Köpte en helt ny (även ny modell) IKEA ugn FORNEBY 305.568.99.

1. När jag väljer under+värme slås ugnen på 200° utan att jag först behöver välja temp själv med reglaget till höger. Säkehetsrisk? Börjar alltså aldrig på 0C°
2. Justerar upp till 250C°, dvs lägger på 50C°
2. När jag sedan väljer varmluft får jag ett förinställt värde på 150C°, varför? Så måste jag sedan justera upp till rätt temp.,
190C° eller vad man nu vill ha. (Normalt går man ner 20-40C° på varmluft, men knappast 100C°)
3. När jag sedan går tillbaka till under+över värme står den återigen på 200C°.
4. Samma konstiga inställda värden på undervärme, den står den på 150C° som standard, osv

Har inga bakprogram eller liknande igång. Står heller inget om det i instruktionsboken om denna märkliga funktion.
Finner ingen logik alls.

Är det så på era IKEA ugnar också?
Kan ni hjälpa mig förstå hur det gör min bakning lättare:)
 
Vår Siemensugn gör också så.

Varje funktion/typ har sin standardstemperatur mm som den ställer in när man byter funktion.
 
  • Gilla
PluppenPlupp
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vår Siemensugn gör också så.

Varje funktion/typ har sin standardstemperatur mm som den ställer in när man byter funktion.

Utifrån vilken standard, vem har varmluft 150C° som standard?
 
Redigerat:
Med standartemperatur menar jag den temperatur som tillverkaren har valt.

Småkakor, fågel, en del rött kött, är rekommenderat temperaturspann runt 140-180⁰ varmluft.

Vissa kötträtter tillagar vi med en ugnstemperatur på 90⁰ varmluft.
 
Men snälla nån... såklart att man får justera temp efter vad som önskas. Så har det alltid varit och fortsatt så...
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Alltid å alltid?
Nja, inte på ugnar med mekaniska vred tex.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Vi har samma funktion på vår ugn. Tempen ändras om man ändrar uppvärmninstyp.

Jag brukar ofta köra på 175 varmluft eller 225 med över o undervärme, så mina vanor ligger nära ungens standard, även om det beror en del på vad man använder ugnen till.
 
Har Husqvarna. Exakt samma funktion på den som beskrivs här i tråden.
 
Miele har likadant hemma 😃
 
Alla mina som jag haft dom senaste 15 åren har haft precis samma.
Både Ikeas, Husqvarnas och nu senast Siemens ugnar.
 
Min ugns defaultvärden är 170° för varmluft och vanliga kombinationer av över- och undervärme. De programlägen som inkluderar grillelement har 220° som default.

Jag hade nog gärna sett 200° som default, men det är ju lätt att justera. Däremot stör jag mig på att om jag hoppar mellan olika lägen, tex från varmluft till över- plus undervärme och sedan tillbaka till varmluft, så ändras temperaturen tillbaka till defaultvärdena vid varje sådan förändring.
 
RoTe
Tacka vet jag vred!
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.