuella när jag sökte och orkade inte bläddra flera sidor bak i verktygsforumet.
Vi har idag en DeWalt kap- och gersåg med 216 mm klinga. Den är okej för kapning men till gerning så är den lite knas. Klacken bakom har fått sig en törn eller vad det nu kan vara för den är inte paralell och går inte att få det igen. Den är också för "låg" för att klara allmogelister. Sågen har varit en trotjänare under många år och har helt klart tjänat in sitt värde och jag kan tänka mig att behålla den för att ha en lite grövre klinga och kapa raka snitt i sånt som inte "är så noga".
Då vi var inne för att köpa en kamin igår så tittade vi på nya kap- och gersågar. Det fanns ju många fina finesser som t ex laserljus och annat. Dock blev det snabbt dyrt om önskelistan skulle bli komplett.
1. Ryobi hade en såg med större klinga och ganska bra "frimått" men här kändes inställningen av gervinkeln väldigt glappig. Jag vill ha exakt 45C - inte ungefär!
2. Bosch hittade vi ingen med stor klinga men i övrigt verkar den betydligt bättre map inställningen av vinkeln.
3. DeWalt hade en mastodontsåg där allt kändes robust, exakt och mycket, mycket för dyrt!
Erfarenheter? Känns inte som det är värt att köpa en Ryobi iallafall eller?
Vi har idag en DeWalt kap- och gersåg med 216 mm klinga. Den är okej för kapning men till gerning så är den lite knas. Klacken bakom har fått sig en törn eller vad det nu kan vara för den är inte paralell och går inte att få det igen. Den är också för "låg" för att klara allmogelister. Sågen har varit en trotjänare under många år och har helt klart tjänat in sitt värde och jag kan tänka mig att behålla den för att ha en lite grövre klinga och kapa raka snitt i sånt som inte "är så noga".
Då vi var inne för att köpa en kamin igår så tittade vi på nya kap- och gersågar. Det fanns ju många fina finesser som t ex laserljus och annat. Dock blev det snabbt dyrt om önskelistan skulle bli komplett.
1. Ryobi hade en såg med större klinga och ganska bra "frimått" men här kändes inställningen av gervinkeln väldigt glappig. Jag vill ha exakt 45C - inte ungefär!
2. Bosch hittade vi ingen med stor klinga men i övrigt verkar den betydligt bättre map inställningen av vinkeln.
3. DeWalt hade en mastodontsåg där allt kändes robust, exakt och mycket, mycket för dyrt!
Erfarenheter? Känns inte som det är värt att köpa en Ryobi iallafall eller?
Nu händer det ju inte lika mycket på Kap/Ger-sidan som inom elektronikvärlden. Dom trådar som har några år på nacken är lika aktuella idag som då med vissa små evolutioner.
Trådarna brukar sluta med
Budget: Metabo
Mellan: Blå Bosch
Top: Kapex
Trådarna brukar sluta med
Budget: Metabo
Mellan: Blå Bosch
Top: Kapex
Det diskuterades om Ryobi i någon tråd för en tid sedan. Skulle nog personligen avråda från Ryobi om man har tidigare erfarenhet från kap&ger och använder sågen någorlunda ofta. Blå Bosch är nog ett bra val i 8" klassen, deras senaste GCM 8 har fått bra kritik här på forumet.
Har själv en 10" Ryobi och många av plastdetaljerna har gått sönder samt att den inte var särskilt bra inställd från fabriken. Har själv "lärt" mig hur jag skall göra för att få 45grader exempelvis...
Har själv en 10" Ryobi och många av plastdetaljerna har gått sönder samt att den inte var särskilt bra inställd från fabriken. Har själv "lärt" mig hur jag skall göra för att få 45grader exempelvis...
Jag är själv ute efter en kap/ger som ska köpas under hösten.
Det står just nu mellan Bosch GCM 8 SJL och Milwaukee MS 216 SB.
Bosch
Sågdjup 90/45 grader 312/214 mm
Såghöjd 90/45 grader 70/48 mm
Milwaukee
Sågdjup 90/45 270/190
Såghöjd 90/45 60/48
De fördelar jag ser med Milwaukeen är att den är mindre och lättare än Boschen, även lite billigare.
Frågan är om jag är dum om jag väljer Milwaukeen bara för att den är lättare att släpa fram och förvara, jag anser att jag inte behöver de extra cm sågdjup och såghöjd som Boschen har.
Vilken såghöjd måste den klara för din del, närmre 70 mm antar jag?
Bosch
Milwaukee
Sågdjup 90/45 270/190
Såghöjd 90/45 60/48
De fördelar jag ser med Milwaukeen är att den är mindre och lättare än Boschen, även lite billigare.
Frågan är om jag är dum om jag väljer Milwaukeen bara för att den är lättare att släpa fram och förvara, jag anser att jag inte behöver de extra cm sågdjup och såghöjd som Boschen har.
Vilken såghöjd måste den klara för din del, närmre 70 mm antar jag?
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Japp, lite drygt 70 mm behöver jag minst.eidlert skrev:
Under alla år som vi har byggt ihop så är det en läxa jag dyrt har fått erfara och det är att livet är alldeles för kort för dåliga verktyg. Man blir skogstokig när det inte blir som man vill! Och kap/gersågen är något man använder nästan hela tiden. Men nästan 10-papp, som den fina DeWalten kostade, det var lite mer än vad jag hade lust att spendera just nu.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Försökte gera liggande men det blev för mycket flisor i listen. Den delen som inte är rak är gjuten ihop med hela bottenplattan.pelpet skrev:
Vi använder sågen mycket så det skulle inte göra ont om vi hade två varav en gör lite mer grovjobbet och den andra är mer för finliret.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Jag är helt klart intresserad av den Bosch-modellen. Priset var överkomligt och av olika anledningar har vi redan ett bosch sågbord som borde passa. Kanske kan be maken köpa den till mig i 40-års present?eidlert skrev:Jag är själv ute efter en kap/ger som ska köpas under hösten.
Bosch
Milwaukee
Sågdjup 90/45 270/190
Såghöjd 90/45 60/48
Fast den klarar ju inte dryga 70 mm höjd. Du måste kanske upp på 10" klinga för att det ska funka.mariatherese skrev:
Makita LS1018L har jag haft lite på önskelistan men jag behöver ju inte dessa dimensioner. Den tar 90 mm vid 90 grader, vet inte vad den tar vid 45 grader lutning.
Den väger lite mer och kostar lite mer. Sen går dess laser på batteri, det tycker jag är konstigt men kanske inte en deal breaker. Såg nån kommentar (säkert här på forumet) att motorn är lite klen.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Nej, jag såg precis det. Jag såg att det var samma storlek på klingan som den vi har idag. 
Förlorar man något i precision om man går upp i klingstorlek?
Batteridriven laser är faktiskt lite galet. Säkert kommer det inte att finnas batterier när man behöver det. Hmmm....
Förlorar man något i precision om man går upp i klingstorlek?
Batteridriven laser är faktiskt lite galet. Säkert kommer det inte att finnas batterier när man behöver det. Hmmm....
Redigerat:
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det tror jag det är - med tanke på pundkursen. Är det frakt på det?badtastex skrev:
Jag skall genast skicka maken att mäta listerna en gång till för jag TROR de är 69 mm.
Redigerat: