Jag har hört av en kollega (som pratat med Hilti) om att Hilti ska lansera en ny skruvdragare som ska ersätta den gamla SF-121A-dragarn. En lättare och mindre version bland annat.

Men hittar inget om det på nätet, någon annan som har lite mer info att komma med? Lanseringsdatum?

//Patrik
 
Nu vet jag inget om Hiltis tidslinje för deras nuvarande produkter, men SFC-14a är en väldigt kompakt maskin.
Det är inte den som man tänker på?
 
Lite sugen blir man, är det samma fina balans som det brukar vara så....
Men för hemmamekk så ligger den i fel budgetklass :D
 
Jag har provat den, då den funnits på marknaden sen strax efter semestern. Den funkar kanon enligt alla som kör den. Starkare och smidigare än 121:an. Inte lika stark som 144:an men den klarar det mesta.
 
Härligt! Min SF 121A-dragare börjar sjunga på sista versen snart, men ska hålla i den så länge som möjligt. Sedan kanske det blir en sådan där, förhoppningsvis.

För mig som elektriker är 144:an överkurs så denna är perfekt!

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Härligt! Min SF 121A-dragare börjar sjunga på sista versen snart, men ska hålla i den så länge som möjligt. Sedan kanske det blir en sådan där, förhoppningsvis.

För mig som elektriker är 144:an överkurs så denna är perfekt!

//Patrik
Har SF144 på jobbet och tycker att den är kanon. Har även haft SF121 när den var "aktuell" och tycker inte att 144:an är märkbart större eller tyngre än den. Dock är 144:an betydligt starkare, vilket är perfekt till dosfräsar i OSB samt vid dragning av grövre skruv. (Har eldat upp några SF121 vid håltagning i OSB/plyfa) Även batteri-indikatorn är guld värd. Har även en 10,8V bosch vid dom lättare arbetena.

Det ända negativa med hilti, är att dom har ganska usel komfort på handtagen jämfört med konkurenternas maskner. Är väl designade efter alfa-hantverkaren med stora grova händer :P
 
Hilti och ordet smidigt brukar ju inte gå hand i hand direkt, men i detta fallet gör jag ett undantag
 
Milkshaken
gifen skrev:
Hilti och ordet smidigt brukar ju inte gå hand i hand direkt, men i detta fallet gör jag ett undantag

Ehh va??? Redan på -80 talet när Te-10,an kom så var det en riktigt ergonomisk och bra produkt... likaså spettmaskinerna, själv har jag eoxå en 121,a.... funkar jättebra, och maskinens egentyngd använder jag när jag skruvar ... Ja inte biffeskruven såklart men allt annat.....
 
Ergonomisk och smidig är två vitt skillda saker :)
 
Milkshaken
gifen skrev:
Ergonomisk och smidig är två vitt skillda saker :)

:) Jo i många sammanhang kanske, men just i detta med maskiner så är det ju nästan symbiost tycker jag...

Kommer ihåg att den TE10,an var helt otrolig man kunde i ena momentet dra in karmskruvar utan knot, för att sen nästa moment borra i betong eller ha den som skruvdragare,,, (Sladd förvisso) men den var rätt så banbrytande på den tiden...
Efter att jag hade jobbat med den på ett bygge så är jag Hiltifreak...:)
 
Bloink skrev:
Har SF144 på jobbet och tycker att den är kanon. Har även haft SF121 när den var "aktuell" och tycker inte att 144:an är märkbart större eller tyngre än den. Dock är 144:an betydligt starkare, vilket är perfekt till dosfräsar i OSB samt vid dragning av grövre skruv. (Har eldat upp några SF121 vid håltagning i OSB/plyfa) Även batteri-indikatorn är guld värd. Har även en 10,8V bosch vid dom lättare arbetena.

Det ända negativa med hilti, är att dom har ganska usel komfort på handtagen jämfört med konkurenternas maskner. Är väl designade efter alfa-hantverkaren med stora grova händer :P
Jaha, där ser man. Fast starkare vid håltagning med dosfräs... får vara försiktig med handleden isåfall. :P

Jag tycker att 121:an ligger ganska bra i handen... Visserligen så har jag inte jobbat med så många konkurrenter, men...
Men vadå? Är du ingen alfa-hantverkare med grova händer? Det är väl alla vi hantverkare... speciellt elektriker. :cool: Stora, starka, snygga och bäst på alla sätt och vis. Riktig rejäl basröst har vi också. :rolleyes:

//Patrik
 
Jag var ute hos Hilti och hämtade en SFC 14-A för någon dag sedan. Som noterat av flera andra så är det en balanserad och sett till sin litenhet en ganska stark maskin. Den är dessutom, liksom många tidigare dragare från Hilti, exakt och trevlig att arbeta med. Jag har inte hårdkört den men jag har i alla fall skruvat 10 meter plank ink. lockläkt och den drar i ganska många skruv (har inte räknat dock) innan den kräver laddning. Körde även (i fem graders kyla) upp 19 mm hål med plattborr i tyckimpregnerade stolpar 95*95. Detta sög dock musten ur batterierna ganska fort.

Jag är såhär långt nöjd med maskinen och den har både finess, styrka och känns robust nog.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.