C
[SH] [SH] skrev:
Energimärkningen för dammsugare togs bort 2019
Ja, där ser man.

Lite lustigt, kollade upp klassningen på de två dammsugare jag tänkte på, och båda är (var) faktiskt energiklass A, men den ena är 900W och den andra är 420W. Föga förvånande upplevs 900-wattaren ungefär dubbelt så bra.

Claes Sörmland
[SH] [SH] skrev:
Kör de verkligen Eco-programmet? Min erfarenhet av lunchrum är att många väljer kortast möjliga program och därmed blir resultatet därefter...
Det är allmänningens tragedi så det trycks på alla möjliga knappar. Enklast hade ju varit att samtliga bara trycker på kastrullprogrammet så får man en rimlig disktid med en temperatur som tar hand om fettet på ett lämpligt sätt. Minskar också igensättningen av köksstammen när fettemulsionen pumpas ur maskinen, kyls ned och avsätter fettet på väggarna av röret.

• Gilla
Eld
  • Laddar…
Unikt namn
Magnus E K Magnus E K skrev:
Och en smart dörr som bara tillåter öppning tre gånger om dagen.
Men tyvärr drar smartheten så mycket ström att vi i slutändan har en kyl med vanlig prestanda, som bara kan öppnas tre gånger om dagen :p

Claes Sörmland
[SH] [SH] skrev:
Energimärkningen för dammsugare togs bort 2019, om jag minns rätt var det Dyson som gick till EU-domstolen och klagade på märkningens utformning. Det också med rätta - man mätte bara sugförmågan med tom påse... De flesta dammsuger inte särskilt ofta med tom påse. :rolleyes: Kravet på energiförbrukning kvarstår och det kommer en ny märkning för dammsugare men den tycks dra ut lite på tiden
Tack, intressant läsning och skrämmande att ett misslyckande av denna kaliber kunde ta sig hela vägen genom EU-byråkratin till implementering.

Vad vi konsumenter kan lära oss är också att Energimyndigheten inte är att lita på. Istället för att sakligt redogöra för hur detta felsteg uppstod i byråkratin får vi läsa propaganda om hur bra myndigheten är. Verkligheten får tydligen inte stå i vägen för den överordnade propagandan.

• Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
Och en smart dörr som bara tillåter öppning tre gånger om dagen.
Det blir kul när man plockat ut alla saker till middagen men glömt en sak och då måste vänta till nästa morgon. När man då istället bestämmer sig för att beställa hem mat istället så upptäcker man att det inte går att ställa tillbaka något så allt man tagit ut kastas.

Energibesparing?

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är allmänningens tragedi så det trycks på alla möjliga knappar. Enklast hade ju varit att samtliga bara trycker på kastrullprogrammet så får man en rimlig disktid med en temperatur som tar hand om fettet på ett lämpligt sätt. Minskar också igensättningen av köksstammen när fettemulsionen pumpas ur maskinen, kyls ned och avsätter fettet på väggarna av röret.
På mitt jobb har städpersonalen fått i uppdrag att köra och plocka ur diskmaskinerna.

P
Ja, med högre sugeffekt än motoreffekt har man en bra grundplåt till att bygga en evighetsmaskin.
iom att det räknas på olika sätt så kan det ju aldrig bli en evighetsmaskin, ej heller kan en damsugare ha inmatat effekt på 2200W då det skulle belasta säkringen så pass mycket att nästan inget annat skulle kunna vara på samtidigt
2200W är ju vad en fritös eller ugn tar och så varm blir ju aldrig dammsugaren

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi kör oftast grytdiskprogrammet på vår diskmaskin i lunchrummet, just för att få hett vatten som spolar loss fett ur avloppet. På jobbet är det ju ingen som häller ut kokhett pasta- eller potatisvatten som de gör hemma.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
MultiMan
Jo, en dammsugare kan ta 2200W och har gjort det. En sugeffekt på 500W är ohyggligt mycket och direkt farlig att dammsuga med då man fastnar i allt och sliter sönder saker. Min 1500W Volta Gemini har en angiven sugeffekt, på locket, av 325W och den suger extremt bra fortfarande. Dock inte riktigt lika bra som den 1000W Siemens där sugeffekten inte är angiven. Dock tror jag inte att den angivna motoreffekten stämmer, då längre sessioner med den värmer upp hela vägguttaget. Det händer inte med Voltan. Men suger som f*n gör den!

