Byggahus.se

Ny fasad på timmerhus

1. Sebastian Freij
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Äger en timmerstuga som är från 1850.
    Vi köpte det 2017.
    Nån gång för 30-40 år sedan tror vi satte de asfaboardskivor rakt på timmret.
    Den hade börjat bli fuktig undertill och vi beslöt att såga bort det värsta för att lufta ur det.

Syllen verkar vara ok och den brädan man ser på bilden är nån skyddsbräda tror vi.

Vi har ett barn på G nu i oktober så det finns inte mycket tid.

Långsiktig plan:
    Ta bort asfaboard runt hela huset och smälla upp vindpapp och ny panel rakt på utan luftspalt.

Nu vill jag skydda huset som det är nu under vintern på gavelsidan. Kan man fästa nån skyddsplast ovanför det avsågade och sen göra nån tältliknande lösning för att skydda mot regn?

Vi har tagit bort den mesta vegetationen runt huset efter fotona var tagna.

Tips och idéer är mycket välkomna.

Mvh Seb
    Kan

2. useless
    Lök. · Nivå 25
    Varför är större delen av bilderna svarta?

3. H
    Medlem · Nivå 18
    Är det inte masonit som de har spikat på. det var ju populärt att spika masonit på väggen och sedan ribbor så det såg ut som locklistpanel.

Jag skulle riva bort det och driva springorna i timret med lindrev och spika på 30mm Hunton eller eller Runkoleijona träfiberbaserad vindskyddskiva. Sedan spikreglar och ny locklistpanel.
    Skulle jag göra det skulle det bli kilsågade bräder på gammalt vis men det beror på vad man har tillgång till för virke.

Det viktiga är att det är riktiga sågade bräder så man kan vända kärnsidan utåt. Sedan spikar man ribborna med en fyratumsspik mitt i springan mellan bräderna. Då kan bräderna löra sig utan att spricka och utan att ribborna lossnar.

4. Sebastian Freij
    Medlem Nivå 3
    Det kan möjligtvis vara masonit!
    Det var den lokala snickaren som gjorde en gissning när han var där och kollade.

Tack för tips!

5. D
    Medlem · Nivå 6
    En snickare borde väl se skillnad på asfaboard och masonit...?
    Hur tjock är skivan?
    Masonit är ju sällan tjockare än 3-4mm och asfaboard minst 10mm eller tjockare.
    Asfaboarden dessutom mycket mjukare än masonit som dessutom brukar ha en slät respektive perforerad sida.

6. leby
    Medlem · Nivå 20
    Jag hade nog lämnat det öppet som det ser ut just nu. Ser lite konstigt ut om det är timmer stomme och syllen går utanför! Det är väl kanske bräder på men om huset varit nyare så hade jag gissat på stående plankstomme av det man ser på bilden.
    Som @heimlaga säger så är det nog masonit med läkt på även om det inte har någon betydelse för din fråga iof..
    Se till att det inte är buskar och gräs bara intill väggen