1 722 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Ny husägare undrar - hur funkar det?
Hej!
Jag är riktigt färsk husägare till ett litet trettiotalshus (ca 86 kvm med källare och 20 kvm vindsvåning med tillhörande snedtak)
Värms upp med pellets via vattenburet system. Pannan är från 1974 (jag med)
Huset har ny panel (tilläggsisolerat) och nya takpannor (även detta blev tilläggsisolerat i samma veva)
Jag har lite frågor ang vattenburna systemet (även det till tappvattnet)
Det är ett element i källaren (till badrum/torkrum) resten är riktigt kall.
Jag planerar att få element i alla rum i källaren men dränering och isolering utifrån skall göras först.
Hur är det med isolering av gamla ledningar tjänar man på att göra om det?
Värmen orkar inte upp till vindsrummet skall prova lufta systemet men om det ej lyckas
finns det någon bra metod att få värmen att klättra upp? (vad skall man kontrollera).
Skall man byta rör? eller är de gamla bra nog (de läcker inte etc) Är det värt besväret?
Tackar för ett otroligt bra forum.
Jag är riktigt färsk husägare till ett litet trettiotalshus (ca 86 kvm med källare och 20 kvm vindsvåning med tillhörande snedtak)
Värms upp med pellets via vattenburet system. Pannan är från 1974 (jag med)
Huset har ny panel (tilläggsisolerat) och nya takpannor (även detta blev tilläggsisolerat i samma veva)
Jag har lite frågor ang vattenburna systemet (även det till tappvattnet)
Det är ett element i källaren (till badrum/torkrum) resten är riktigt kall.
Jag planerar att få element i alla rum i källaren men dränering och isolering utifrån skall göras först.
Hur är det med isolering av gamla ledningar tjänar man på att göra om det?
Värmen orkar inte upp till vindsrummet skall prova lufta systemet men om det ej lyckas
finns det någon bra metod att få värmen att klättra upp? (vad skall man kontrollera).
Skall man byta rör? eller är de gamla bra nog (de läcker inte etc) Är det värt besväret?
Tackar för ett otroligt bra forum.
För att få upp vattnet krävs också en cirkulationspump med tillräcklig effekt för höjden/trycket och att expansionskärlet är rätt dimensionerat inkl förtryck om det är slutet, äldre hus kan ha ett öppet och isolerat expansionskärl på vinden. Ett slutet exp-kärl med 0,5 bar förtryck får det vara max 5 m från kärlet upp till högsta punkt i värmesystemet, annars måste förtrycket ökas. Tyvärr händer det att blåsan går sönder i slutna exp-kärl och då blir det väldigt svajigt tryck i systemet som måste fyllas på ofta.
Rör kan enkelt isoleras efteråt med t.ex. förlimmad armaflex rörisolering om det finns värmeförluster på oönskade ställen och som skydd mot ev frysskador om det blir extra kallt.
Rör kan enkelt isoleras efteråt med t.ex. förlimmad armaflex rörisolering om det finns värmeförluster på oönskade ställen och som skydd mot ev frysskador om det blir extra kallt.
Aha då förstår jag, det sitter ett expansionskärl (rött och stor som en fotboll vid pannan)
Ang isoleringen så gick jag och kände på hela rörsystemet när det var -15 grader ute och pannan åt pellets som en hungrig björn. Man känner att det är aningen varmare isolering på varmvattnet och tvärkallt på returen. Så visst kommer det ut lite värme , men så tänkte jag att det är kanske inte så dummt med en del förluster i källaren där det inte finns något element. Kanske gör värmeförlusten skillnad så att den orkar hålla tempraturen just över 0 (ca 3-5+ vid riktigt kalla dagar/nätter) Finns ju en del vattenledningar man inte vill ha nära fryspunkt. Det är rätt tjock isolering (old school) och min tanke var att få ner storleken på paketen samtidigt som man kanske får trevligare utseende på dem med nyare isomatrial. Men finns det någon oskriven regel att man skall låta den gamla isoleringen sitta kvar?
Ang isoleringen så gick jag och kände på hela rörsystemet när det var -15 grader ute och pannan åt pellets som en hungrig björn. Man känner att det är aningen varmare isolering på varmvattnet och tvärkallt på returen. Så visst kommer det ut lite värme , men så tänkte jag att det är kanske inte så dummt med en del förluster i källaren där det inte finns något element. Kanske gör värmeförlusten skillnad så att den orkar hålla tempraturen just över 0 (ca 3-5+ vid riktigt kalla dagar/nätter) Finns ju en del vattenledningar man inte vill ha nära fryspunkt. Det är rätt tjock isolering (old school) och min tanke var att få ner storleken på paketen samtidigt som man kanske får trevligare utseende på dem med nyare isomatrial. Men finns det någon oskriven regel att man skall låta den gamla isoleringen sitta kvar?
Alltså ett slutet expansionskärl direkt på pannan. Förtrycket ska mätas med tomt system innan det fylls på, men borde gå att göra en grov uppskattning genom att mäta trycket och samtidigt läsa av aktuellt panntryck på manometern. Vad är det för modell/märkning på cirk-pumpen? Hur högt är det från kärlet till ovankanten på radiatorn i vindsutrymmet?
Enstaka plusgrader i källaren ger väldigt liten marginal till frysskador om det skulle bli tillfälligt stopp i pannan. Gamla oisolerade källare med tveksam dränering runt om drar väldigt mycket energi för uppvärmning. Klokt att isolera rejält utvändigt i samband med omdränering, gärna lite lagom även ovan mark om möjligt estetiskt och praktiskt. Gammal rörisolering som är hel och fin byter man oftast inte ut, går att måla etc. Armaflex är bra och smidigt men gråsvart och kostar en slant om det gäller många meter, särskilt med den tjocka varianten.
Enstaka plusgrader i källaren ger väldigt liten marginal till frysskador om det skulle bli tillfälligt stopp i pannan. Gamla oisolerade källare med tveksam dränering runt om drar väldigt mycket energi för uppvärmning. Klokt att isolera rejält utvändigt i samband med omdränering, gärna lite lagom även ovan mark om möjligt estetiskt och praktiskt. Gammal rörisolering som är hel och fin byter man oftast inte ut, går att måla etc. Armaflex är bra och smidigt men gråsvart och kostar en slant om det gäller många meter, särskilt med den tjocka varianten.
Redigerat:
Det är 5.83 Meter från källargolvet till översta röret på elementet. Men Expansionskärlet sitter 1.50 Meter från källargolvet. Så 4.33 meter landar vi på. Skall köpa en nyckel till elementet och prova lufta. Hon som bott här tidigare borde väl ha testat det men man vet aldrig.
Ok, då borde ett standard expansionskärl med normalt förtryck klara det. Är bra att lufta elementen varje höst, åtminstone de första åren i huset. Helst ska bara lite vatten rinna ut. Elementnyckel ingår i husägarens överlevnads-kit Fyll gärna på lite extra i systemet innan luftningen så det finns marginal för att inte luft ska sugas in isället. Överskottet kan man släppa ut efteråt genom säkerhetsventilen på pannan.
Produkter som diskuteras: "Elementnyckel"
Elementnyckel Bårebo
Lufta elementen med en universell elementnyckel
35 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Nybliven husägare, tips på hemsäkerhet?
Villalarm & Hemautomation -
Riva ut inredd källare (okunnig ny husägare)
Byggmaterial & Byggteknik -
Nya gratis ritningar för husägare
Artikelkommentarer -
Ny husägare - vilken villahemförsäkring?
Försäkringar -
Nya Husägare - Vad tror ni det kostar att måla om vår fasad?
Fasad