Hej,
Vi håller på och river ut vår gäst-wc som ska få sig en uppfräschning.
Innan jag tar ut rörmokare vill jag dock dubbelkolla med er här vad ni säger om befintliga rördragningar i vägg.
Huset är från 75, med prisolrör i väggarna. Huset är murat, gäller alla väggar och rören är således spårade i vägg med murbruk över. Både avlopp och vatten kommer från vägg.

Jag har försökt läsa på kring Säker Vatten och vad som gäller i WC, och kan inte riktigt finna något kring rördragningen.

Idag kommer rören från garaget och går i ett stycke fram i vägg och ansluter till en anslutningskoppling för blandare och toalett.

Frågan är således, kan vi återanvända samtliga rördragningar? Idag kör man ju ofta med rör i rör, men det blir ju ett jäkla pyssel om vi behöver byta det. Nu är det iofs lättare här med garaget under, men typ nedervåningen när allt ligger i plattan och ska bytas utan dold skarv, blir det till att bila upp många meter…

Vad säger ni? Vill få era tankar som second option då rörmokaren kanske tycker man ska byta allt. Deras arbete blir ju väsentligt mycket mindre om det enbart gäller att montera vägghängd toalett till befintligt VA.
Tätskiktet på golv får ingen påverkan i.om att rören redan kommer från vägg.

Tack på förhand,

• Vägg med tre utstickande röranslutningar från ett äldre murat hus, del av en renovering av gäst-wc från 1975 med prisolrör i väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en röranslutning i en vägg med synlig skada i putsen bredvid, golv med ljusa klinkerplattor.
    Skapa konto
Med tanke på att det är gänga ut genom väggen så finns det minst en dold lödd skarv inne i väggen, likt följande,
Rörinstallation med synliga gängade anslutningar genom väggen, inklusive invändiga och utvändiga gängor samt möjliga lödda skarvar.
Skapa konto

Invändig gänga

Två utstickande rör med gängor synliga inuti en vägg, med skräp på golvet och en grön toffel i bilden.
Skapa konto

Utvändig gänga

Demmpa Demmpa skrev:
Med tanke på att det är gänga ut genom väggen så finns det minst en dold lödd skarv inne i väggen, likt följande,
[bild]
Invändig gänga

[bild]
Utvändig gänga
Sant. Blir det inte alltid så oavsett i.om anslutningskopplingen?
Iofs om man har rör i rör finns det ju väggdosor för ändamålet.

Men vad är kraven när man gör om WC - måste jag byta rören och åker då på nytt från närmaste synliga läge? Det är ju inget våtrum.

Vi har landat i att dra pex från garaget och ersätta befintligt i vägg. Frun vill ha väggmonterad blandare så då blev det enkelt..
12mm prisol idag och röris föreslog 15mm pex som kopplas på. Vad jag kan läsa så låter det korrekt. Vi kommer alltså inte byta i plattan på mark, utan kapa synligt rör på vägg som går upp genom bjälklaget. Rören i plattan blir ett senare bekymmer när man gör om i tvättstuga osv..
Jag har börjat bila ur och så blir väl dragning av nya rör senare i mars då kanske.

Upptäckte igår att det var 10mm Prisol till VV.
Kommer det funka med 15mm PEX i övergången eller ska man ha 12mm PEX då för VV? Tänker om det blir sänkt tryckfall i.om ökad dimension.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.