Hjälp med våran exteriör.

Vi ska göra om exteriören på vårat hus. Det är nu fjällpanel samt målat tegel på gavlar. Det blir antagligen en ny liggande panel. Vet ej hur vi gör med gavlarna dock. Vet ej heller vilken färg huset ska vara. Vi har funderat på järnvitriol eller vitt. Tacksam för tips.

• P6060190.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Yrkesskada eller ej men enligt mig putsad fasad, inga omfattningar runt fönster! Lite modernt funkisstuk med eventuellt vissa träinslag!

Förmodligen är "TurboDykarn" yrkesskadad men han har rätt. Personligen tycker jag det är fult med trähus som har tegelgavlar (hoppas inte grannen läser det här:)) ser fattigt/snålt ut, som om man inte hade råd med hela. Betydligt snyggare med antingen tegel/puts eller bara panel.
Ert hus är ju typiskt sånt som "borde" vara putsat med funkisstil också.

Men annars skulle jag sätta en annan panel, typ baspanel (så heter den här alla fall) inte fjäll- lr lockpanel utan nåt som ser robustare ut och måla i samma färg som teglet, bryt av med en starkare färg på fönster/dörrar. Svart eller mörkare rött skulle bli snyggt.

Det går ju att sätta panel på hela huset också men takfoten är så liten att det blir problematisk på tegelgavlarna tror jag så det alternativet kräver kanske att man gör nåt åt taket också. Fast just så brukar det ju bli när man river i gamla hus, "man borde göra det här också" :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.