hahalj
Vet inte om detta hamnar i rätt kategori, eller om det hamnar under Juridik kanske?, moderator får gärna flytta om det är fel.:rolleyes:

Så här är det, vi kommer få en ny granne vad det lider. Vi bor utmed en liten byväg med 8 fastigheter idag med en gemensam vägförening. Den nya grannen har köpt en bergig tomt på andra sidan denna väg där vi bor. För att kunna bygga på denna tomt kommer de först behöva röja en hel del skog av blandad karaktär för att därefter spränga bort ansenliga mängder berg.

Detta kommer ju framförallt under själva byggtiden ha en kraftig påverkan på oss som bor mittemot, dels pga oljud och vibrationer men också störningar på den trafik som sker på den gemensamma byvägen.

Vi har förstått att de nu håller på att lämna in bygglovshandlingar för sitt husprojekt så vi kommer ju framöver få ta del av dessa. Vi har inga problem med att få en ny granne, utan det är bara hur arbetet kommer utföras under byggperioden som reser en del frågor.

Det jag undrar över är vilka krav kan man ställa på hur arbetet utförs? Kan man tillstyrka ett bygglov med förutsättningar som t.ex. att skogsröjning och sprängning bara får ske vissa dagar och tider på dygnet, byvägen inte får blockeras av fordon mer än några få minuter i taget, eventuella skador på byvägen ska förebyggas och åtgärdas skyndsamt utan kostnad för vägföreningen etc.

Någon som varit med om nån liknande situation?

Om dom ska spränga hade jag varit orolig för huset... Ditt hus kanske står på samma berg?

Se inte allt som problem.....se vad som händer och välj då att prata med din blivande granne.....

Beror ju på vilken sprängteknik de använder. Du behöver inte oroa dig.
Om det finns risker för omkringliggande hus anpassar de sprängtekniken efter det.

Våra grannar sprängde för sitt hus förra sommaren, det kändes knappt i vårt hus. De sprängde med en ytlig sprängteknik med många små laddningar för att de omkringliggande husen inte skulle påverkas.

hahalj
Vårt hus står inte på berg, det står på lerjord i en svag sluttning ner mot en bäckravin. Hur känsligt det är mot vibrationer från sprängningar vet jag inte. Det är inte klassat som riskområde för ras eller så, ingen risk för att marken ska ge sig iväg. Det är inte där jag har mina funderingar, det är mest buller och trafik som skulle påverka oss. Kan själv inget om sprängteknik och vilka möjligheter som finns, men det är väl bra att det finns olika möjligheter.

Prata med grannen javisst, är väl bättre att reda ut i förväg vad som gäller än att vänta och se hur det blir när byggare och sprängare väl är på plats.

Frågan återstår dock om man kan få med villkor för buller och tillgänglighet till vägen för att tillstyrka ett bygglov?

Vänta och se, om de ska spränga kommer du att få information om detta. Ligger ditt hus nära så kommer det att bli besiktigat både innan och efter spräng.

Att få till villkor att de bara få tillträda/blockera vägen några minuter i taget lårter ju lite märkligt...

hahalj
Mm. Får avvakta bygglovspappren och se.
Angående vägen, är det så märkligt? Blockerar de vägen under hela arbetsdagen med arbetsfordon finns inga möjligheter för oss och tre andra fastighetsägare att ta oss till våra hus. Och det finns idag inga andra uppställningsytor för sådana fordon, bara skog och berg i anslutning till den tomten.

Fast det de kommer väl inte att så på vägen hela dagen... självklart så ska ni kunna komma intill era fastigheter. Att det inte finns några platser idag för att ställa upp fordon på blir ju "deras" problem.

Som sagt avvakta du ett tag och se vad som händer, inte säkert att det blir några problem överhuvud taget.

Man ska inte leta problem som ännu inte finns :cool:

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
hahalj
MB77 skrev:
Som sagt avvakta du ett tag och se vad som händer, inte säkert att det blir några problem överhuvud taget.

Man ska inte leta problem som ännu inte finns [bild]
Ja man kan ju tycka olika. Vis av tidigare erfarenheter av grannrelationer är jag numera alltid noga med att se till att alla risker finns på bordet innan de eventuellt blir ett problem, men förhoppningsvis aldrig, dyker upp. Bättre ta diskussionen med blivande grannen innan än när vi har ett problem som kanske kunde undvikits från början.

Självklart kan de inte blockera en väg annat än under kortare av och pålastning. Det kan iofs. vara nog så irriterande.

Alla byggen bullrar, men det är extremt ovanligt att det bullrar på udda tider. Och om vi tänker oss sprängningsjobbet så brukar de väl klara av borrandet på en, max två dagar, själva sprängningen bullrar någon sekund.

Jag ser inte problemet.

Och blanda inte in bygglovet i ev. bullrande eller andra besvär från själva bygget, det är inget som byggnadsnämnden tar i beaktande, men det kan innebära förseningar och strul (och därmed höga kostnader) för dina nya grannar, ett jättebra sätt att sabba grannsämjan för överskådlig tid.

hahalj
Ok, point taken. Jag tar en diskussion med dem när jag vet mer. Det viktiga är att vi är överens i förväg om hur bygget kommer påverka oss, inte att bygglovet blir villkorat.

Tack alla för kloka synpunkter! :)

Köp tomten och på det viset slipp alltihopa......

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Tror inte att er nya granne vill ställa till det för er heller. Men Problemet med vägen och buller är ju inget permanent så går det inte bara att bita ihop lite bara under den korta tiden som bygget sker.

hahalj
Enk Projektet skrev:
Köp tomten och på det viset slipp alltihopa......
:cool: Redan såld, hade nog inte fått köpa den ens om jag hade velat. Affären skedde inom familjen s.a.s....

hahalj
LäsLus skrev:
Tror inte att er nya granne vill ställa till det för er heller. Men Problemet med vägen och buller är ju inget permanent så går det inte bara att bita ihop lite bara under den korta tiden som bygget sker.
Visst är det så. Tack för synpunkten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.