6 521 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Ny Hilti skruvdragare.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag har hört av en kollega (som pratat med Hilti) om att Hilti ska lansera en ny skruvdragare som ska ersätta den gamla SF-121A-dragarn. En lättare och mindre version bland annat.
Men hittar inget om det på nätet, någon annan som har lite mer info att komma med? Lanseringsdatum?
//Patrik
Men hittar inget om det på nätet, någon annan som har lite mer info att komma med? Lanseringsdatum?
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
https://www.hilti.se/holse/page/module/home/browse_main.jsf?lang=sv&nodeId=-329362
Ja, precis! Det kanske är den där... kunde inte hitta SF-121A heller.
Hur tror ni att den där står sig jämfört med den gamla modellen då?
//Patrik
Ja, precis! Det kanske är den där... kunde inte hitta SF-121A heller.
Hur tror ni att den där står sig jämfört med den gamla modellen då?
//Patrik
Jag har provat den, då den funnits på marknaden sen strax efter semestern. Den funkar kanon enligt alla som kör den. Starkare och smidigare än 121:an. Inte lika stark som 144:an men den klarar det mesta.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Härligt! Min SF 121A-dragare börjar sjunga på sista versen snart, men ska hålla i den så länge som möjligt. Sedan kanske det blir en sådan där, förhoppningsvis.
För mig som elektriker är 144:an överkurs så denna är perfekt!
//Patrik
För mig som elektriker är 144:an överkurs så denna är perfekt!
//Patrik
Har SF144 på jobbet och tycker att den är kanon. Har även haft SF121 när den var "aktuell" och tycker inte att 144:an är märkbart större eller tyngre än den. Dock är 144:an betydligt starkare, vilket är perfekt till dosfräsar i OSB samt vid dragning av grövre skruv. (Har eldat upp några SF121 vid håltagning i OSB/plyfa) Även batteri-indikatorn är guld värd. Har även en 10,8V bosch vid dom lättare arbetena.Patrik_Hed skrev:
Det ända negativa med hilti, är att dom har ganska usel komfort på handtagen jämfört med konkurenternas maskner. Är väl designade efter alfa-hantverkaren med stora grova händer
gifen skrev:
Ehh va??? Redan på -80 talet när Te-10,an kom så var det en riktigt ergonomisk och bra produkt... likaså spettmaskinerna, själv har jag eoxå en 121,a.... funkar jättebra, och maskinens egentyngd använder jag när jag skruvar ... Ja inte biffeskruven såklart men allt annat.....
gifen skrev:
Kommer ihåg att den TE10,an var helt otrolig man kunde i ena momentet dra in karmskruvar utan knot, för att sen nästa moment borra i betong eller ha den som skruvdragare,,, (Sladd förvisso) men den var rätt så banbrytande på den tiden...
Efter att jag hade jobbat med den på ett bygge så är jag Hiltifreak...
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jaha, där ser man. Fast starkare vid håltagning med dosfräs... får vara försiktig med handleden isåfall.Bloink skrev:Har SF144 på jobbet och tycker att den är kanon. Har även haft SF121 när den var "aktuell" och tycker inte att 144:an är märkbart större eller tyngre än den. Dock är 144:an betydligt starkare, vilket är perfekt till dosfräsar i OSB samt vid dragning av grövre skruv. (Har eldat upp några SF121 vid håltagning i OSB/plyfa) Även batteri-indikatorn är guld värd. Har även en 10,8V bosch vid dom lättare arbetena.
Det ända negativa med hilti, är att dom har ganska usel komfort på handtagen jämfört med konkurenternas maskner. Är väl designade efter alfa-hantverkaren med stora grova händer![]()
Jag tycker att 121:an ligger ganska bra i handen... Visserligen så har jag inte jobbat med så många konkurrenter, men...
Men vadå? Är du ingen alfa-hantverkare med grova händer? Det är väl alla vi hantverkare... speciellt elektriker.
//Patrik
Jag var ute hos Hilti och hämtade en SFC 14-A för någon dag sedan. Som noterat av flera andra så är det en balanserad och sett till sin litenhet en ganska stark maskin. Den är dessutom, liksom många tidigare dragare från Hilti, exakt och trevlig att arbeta med. Jag har inte hårdkört den men jag har i alla fall skruvat 10 meter plank ink. lockläkt och den drar i ganska många skruv (har inte räknat dock) innan den kräver laddning. Körde även (i fem graders kyla) upp 19 mm hål med plattborr i tyckimpregnerade stolpar 95*95. Detta sög dock musten ur batterierna ganska fort.
Jag är såhär långt nöjd med maskinen och den har både finess, styrka och känns robust nog.
Jag är såhär långt nöjd med maskinen och den har både finess, styrka och känns robust nog.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden