64 815 läst ·
307 svar
65k läst
307 svar
Ny hyvel, Hammer A3-31 vs Moreten H410
Om jag måste städa så är det inte aktuellt!!! (nu jävlar börjar vi komma riktigt off topic)Hep skrev:
Lysande affärsidé. Du jobbar inte möjligen kommunalt eller så?
Vi pratade ju om studiebesök åt andra hållet förut för at se på handverktyg. Vi kanske kan fixa det åt båda hållen den här gången. Om inte annat en bra orsak för en ordentlig storstädning, som alltid är välbehövlig. Ska vi bjuda med @Frustrator på vår besöksrunda, så kanske får lite ordning hemma också.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Nu ska vi inte hetsa upp oss för mycket här. Är rätt säker på att @Hep bara menar att du ska fösa undan saker på golvet så det liksom går att gå in i verkstan.I ivp skrev:
För min del behövs det inte. Jag är van vid att man klättrar in via en möbel och sen räcker det med ett par krokar i taket för att man ska kunna ta sig runt hängande ovanför golvet.
Köpte faktiskt min hyvel (A3-41) för bredden men det var när jag gjorde en massa skärbrädor. Nu uppskattar jag längden ännu mer eftersom det faktiskt går att rikta drygt 2m långa ämnen med gott resultat. Bytte upp mig från en ganska gammal 260mm hyvel från Robland som var svår att få bra resultat med (troligen taskigt inställd).
Velade länge mellan A3-31 och -41 men kom fram till att jag fick plats med -41 och då var det bäst att satsa på den. För mina behov är hyveln helt perfekt.
Velade länge mellan A3-31 och -41 men kom fram till att jag fick plats med -41 och då var det bäst att satsa på den. För mina behov är hyveln helt perfekt.
Jaha, nu la jag en order på en ny hammer a3-41, leverans i juli. Nu börjar jakten på någon som kan hjälpa till att justera in den, och kanske ännu viktigare avgöra om det blivit några svårupptäckta fraktskador.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Jag kan också hjälpa till om det skulle behövas. Det finns egentligen ingen anledning att justera om hyveln presterar som den skall. Jag har lite erfarenhet med justering om det skulle behövasI ivp skrev:
Jag har varit på väg ett par gånger att kolla om jag kan få hjälp med justering av maskinen, då jag fått en liten aning snipe vid planhyvling, men dels har det varit så lite att det inte spelat någon praktisk roll och dessutom har det försvunnit av sig själv. Vi håller tummarna för att din är lika snäll.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Hoppas justering ska slippas.
Men behövs det, ta gärna massor med bilder och posta här så vi andra har en lathund i framtiden
Men behövs det, ta gärna massor med bilder och posta här så vi andra har en lathund i framtiden
Självklart så har man garanti på faktiska fel på maskinen, men det är ju inte alltid uppenbart vad som är ett fel på maskinen eller felaktig använding. Dessutom så är jag inte helt säker på att jag själv kan bedömma vad som är aacceptabelt resultat, första gången som jag köper en splitter ny maskin i den här klassen.V vanpire skrev:
Sen är det väl tveksamt om de skickar ut en (gratis) tekniker till en privatperson för att finjustera in borden eller? Trodde faktiskt att det förväntades att man gjorde det själv efter frakt.
Nej, det är precis vad dom gjorde. Om du som amatör (liksom jag) upplever ”snipe” på en ny maskin så är det säljaren som ska åtgärda det.I ivp skrev:Självklart så har man garanti på faktiska fel på maskinen, men det är ju inte alltid uppenbart vad som är ett fel på maskinen eller felaktig använding. Dessutom så är jag inte helt säker på att jag själv kan bedömma vad som är aacceptabelt resultat, första gången som jag köper en splitter ny maskin i den här klassen.
Sen är det väl tveksamt om de skickar ut en (gratis) tekniker till en privatperson för att finjustera in borden eller? Trodde faktiskt att det förväntades att man gjorde det själv efter frakt.
Bekräftad leverans imorgon!! håller på och gör plats i garaget nu, tyvärr så hann jag inte sälja den gamla innan så det blir lite 15-pussel, ska försöka få på ett hjulunderställ på den idag.Hep skrev:
Vi kan väl synka en träff under veckan på PM, (btw jag är lite småintresserad av matarverket om det är så att det passar min bandsåg och du fortfarande har det kvar)