Hej,

Vill lägga ny innerpanel på väggar och tak i äldre ouppvärmd stuga med timmerstomme. På väggarna sitter idag målade masonitskivor och i taket någon form av fiberpanel(tretex?).

Skulle gärna låta takskivorna vara kvar, främst pga isolering. Kan jag sätta takpanel direkt på tretexen eller riskerar jag problem med fukt? Kan väl tilläggas att stugan andas rätt så bra, man får elda som en gris på vintern.

Jag skulle säga att du gör rätt i att låta treetexen sitta kvar.
Lite nytta för värmen gör den ju, och stoppar väl en del tjyvdrag också.

• Gilla
Minkqvist
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle säga att du gör rätt i att låta treetexen sitta kvar.
Lite nytta för värmen gör den ju, och stoppar väl en del tjyvdrag också.
Direkt på eller med läkt?

M Minkqvist skrev:
Direkt på eller med läkt?
Jag skulle satt panelen direkt på.
Men det förutsätter ju att det finns något bra att spika eller skruva panelen i genom treetexen.

En annan sak:
Hur används stugan, och vilka tider på året? Ventilation?
Numera är vi ju livrädda för fuktskador, och skall ha ångspärrar över allt, men inte i ouppvärmda hus.
Hur man skall väga av detta i din stuga vet jag inte riktigt,
men här finns nog andra på forumet med kloka idéer i ämnet.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle satt panelen direkt på.
Men det förutsätter ju att det finns något bra att spika eller skruva panelen i genom treetexen.

En annan sak:
Hur används stugan, och vilka tider på året? Ventilation?
Numera är vi ju livrädda för fuktskador, och skall ha ångspärrar över allt, men inte i ouppvärmda hus.
Hur man skall väga av detta i din stuga vet jag inte riktigt,
men här finns nog andra på forumet med kloka idéer i ämnet.
Ja jag tänker att det borde fungera. Samma sak med masoniten på väggen som antagligen mest fungerar som vindspärr. Bakom masoniten finns luftspalt mot timret.

Stugan används året om. Ventilationen skulle jag säga är bra även om det bara finns en riktig ventilationen så släpper fönster, dörr, och väggar igenom bra med luft och det finns inga fuktspärrar.

Utan att kunna någon om byggteknik så tror jag att fukten är ett litet problem i den stugan. Visst märker man att det är fukt i väggarna på vintern när man eldar men det torkar ut efter en dag och så fort man åker där ifrån så blir iskallt.

På somrarna eldar vi normalt sett inte eftersom det blir för varmt.

Oj då, du skrev
Kallställd timmerstuga i rubriken :)

Men jag förmodar att det är rätt lätt att mäta fukthalten i timmerväggarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.