Har ett gammalt hus som jag renoverat samt byggt ut. När jag höll på med det drog jag gilvvärmeslang i spårade spån. Nu 2 år senare fick jag för mig att det måste kopplas in.

Köpte en Mitsubishi split swm60 med innedel, 200l.

Satte en 3st radiatorer i den kalla halvfuktiga källaren bara för jag inte ville innedelen skulle stå nära 0 grader under de kalla dagarna i vinter. Samt får jag ju lite värme upp mot husets golv. Tänker kanske hålla runt 10c i källaren. En stor radiator monterades i vardagsrummet på samma gång (enda rummet utan golvvärme slang)

Lk värmekretsfördelare för 5 slingor, ställdon no, ics.2 och 4st trådlösa ics 2 termostater. Shunt vs2 med pump. Kopplat in pumpen på pumprelät i ics 2 mottagaren.

Men hur jag en skruvar på temp vredet får jag det inte att ändras till fördelaren, har prick 40c.

Nu till min fråga med mitsubishin så kom en trådlös termostat som de sa man ska använda. Han sa låt alla radiatorer stå på max och så sköter sig den själv med trådlösa enheten. Ja de funkar klockrent. Men inte där jag har golvvärme. Dels skiljer sig tempen i huset och när radiatorn står o puttrar lätt nu då det inte e super kallt ute så händer de knappt nåt med golvvärmen. Ofta e slingorna helt stängda, och jag får manuellt gå och höja tempen för de ska öppna, för att sedan stänga så de inte ska stå öppna när ändå värmepumpen stängt av.

Är detta bästa sätt eller tips på hur jag ska göra ?

Även ojämn golvvärme I olika rum. Kan flödet ha med det o göra och hur ska man ställa flödet. Ska alla kretsar ha samma eller hur vet man ?

Åsa Lund
Har du nån separat cirkulationspump för golvvärmen?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har du nån separat cirkulationspump för golvvärmen?
Ja sitter i shunten LK VS2

Åsa Lund
Du behöver nog ha ventiler i värmesystemet så att vattnet styrs om och kommer fram till fördelaren

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du behöver nog ha ventiler i värmesystemet så att vattnet styrs om och kommer fram till fördelaren
Ventiler ? Det är kopplat rör hela vägen till fördelaren ca 5meter och på samma rör är det avstickare till radiatorerna

Åsa Lund
Vattnet flödar den enklaste vägen.
Vad finns i ditt system som gör att vatten går till golvvärmen?
När man bygger om blir det ibland fel om man "bara" lägger till en ny slinga utan att ändra på befintliga delar.

Kör du 2-zonskitet/ fördelaren från Mitsubishi? Dvs den kan separera golvvärme och radiatorer.

Allt är nytt. Har bara funnits elvärme tidigare. Inget vattensystem.

Nu står innedelen ecodan i källaren. Rör ifrån den som är kanske 15m långt. Längst vägen är det t kors. Så 1m från ecodan så kommer en radiator, sen 2m från där så kommer golvvärme fördelaren, 3m till radiator, 5m till radiator och sen 6m till enda radiator som är inne i huset. De övriga är i källaren. Golvvärme fördelaren är också inne i huset.

C Carl Johansson skrev:
Kör du 2-zonskitet/ fördelaren från Mitsubishi? Dvs den kan separera golvvärme och radiatorer.
Nepp. Utan röris slängde på shunt lk vs2 på golvvärmefördelaren

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Åsa Lund
Känns ändå som om det behövs injusteringsventiler eller nåt för att få snurr i systemet.

K
Finns en skruv på fördelaren för att justera inkommande flödet, så att shunten inte snor för mycket.
Kolla hur långt utskruvad den är och jämför med tabellen i manualen kontra projekterade flöden från LK för din golvvärme. Skruva ut den lite vid behov, men lite i taget och vänta en dag mellan justeringarna.

Har du en motorventil på shuntgruppen? Som öppar/stänger tilloppet baserat på antingen värmepumpens utetemp eller t.ex LK Styr?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.