Hej,

Jag har lite problem med dels sotlukt vid dåligt höstväder samt när köksfläkten går.
Det är också knepigt att starta en eld i kaminen och det ryker ibland in rök när man ska fylla på.

Skorstenen har glidgjutits och förlängts och det blev lite bättre men jag är ännu inte nöjd.

Vad är bäst att göra? Spontant känns en rökgasfläkt bäst. Men isf måste jag ha en exodraft som kostar 30'+ eller fungerar det med en 10'?

När jag pratade med kaminåterförsäljare säger de att jag borde byta kamin först. Har en energikasett idag som jag vet är "dålig". Men det kan ju knappast stoppa felet på trycket som verkar vara i huset?

Kan tillägga att tilluftskanaler finns 1-2 i varje rum vilket jag tycker borde räcka.

Ni har kommit med goda råd förut så hjälp mig igen 😊

Hur många meter är rökkanalen?
Hur många våningar är huset?
Vad är det för ventilation (S, F, FX, FT, FTX)?

Låter som att det är för stort undertryck I huset.

Demmpa Demmpa skrev:
Hur många meter är rökkanalen?
Hur många våningar är huset?
Vad är det för ventilation (S, F, FX, FT, FTX)?

Låter som att det är för stort undertryck I huset.
Ja det verkar onekligen som det.

Det är en 1-plans villa 65 kvm. Kanalen med förlängning är väl 4-5 m.
Självdrag i huset men har en paxfläkt i badrummet.

Fler tillluftsventiler? Eller räcker en rökgasfläkt?

Jag har frånluftfläkt och kan inte starta en kall kamin utan att öppna dörr/fönster och startar man köksfläkten innan kaminen är uppvärmn backar skiten och rökfyller gärna kåken.

Så i min sits får man ha nått på glänt och inte "snålelda" första 5-15min. Speciellt vid vissa väderlekar

• Gilla
Musseh
  • Laddar…
Kall skorsten med samma temperatur som omgivningen har ingen drag - det behövs temperaturskillnad (och med detta densitetsskillnad i luften) där den varmare lättare luften i skorstenen vill driva upp i röret som en luftbubbla i vatten vill vandra uppåt.

Sommartid kan man få bakdrag istället där varmare luft tas uppifrån och av den kallare skorstenen och kallare innervolymen i boytan gör att luften sugs in uppifrån skorstensnocken istället, pax-fläktar, köksfläktar och aktiv ventilation som skapar undertryck kan också starta igång samma flöde genom skorstenen och det luktar 'skorsten' inomhus.

Att byta kamin/spis kommer inte att ändra förhållandet då det är skorstenen, luftinsläpp/fläktutsug och temperaturförhållandena som bestämmer om det blir drag eller inte.

• Gilla
Musseh och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Kall skorsten med samma temperatur som omgivningen har ingen drag - det behövs temperaturskillnad (och med detta densitetsskillnad i luften) där den varmare lättare luften i skorstenen vill driva upp i röret som en luftbubbla i vatten vill vandra uppåt.

Sommartid kan man få bakdrag istället där varmare luft tas uppifrån och av den kallare skorstenen och kallare innervolymen i boytan gör att luften sugs in uppifrån skorstensnocken istället, pax-fläktar, köksfläktar och aktiv ventilation som skapar undertryck kan också starta igång samma flöde genom skorstenen och det luktar 'skorsten' inomhus.

Att byta kamin/spis kommer inte att ändra förhållandet då det är skorstenen, luftinsläpp/fläktutsug och temperaturförhållandena som bestämmer om det blir drag eller inte.
Tack! Men skulle du säga att en rökgasfläkt skulle funka? Använda den även som en frånluftsfläkt

Musseh Musseh skrev:
Tack! Men skulle du säga att en rökgasfläkt skulle funka? Använda den även som en frånluftsfläkt
tja, det är ju en variant av mekanisk ventilation istället för en PAX-fläkt på typisk toan/badrummet som går in i stocken - något som många gamla hus som byter från oljeeldat/fliseldat till J/L/BVVP skulle behöva göra men vet inte om att behovet finns och inte installerat PAX-fläktar på alla gamla ventilationsutsug på skorstensstocken - förrän möglet på vinden inte längre går att missa...

Trixet är att få det tillräckligt ljudlöst inne i bostaden och helst inte för mycket ljud utanför bostaden heller.

• Gilla
Musseh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.