Har ju svårt att motstå när snygga hyvlar "ramlar" över mig.. hittade denna, är det nån som testat en sådan ?

Record-No-CS88-Calvert-Stevens-Smooth-Plane.jpg

Den var i produktion under 1988-1990 enl. olika källor på internet. Den känns tung och gedigen. Med dagens ögon så är det en blandning av engelsk Norris (Hdär hyvelstålets läge, både djup- och sidoinställning regleras med samma ställskruv) och en Stanley Bedrock (med dess förstärkta säte för hyvelstålet) mm. och kanske en föregångare till Veritas hyvlar i viss mån.

Har inte haft möjlighet till närmare kontakt med den modellen, men enligt många rapporter på nätet är det ingen större förlust. Exempel här och här. I en annan tråd på Ukworkshop skiver någon om ett stort antal timmar för att få den att funka hjälpligt...
Men den är snygg!
/B

Jag har 2 st i olika längder (den ena är väl nästan en rubank), funkar väldigt bra när maskinerna inte kommer åt.
Mina är inte lika snygga.

Protte

Ja, jag läste att det fanns en rubank också (storlek 8) som har samma delkomponenter som denna men inte hela vägen så att säga. Gissar att jag får köra en genomgång av den för att få den att funka som tänkt. Japanskt stål ståtar den med, men det kan man ju uppdatera till amerikanskt ersättnings hyvlestål om det inte funkar bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.