Bytet till mikrofiberpåsar till den gamla Voltan var det som gjorde att den nästan kom jämsides med den 20 år nyare Siemens, trots att båda har Hepa-filter.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Marknadsföring av dammsugare gick ju förr ut på hur många Watt de var på 2000 var bättre än 1800 hur mycket de faktiskt sög brydde sig ingen om för det specades aldrig. Elverktyg med sladd marknadsförs på samma sätt fortfarande, de laddbara får man däremot aldrig reda på vilken effekt de har.

Ulltand Ulltand skrev:
Samma här med nätkostnaden inräknat är priset per kwh en bra bit över 2 kr.

Men oaktat det så är det en dålig investering att köpa det 4.000 kr dyrare kylskåpet och spara någon hundralapp per år.
A Anders_Nilsson skrev:
Dyrt kubikmeterpris på frigoliten. Jag trodde man hade kommit längre än så här i energieffektiviseringen än den uppenbara metoden att ha tjockare isolering
Hej,

Jag kan hålla med om att volymen minskar när man ökar isoleringen, men med inverterdrift av kompressorn så minskar effektbehovet ytterligare.

Jag har bytt ut min kyl/frys och ett frysskåp (båda ca 190 cm höjd) mot en kyl (346 liter) och en frys (242 liter) (båda ca 190 cm höjd). Dessutom har jag köpt en extra frysbox (200 liter).

Mätt över 3 månader använde den gamla kyl/frys ca 81 W, gamla frysskåpet ca 65 W. Tillsammans ca 146 W i snitt eller ca 1280 kWh/år

Mätt över 3 månader använder det nya kylskåpet (346 liter) ca 8 W, det nya frysskåpet (242 liter) ca 14 W samt frysboxen (200 liter) ca 12W. Tillsammans ca 34 W i snitt eller ca 298 kWh/år.

Skillnaden i elbehov är ca 980 kWh/år

Räknar jag att min elenergi (totalt) kostar ca 2 kr så är minskningen ca 2 000 kr/år och jag har mer total volym både i kylen och i fryskapacitet.

Totalt har jag betalat drygt 20 000 kr för alla tre enheterna.

Man tycker att man har kommit betydligt mer; ”i energieffektiviseringen än den uppenbara metoden att ha tjockare isolering”.

• Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej,

Jag kan hålla med om att volymen minskar när man ökar isoleringen, men med inverterdrift av kompressorn så minskar effektbehovet ytterligare.

Jag har bytt ut min kyl/frys och ett frysskåp (båda ca 190 cm höjd) mot en kyl (346 liter) och en frys (242 liter) (båda ca 190 cm höjd). Dessutom har jag köpt en extra frysbox (200 liter).

Mätt över 3 månader använde den gamla kyl/frys ca 81 W, gamla frysskåpet ca 65 W. Tillsammans ca 146 W i snitt eller ca 1280 kWh/år

Mätt över 3 månader använder det nya kylskåpet (346 liter) ca 8 W, det nya frysskåpet (242 liter) ca 14 W samt frysboxen (200 liter) ca 12W. Tillsammans ca 34 W i snitt eller ca 298 kWh/år.

Skillnaden i elbehov är ca 980 kWh/år

Räknar jag att min elenergi (totalt) kostar ca 2 kr så är minskningen ca 2 000 kr/år och jag har mer total volym både i kylen och i fryskapacitet.

Totalt har jag betalat drygt 20 000 kr för alla tre enheterna.

Man tycker att man har kommit betydligt mer; ”i energieffektiviseringen än den uppenbara metoden att ha tjockare isolering”.
Jag håller inte med för den gamla förbrukningen var grotesk. Titta på det här kylskåpet som bara är A++ enligt den gamla märkningen som reas ut och inte ens till fullpris är särskilt dyrt:

Electrolux kylskåp ERF4162AOW (vit) - Vitvaror - Fyndvaror - Elgiganten

381 liter och använder 115kWh per år enligt gamla märkningen. Med över 1000 kWh per år är något konstigt.

