Hje!
Har köpt ett suterränghus från 1987 som vi fick i veckan. Golvvärmen på entreplan(suterrängvåingen har varma golv men ovanvåningens golv är kalla. Jag har justerat rumstermostaterna som verkar vara original och även skruvat av styrdonen och tryckt på piggarna som är i utfällt läge. Ledningarna som kommer till styrdonen på bild 1 är varma men de bakom är kalla. Jag har testat att luft ventilen till höger om siffran 4 och där kommer det vatten. Det är ca 1 bar tryck i expansionskärlet vid pannan. Jag har även något liknande med styrdon på nedervåingen vilket styr de rummen. Någon som har tips på vad jag kan göra innan jag ringer in någon expert?
Jag undrar även vad andra bilden är för något? Den sitter bredvid golvvärmesystemet och jag misstänker att det fördelar vatten inom huset, kan det stämma?
Har köpt ett suterränghus från 1987 som vi fick i veckan. Golvvärmen på entreplan(suterrängvåingen har varma golv men ovanvåningens golv är kalla. Jag har justerat rumstermostaterna som verkar vara original och även skruvat av styrdonen och tryckt på piggarna som är i utfällt läge. Ledningarna som kommer till styrdonen på bild 1 är varma men de bakom är kalla. Jag har testat att luft ventilen till höger om siffran 4 och där kommer det vatten. Det är ca 1 bar tryck i expansionskärlet vid pannan. Jag har även något liknande med styrdon på nedervåingen vilket styr de rummen. Någon som har tips på vad jag kan göra innan jag ringer in någon expert?
Jag undrar även vad andra bilden är för något? Den sitter bredvid golvvärmesystemet och jag misstänker att det fördelar vatten inom huset, kan det stämma?
Hej,
är det absolut tryck eller relativt tryck 1 bar? borde stå på mätaren. är det 1 bar absolut tryck är det samma som atmosfärtryck och då blir det svårt att cirkulera till övre våningen... (förutsatt att värmepump sitter i nedre plan).
Ja, andra bilden visar fördelare för varm- och kallvatten.
är det absolut tryck eller relativt tryck 1 bar? borde stå på mätaren. är det 1 bar absolut tryck är det samma som atmosfärtryck och då blir det svårt att cirkulera till övre våningen... (förutsatt att värmepump sitter i nedre plan).
Ja, andra bilden visar fördelare för varm- och kallvatten.
Så här ser det ut vid pannan.T Taren43 skrev:
Du kan öka trycket lite (ta upp det till stax under 1) det kan ibland förbättra cirkulationen.
Pumpen på bilden kan gå i 3 olika effektlägen. Kolla om den går att öka som nästa steg.
Luft i pumphuset kan också tar ner kapaciteten.
Pumpen på bilden kan gå i 3 olika effektlägen. Kolla om den går att öka som nästa steg.
Luft i pumphuset kan också tar ner kapaciteten.
Ok, ska testa. De fyra främre slingorna som är kopplade till styrdonen på första bilden är varma, de bakre kalla så det verkar komma upp varmvatten men det går inte ut i slingorna. De bakre antar jag är returslingorna?
bör man ta bort styrdonen för att säkra att det inte är de som är felaktiga?
bör man ta bort styrdonen för att säkra att det inte är de som är felaktiga?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur knyta ihop avlopp under plattan, tvättstuga i källare
Vatten & Avlopp -
Umarell, dubbelsänkning, rawdogga och andra nya ord för husägaren
Bloggkommentarer -
Hej söker en snygg lösning till att dra elkabel på putsad källarvägg.
Stenhus -
Riva ut inredd källare (okunnig ny husägare)
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken luftvärmepump, värmekälla, varmvatten. (Nybliven husägare)
Värmepumpar