7 051 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Ny IKEA ugn, märklig funktion?
Medlem
· Västra götaland
· 11 inlägg
Köpte en helt ny (även ny modell) IKEA ugn FORNEBY 305.568.99.
1. När jag väljer under+värme slås ugnen på 200° utan att jag först behöver välja temp själv med reglaget till höger. Säkehetsrisk? Börjar alltså aldrig på 0C°
2. Justerar upp till 250C°, dvs lägger på 50C°
2. När jag sedan väljer varmluft får jag ett förinställt värde på 150C°, varför? Så måste jag sedan justera upp till rätt temp.,
190C° eller vad man nu vill ha. (Normalt går man ner 20-40C° på varmluft, men knappast 100C°)
3. När jag sedan går tillbaka till under+över värme står den återigen på 200C°.
4. Samma konstiga inställda värden på undervärme, den står den på 150C° som standard, osv
Har inga bakprogram eller liknande igång. Står heller inget om det i instruktionsboken om denna märkliga funktion.
Finner ingen logik alls.
Är det så på era IKEA ugnar också?
Kan ni hjälpa mig förstå hur det gör min bakning lättare
1. När jag väljer under+värme slås ugnen på 200° utan att jag först behöver välja temp själv med reglaget till höger. Säkehetsrisk? Börjar alltså aldrig på 0C°
2. Justerar upp till 250C°, dvs lägger på 50C°
2. När jag sedan väljer varmluft får jag ett förinställt värde på 150C°, varför? Så måste jag sedan justera upp till rätt temp.,
190C° eller vad man nu vill ha. (Normalt går man ner 20-40C° på varmluft, men knappast 100C°)
3. När jag sedan går tillbaka till under+över värme står den återigen på 200C°.
4. Samma konstiga inställda värden på undervärme, den står den på 150C° som standard, osv
Har inga bakprogram eller liknande igång. Står heller inget om det i instruktionsboken om denna märkliga funktion.
Finner ingen logik alls.
Är det så på era IKEA ugnar också?
Kan ni hjälpa mig förstå hur det gör min bakning lättare
Medlem
· Västra götaland
· 11 inlägg
Med standartemperatur menar jag den temperatur som tillverkaren har valt.
Småkakor, fågel, en del rött kött, är rekommenderat temperaturspann runt 140-180⁰ varmluft.
Vissa kötträtter tillagar vi med en ugnstemperatur på 90⁰ varmluft.
Småkakor, fågel, en del rött kött, är rekommenderat temperaturspann runt 140-180⁰ varmluft.
Vissa kötträtter tillagar vi med en ugnstemperatur på 90⁰ varmluft.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Men snälla nån... såklart att man får justera temp efter vad som önskas. Så har det alltid varit och fortsatt så...
Vi har samma funktion på vår ugn. Tempen ändras om man ändrar uppvärmninstyp.
Jag brukar ofta köra på 175 varmluft eller 225 med över o undervärme, så mina vanor ligger nära ungens standard, även om det beror en del på vad man använder ugnen till.
Jag brukar ofta köra på 175 varmluft eller 225 med över o undervärme, så mina vanor ligger nära ungens standard, även om det beror en del på vad man använder ugnen till.
Alla mina som jag haft dom senaste 15 åren har haft precis samma.
Både Ikeas, Husqvarnas och nu senast Siemens ugnar.
Både Ikeas, Husqvarnas och nu senast Siemens ugnar.
Min ugns defaultvärden är 170° för varmluft och vanliga kombinationer av över- och undervärme. De programlägen som inkluderar grillelement har 220° som default.
Jag hade nog gärna sett 200° som default, men det är ju lätt att justera. Däremot stör jag mig på att om jag hoppar mellan olika lägen, tex från varmluft till över- plus undervärme och sedan tillbaka till varmluft, så ändras temperaturen tillbaka till defaultvärdena vid varje sådan förändring.
Jag hade nog gärna sett 200° som default, men det är ju lätt att justera. Däremot stör jag mig på att om jag hoppar mellan olika lägen, tex från varmluft till över- plus undervärme och sedan tillbaka till varmluft, så ändras temperaturen tillbaka till defaultvärdena vid varje sådan förändring.
Klicka här för att svara