O
Man inser vikten av att ha papper på allt...
När vi byggde vårat förråd så fick de berörda grannarna skriva under en lunta papper där både ritning och läge var med. De fick även kopia på dokumenten de skrev under. Så om dessa helt plötsligt nyktrar till så har de inte mycket att hämta! Och om någon av dessa skulle flytta så finns det papper på att bygget är godkänt.
Normalt inom fastighetsjuridiken så är det papper på allt. Finns det inte på papper så gäller det inte.
Men nu pratar vi om att en friggebod inte placerats närmare grannen än 4m. Den tidigare grannen har tydligt godkänt detta. Förvisso muntligt. Men nu gäller det 2st privatpersoner och en friggebod då borde muntliga avtal vara godkända. Problemet är bara med muntliga avtal, de är så svåra att bevisa...

Jo fast om vi antar att grannen aldrig medgav en placering nära gränsen. Dvs. detta som är svårt att bevisa om det var ett muntligt megivande.

Isåfall så är det ingen friggebod, utan en bygglovspliktig bod, som saknar bygglov. Och alltså kan få rivningsföreläggande, om detta upptäcks inom 10 år.

Men den här boden har ju funnits i 30 år. Så i nuläget är det fullkomligt ointressant om vad som kan bevisas rörande grannemedgivande. Ingen kan få boden riven mot ägarens vilja.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Men vänta lite nu - friggeboden fanns där när grannen köpte sin fastighet. Långt innan t.o.m. Grannen har ju köpt en fastighet med (vissa ytterst) kända förhållanden.

Om det fanns medgivande för 30 (?) år sedan och hur detta medgavs är ju irrelevant. Grannen får väl klaga hos kommunen, och när du får frågan så är det ju bara att meddela kommunen fakta om friggebodens ålder.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Ja, har man köpt en fastighet med ett känt intrång så kan man väl inte klaga i efterhand? Det är väl en del av undersökningsplikten att kolla vart tomtgränsen går och vad som finns i närheten?

• Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Det är väl inget intrång? Det är inte helt ovanligt med hus nära tomtgräns.

Tydligen uppfattar nya grannen det som ett intrång eftersom han vill att boden rivs.

harry73
useless useless skrev:
Ja, har man köpt en fastighet med ett känt intrång så kan man väl inte klaga i efterhand?
Även om vi bortser från om det är ett intrång eller ej, tycker jag att man kan klaga i efterhand när man köper en fastighet. Om man inte kunde göra det, skulle det få förödande konsekvenser. Tänk att jag skulle bygga en bod på din tomt och sen göra dit liv så svårt att du bara vill flytta (kanske lite hot)
Om köparen inte kunde klaga på den olagliga boden på tomten, skulle jag effektivt ha stulit en bit av din tomt. Och det skulle underminera hela vårt rättssamhälle.
Men som köpare har jag en undersökningsplikt, och då upptäcker jag såklart att boden står på min framtida mark. Då gör man en bedömning om hur stor risken är att man inte får bort boden och hur mycket pengar, tid och energi det kommer att kosta. Sedan lägger man ett bud där den bedömning är med För när man äger fastigheten kan man inte längre klaga på säljaren (inte dolt fel) men tack och lov kan man fortfarande klaga på grannen.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är svårt om det nu är en sån typ av människa jag tror som är van att styra, ställa , få som han vill och ingen säger emot. Är han av den gamla stammen, tjurig och trög är det bara att beklaga. Dom är svårta att hantera, vinka glatt och hälsa varje gång du ser honom så mjuknar han kanske lite...
Hmm, känns som än fördom att äldre skulle vara mer ego. Tittar man på samhället i stort så ökar ju egocentreringen med varje generation.

• Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Nja, kolla på Ove ;) Jag har råkat ut för flera dominanta "trosigvara" alfa-hanar så inte bara fördomar...

Man skall aldrig vika en enda millimeter då det gäller såna där typer.
Boden har såvitt jag kan förstå gammal hävd och då behöver inte kontrollera med någon. Bara stå på dig.

Somliga blir sådär arroganta och dominanta just för att de vänjer sig vid att konflikträdda lagommänniskor gör som de blir tillsagda och låter sig hunsas även när de har rätten på sin sida.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Matzeball
Jag skulle så fort som möjligt ringa byggnadskontoret i kommunen, beskriva läget och få bekräftat att din 30 år gamla bod får stå av gammal hävd oavsett bygglov eller tidigare ägares medgivande. Sedan bara vänligt säga till grannen att du tyvärr inte kan tillmötesgå hans begäran om rivning och hänvisa till personen på byggnadskontoret och dennes svar. Förhoppningsvis nöjer sig grannen med detta och ni kan fortsätta som goda grannar.

Redigerat:
Som de flest andra skrivit: Boden kan stå kvar.

Med det sagt, här är en variant att fundera på: Finns det något ställe som skulle vara bättre för dig att ha boden på? T.ex. närmare nya grannens tomtgräns? Det kanske finns något ställe som är bättre för er båda. Närmare tomtgräns, men på ett annat ställe utmed densamma?

Finns något sådant ställe, så flytta den tillsammans med grannen. Passa på att få grannmedgivande skriftligt på samma gång.

Finns inget sådant ställe, så låt den stå kvar, och strunta i grannen.

Jag förstår att grannen kan ha en önskan om att få bort boden, kanske den är ful eller utan den skulle det bli finare utsikt. Oavsett så är det ditt beslut om den ska flyttas eller inte.

Används boden inte så kanske det inte gör så mycket att bli av med den?

Matzeball
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
....
Används boden inte så kanske det inte gör så mycket att bli av med den?
Jag skulle inte ta bort den även om den inte används just nu. Kommer det ett läge när ni verkligen behöver den så får ni ju bygga en ny bod för en massa pengar. Lång startsträcka är det också.
Är den verkligen ful p.g.a. bristande underhåll så skulle jag möjligen kunna tänka mig att snygga till den, det tjänar man ju själv på i längden.

Detta låter som ett typiskt "dolt fel-ärende" för grannen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.