992 läst ·
3 svar
992 läst
3 svar
"ny" hyvel
Har ju svårt att motstå när snygga hyvlar "ramlar" över mig.. hittade denna, är det nån som testat en sådan ?

Den var i produktion under 1988-1990 enl. olika källor på internet. Den känns tung och gedigen. Med dagens ögon så är det en blandning av engelsk Norris (Hdär hyvelstålets läge, både djup- och sidoinställning regleras med samma ställskruv) och en Stanley Bedrock (med dess förstärkta säte för hyvelstålet) mm. och kanske en föregångare till Veritas hyvlar i viss mån.

Den var i produktion under 1988-1990 enl. olika källor på internet. Den känns tung och gedigen. Med dagens ögon så är det en blandning av engelsk Norris (Hdär hyvelstålets läge, både djup- och sidoinställning regleras med samma ställskruv) och en Stanley Bedrock (med dess förstärkta säte för hyvelstålet) mm. och kanske en föregångare till Veritas hyvlar i viss mån.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har 2 st i olika längder (den ena är väl nästan en rubank), funkar väldigt bra när maskinerna inte kommer åt.
Mina är inte lika snygga.
Protte
Mina är inte lika snygga.
Protte
Ja, jag läste att det fanns en rubank också (storlek 8) som har samma delkomponenter som denna men inte hela vägen så att säga. Gissar att jag får köra en genomgång av den för att få den att funka som tänkt. Japanskt stål ståtar den med, men det kan man ju uppdatera till amerikanskt ersättnings hyvlestål om det inte funkar bra.
Klicka här för att svara