6 091 läst ·
50 svar
6k läst
50 svar
Ny golvvärme och bergvärmepumpen larmar hög tempskillnad köldbärare?
Hur gammal är pumpen?
På min pump har en givare för framledning av VV och en för retur av köldbärare redan gått sönder som jag bytt ut (min pump är 11+ år).
Dock har du ju "vettiga" värden på köldbärare in och ut så jag tror inte det är en givare, utan något med flödet som ställer till det... +5 kan man tycka är aningen lågt på insidan, men -2 ut är helt normalt när pumpen går.
Jag tror att du har något knas med flödet, eller stopp någonstans.
Vilken VP firma som helst borde kunna kolla och koppla på påfyllning och se att det cirkulerar ordentligt.
Enkla saker som kan kollas först (av dig själv) är ju filtret (som normalt sitter i en frigolitlåda nära VP'n). Stäng av VP'n.
Stäng sen ventilerna på båda sidorna om filtret och skruva loss den stora "muttern" så kommer en filterkorg ut. Det kommer att rinna/droppa en del brine så ha gärna en lite burk och en handduk att torka upp med nära.
Spola rent korgen och skruva tillbaka allt och öppna och sen starta VP'n igen
På min pump har en givare för framledning av VV och en för retur av köldbärare redan gått sönder som jag bytt ut (min pump är 11+ år).
Dock har du ju "vettiga" värden på köldbärare in och ut så jag tror inte det är en givare, utan något med flödet som ställer till det... +5 kan man tycka är aningen lågt på insidan, men -2 ut är helt normalt när pumpen går.
Jag tror att du har något knas med flödet, eller stopp någonstans.
Vilken VP firma som helst borde kunna kolla och koppla på påfyllning och se att det cirkulerar ordentligt.
Enkla saker som kan kollas först (av dig själv) är ju filtret (som normalt sitter i en frigolitlåda nära VP'n). Stäng av VP'n.
Stäng sen ventilerna på båda sidorna om filtret och skruva loss den stora "muttern" så kommer en filterkorg ut. Det kommer att rinna/droppa en del brine så ha gärna en lite burk och en handduk att torka upp med nära.
Spola rent korgen och skruva tillbaka allt och öppna och sen starta VP'n igen
Kolla med de som gjorde golvvärmen att den fungerar och de har luftat allt även övriga värmesystemet om de har behövt tömma.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jag läste på värmepumpsforum att vissa fått skit i värmeväxlaren(förångaren) på köldbärarsidan.
Gällande sommarläge så innebär sommarläge att värmepumpen bara hör varmvatten, så det är inte konstigt att golven blir kalla
Gällande sommarläge så innebär sommarläge att värmepumpen bara hör varmvatten, så det är inte konstigt att golven blir kalla
Inte helt sant vad det gäller IVT (min i alla fall) då den håller "komfortvärme" för golven i sommardrift. Jag har komfortvärme inställd på 22 grader så då håller den det istället för att använda värmekurvan.13th Marine skrev:
Den ska slå om mellan sommar/vinterdrift automatiskt dock när den tycker att det inte behövs värme längre.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Ah! Har inte den funktionen på min IVT, men sen är det bara en gammal Greenline också.anders07 skrev:
Inte helt sant vad det gäller IVT (min i alla fall) då den håller "komfortvärme" för golven i sommardrift. Jag har komfortvärme inställd på 22 grader så då håller den det istället för att använda värmekurvan.
Den ska slå om mellan sommar/vinterdrift automatiskt dock när den tycker att det inte behövs värme längre.
Pratar med rörmokaren ikväll. Har precit pratat med LK som dimensionerade golvvärmen. LKs hypotes är att det kan vara så att bergvärmepumpen och de två borrhålen om 190m vardera är underdimensionerat givet hur inneslingorna ser ut nu (med gamla radiatorer, gammal golvvärme, och nya golvvärmen).L lostinsweden skrev:
Två frågor följer på det:
1) Hur bekräftar vi att bergvärmepump och borrhål är underdimensionerade?
2) Ifall de är underdimensionerade, vad kan vi enklast göra åt det? T.ex. i något av de tre systemen (radiatorer, gammal golvvärme, ny golvvärme) begränsa antingen flöde eller temperatur, stänga av något av systemen, göra något åt varmvattenberedaren etc.?
Komplext detta... Skulle vara skönt med något "gebit" som man kunde få helhetshjälp ifrån!
Tack förresten till alla som skriver här - mycket hjälpsamt!
Nej det är en felaktig slutsats, men man ska väl inte heller förvänta sig ett korrekt svar från någon som inte jobbar med värmepumpar utan mest är intresserad av att skjuta över problemet till någon annan...K Kird3rf skrev:
Hög temperaturskillnad på köldbäraren beror uteslutande på problem med cirkulation i köldbärarkretsen. Antingen på grund av igensatt filter, luft eller nåt annat som stryper eller på grund av att cirkpumpen är trasig, felinställd eller underdimensionerad.