A Anders_Nilsson skrev:
Jag håller inte med för den gamla förbrukningen var grotesk. Titta på det här kylskåpet som bara är A++ enligt den gamla märkningen som reas ut och inte ens till fullpris är särskilt dyrt:

Electrolux kylskåp ERF4162AOW (vit) - Vitvaror - Fyndvaror - Elgiganten

381 liter och använder 115kWh per år enligt gamla märkningen. Med över 1000 kWh per år är något konstigt.
Hej Anders_Nilsson

Jag har bara mätt och redovisat resultatet då jag bytt ut mina äldre kyl/frys mot nyare enheter.

Kyl/frys var uppskattningsvis 10 år gammal och frysskåpet minst 30 år. Med den åldern är nog inte siffrorna orimliga. Men, det finns mängder med kyl frys köpta senare som har lägre elanvändning.

Men vad jag förstår så önskar (förväntar sig) många köpare av kyl/frys att deras enheter skall hålla mer än 10 (20) år, och då kan det handla om stora skillnader i elenergianvändning. Det kylskåp du hänvisade till var nog inte 10 år gammalt.

Jag ville ha en kyl och frys som såg identiska ut (ett par) när man ställde dessa vid varandra, i köket, det begränsade urvalet. Inverterdriften minskar elbehovet med uppskattningsvis ca 30 % och dessutom så slipper jag startströmmarna.

Det jag bl.a. ville visa, med inlägget, är att utvecklingen på kylområdet de senaste tiotalet åren, är mer än tjockare isolering. Det resultat jag får då jag mäter, stämmer rimligt med energimärkningen.

Redigerat:
A Anders_Nilsson skrev:
Nja, 900 Watt var det visst. Och detta reducerar sugförmågan allt annat lika så man måste suga längre tid i stället så det är tveksamt och energiförbrukningen minskar särskilt mycket.

Här är en intressant länk:
The best vacuum cleaners on the European Market (2021) | topten.eu

Som visar att för dammsugare skiljer det rejält på eneriförbrukningen. Man borde kanske i stället satt en gräns på effektiviteten där en robot suger upp standardiserat damm så man kunde mätt hur produkterna verkligen fungerar. Det går att slösa enormet med energi även med 900 Watt.
Hej Anders_Nilsson

Jag har fått berättat för mig, att för ett tjugotal år sedan så kontaktade studenter (doktorander) vid ett tekniskt universitet en tillverkare av dammsugare för att berätta att de vid mätningar funnit att dammsugarna hade dålig verkningsgrad och de hade med sig förslag om förbättringsåtgärder.

Dammsugartillverkaren svarade att kunderna köpte dammsugare efter motoreffekt (finns motsvarande tendens på t.ex. området bil) och inte efter hur energieffektiva som dammsugare var, (eller hur hög sugeffekt de hade).

Ett tiotal år därefter så införde EU krav på sugeffekt (ökad energieffektivitet) och begränsade samtidigt motoreffekten.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Anders_Nilsson

Jag har bara mätt och redovisat resultatet då jag bytt ut mina äldre kyl/frys mot nyare enheter.

Kyl/frys var uppskattningsvis 10 år gammal och frysskåpet minst 30 år. Med den åldern är nog inte siffrorna orimliga. Men, det finns mängder med kyl frys köpta senare som har lägre elanvändning.

Men vad jag förstår så önskar (förväntar sig) många köpare av kyl/frys att deras enheter skall hålla mer än 10 (20) år, och då kan det handla om stora skillnader i elenergianvändning. Det kylskåp du hänvisade till var nog inte 10 år gammalt.

Jag ville ha en kyl och frys som såg identiska ut (ett par) när man ställde dessa vid varandra, i köket, det begränsade urvalet. Inverterdriften minskar elbehovet med uppskattningsvis ca 30 % och dessutom så slipper jag startströmmarna.

Det jag bl.a. ville visa, med inlägget, är att utvecklingen på kylområdet de senaste tiotalet åren, är mer än tjockare isolering. Det resultat jag får då jag mäter, stämmer rimligt med energimärkningen.
Jag ifrågasätter inte dina mätresultat men att två kyl/frys drar över 1000 kWh per år är extremt. Kylskåptet jag länkade är väl bara några år gammalt men jag vill påstå att även tio år gamla konstruktioner ligger på kanske 200 kWh per år och skåp. Visst kan vi spara ytterligare men det börjar blir som med cirkulationspumpar där de drog kanske 50 Watt på 80-talet, sedan kom lågeffektpumpar på 25 Watt för kanske 10 år sedan och sedan dess har ingenting hänt, vi har kommit så långt det går.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.