Om värmepumpen är underdimensionerad får du mycket elpatrondrift, lätt att kolla om det är lite kallare ute om man saknar logg på detta.
Om borrhålet är underdimensionerat i förhållande till värmepumpen så får du låga temperatur på ingående temp köldbärare, framförallt i typ mars månad (slutet av vämesäsongen)
#25 är helt rätt ute.
Jag föreslår inga åtgärder som rör underdimensionering, då det verkar vara ett flödesproblem pp kb i första hand. Lös ett problem i taget.
Om borrhålet är underdimensionerat i förhållande till värmepumpen så får du låga temperatur på ingående temp köldbärare, framförallt i typ mars månad (slutet av vämesäsongen)
#25 är helt rätt ute.
Jag föreslår inga åtgärder som rör underdimensionering, då det verkar vara ett flödesproblem pp kb i första hand. Lös ett problem i taget.
Pumpen är från 2013. Borrhålen är två stycken och 190m djupa vardera.
Rörmokaren som installerade LK-systemet rekommenderar också att jag börjar med VP-firman och ber dem utesluta problem med köldbärarslingan, värmepumpen och borrhålen först.
Lyssnar på honom samt majoriteten och börjar med flödesproblemet. Summerar här era hypoteser om möjliga orsaker till flödesproblematiken i köldbärarslingan som jag ska be IVTs auktoriserade tekniker att undersöka:
* Att cirkpumpen är trasig eller felinställd (kolla dessa hastighet) <- För er kännedom har IVTs tekniker redan provbytt cirkpumpen för ett par månader sedan till en ny sådan och konkluderat att detta inte avhjälpte problemet
* Koppla på påfyllning och se att det cirkulerar ordentligt
* Igensatt filter
* Luft i eller annat som stryper slingan
* Felaktigt stängd ventil
* Smuts i förångaren/värmeväxlaren på köldbärarsidan
* Något annat??
Ifall utredningen av flödesproblemet inte leder någon vart kommer vi behöva titta på underdimensioneringen. Vilken specifik del är det som kan vara underdimensionerad (köldbärarkretsens cirkpump, annat på VP, borrhålens djup, annat)?
För att utesluta värmepumpens underdimensionering så återkommer jag separat om mängden förbrukat elpatrontillskott under februari-mars 2023. Hur många kWh i månaden är "(för) mycket elpatrondrift"?
För att utesluta borrhålets underdimensionering så ber jag få tips om hur vi definierar låg temperatur på "köldbärare in". Igår låg denna på 5.8graderC som ni ser ovan?
Stort tack igen för all hjälp!
Rörmokaren som installerade LK-systemet rekommenderar också att jag börjar med VP-firman och ber dem utesluta problem med köldbärarslingan, värmepumpen och borrhålen först.
Lyssnar på honom samt majoriteten och börjar med flödesproblemet. Summerar här era hypoteser om möjliga orsaker till flödesproblematiken i köldbärarslingan som jag ska be IVTs auktoriserade tekniker att undersöka:
* Att cirkpumpen är trasig eller felinställd (kolla dessa hastighet) <- För er kännedom har IVTs tekniker redan provbytt cirkpumpen för ett par månader sedan till en ny sådan och konkluderat att detta inte avhjälpte problemet
* Igensatt filter
* Något annat??
Ifall utredningen av flödesproblemet inte leder någon vart kommer vi behöva titta på underdimensioneringen. Vilken specifik del är det som kan vara underdimensionerad (köldbärarkretsens cirkpump, annat på VP, borrhålens djup, annat)?
För att utesluta värmepumpens underdimensionering så återkommer jag separat om mängden förbrukat elpatrontillskott under februari-mars 2023. Hur många kWh i månaden är "(för) mycket elpatrondrift"?
För att utesluta borrhålets underdimensionering så ber jag få tips om hur vi definierar låg temperatur på "köldbärare in". Igår låg denna på 5.8graderC som ni ser ovan?
5,8 är bra men om de kollat givarna, testat pumpen och kollat filtret.K Kird3rf skrev:Pumpen är från 2013. Borrhålen är två stycken och 190m djupa vardera.
* Igensatt filter
* Något annat??
Då måste de va skit i växlaren. Och hålen är kopplade parallellt eller i serie? De borde vara kopplade parallellt med instypningsventiler.
Om el patronen inte är avstängt? Kankse värt att kollaB BSOD skrev:Om värmepumpen är underdimensionerad får du mycket elpatrondrift, lätt att kolla om det är lite kallare ute om man saknar logg på detta.
#25 är helt rätt ute.