Jag hade nyligen en VVS-tekniker hemma för ett arbete i ett badrum. När han var klar gled vi in på nåt helt annat - uppvärmning, och började prata om pannan. Jag vill vara lite förberedd för den dagen pannan ger upp, den är trots allt från 1983. Jag har alltid sett det som en självklarhet att den dagen pannan säger upp sig, så blir det en luft-vatten-värmepump.

Kort om huset:
150 m2, 1.5 plan, byggt 1983, trästomme och fasad
Elpanna, vattenburen värme
Välisolerat för att vara från 80-talet, bl.a 500 mm isolering på vind och 430 mm tjocka väggar.

Såhär såg förbrukningen ut 2012, kWh/år:
Total energiförbrukning: 14200
Uppvärmning och varmvattenberedning: 10224
Varav varmvattenberedning: 2881
Hushållsel: 3976

So far, so good. Sen frågar jag honom vad en luft-vatteninstallation kan landa på, i runda slängar. Han säger att man får räkna med ca 100 000 installerat och klart. Ungefär vad jag räknat med, alltså.

Med pumpen installerad kan jag räkna med ca halverad uppvärmningskostnad. Det tolkar jag som att uppvärmningen (7343 kWh) halveras och landar på 3671 kWh. Om man räknar på 1.30 kr per kWh inklusive nätavgift så sparar jag alltså 4772 kr per år jämfört med nuvarande lösning. Helt ok! Och då tycker jag att jag har tagit lite höjd i kWh-priset.

Allt kändes helt ok tills jag av misstag ställde följande fråga "Ja, sådana här elpannor tillverkas väl knappast längre?" Det var mer som ett socialt avslut på vår diskussion, men han svarar "Jo, en ny elpanna på 5.6 kWh landar kring 15 papp installerat och klart". När han hade sagt det var han tvungen att tillägga "Men en elpanna, den käkar ju el så det är ju ingen som sätter in sånt idag"

Hoppsan. En snabb uträkning säger mig att prisskillnaden tar nästan 18 år att hämta hem. Samtidigt säger den här artikeln här på Bygga Hus att "Livslängden på aggregaten är ca 20 år enligt flera tillverkare. Kompressorn har en kortare livslängd och kan behöva bytas ut efter halva tiden. Den kostar runt 10 000 kronor." http://www.byggahus.se/varme/allt-om-luftvatten-varmepump

Detta spräcker min kalkyl.

En elpanna känns för mig som lekman rejält mycket mer driftsäker med få rörliga delar. Folk klagar på att de är törstiga, men de verkar hålla bra.

Utöver ovanstående så har vi installerat kamin under 2013, och den har gått flitigt och lär knappast att påverkat förbrukningen ovan negativt.

Vad har jag missat?

• Gilla
Maloon
  • Laddar…
Du har missat att kostnaden för varmvattnet kommer att sjunka, förutom det har du besvarat din egen fråga: luft/vatten är inte värt 85.000 extra.

Jag tycker kalkylen är vettig. Vill man göra den ännu vettigare kollar man på blocket. Elpannor med bara några år på nacken nästan skänks bort eftersom vattenburen el är omodernt idag.

Hade jag övervägt vattenburen el så hade jag dock inte satsat på en elpanna utan en ackumulatortank med elpatron. Lite dyrare visserligen men har du en ackumulatortank så kan du koppla in solvärmefångare eller en elpatron kopplat till en solcell. Solceller är på väg ner i pris fort, och om 4-5 år så har du troligen en väldigt kort återbetalningstid på solceller kopplat till elpatron (som då främst ger varmvatten). Du kan också koppla in en vattenmantlad ved- eller pelletskamin om elrpriset drar iväg, eller en värmepump.

Ackumulatortanker går också billigt på blocket.

En frånluftsvärmepump kan också vara ett bra alternativ. Kostar betydligt mindre än luft/vatten.

Måste säga att 15 installerat o klart är ett bra pris, va får du för panna då? Jag hade satsat på en eco el ifrån CTC då kan du addera en vattenmantlad kamin, solfångare etc, ifall förutsättningarna blir annorlunda.

Ser ut som om en luftvattenpump tar lång tid för dig att tjäna in.
Lätt att hamna in i slentriantänkande och inte räkna efter ordentligt.
Har räknat likadant som du.
Mina pelletsgrejor har kostat 25000. Värmer huset för 11000/år. Med el skulle det kosta 22000/år.
Pelletsgrejorna är betalda på drygt 2 år.
En luftvattenpump för 100000 skulle ta 9 år att tjäna in så knappast någon bra affär. I så fall känns bergvärne som en bättre långsiktig lösning.

En del påståenden ställer jag mig lite kritisk till.
Har inte sett några nästan nya elpannor som skänks bort på Blocket. Har själv tittat efter en elpanna som backup men det som säljs billigt är bara skräp.
En modern elpanna är välisolerad och ger små värmeförluster. Att börja flumma ut med acktankar och solfångare som ska värmas med el ger stora förluster och dyrare uppvärmning. Solfångare blir aldrig någonsin lönsamma under sin livstid utan bara en onödig extrakostnad.

En bra luftvärmepump skulle kanske bli en besparing?

Vet inte var i landet du bor, men ser att jag en totalkostnad (södra sverige) på ca 1,50/kWh inkl. fasta nätavgifter,skatter mm. Så jag tycker nog att din kalkyl ligger i underkant.
Med detta sagt så ligger ju alltid en del fasta kostnader kvar oavsett hur låg elförbrukning du kan åstadkomma. Innebärande väldigt hög kWh-pris vid låg förbrukning pga fasta avgifter.

Eftersom elpriset historiskt har ökat kanske 8-10 %om året, kan man kanske anta samma prisökning framöver, innebärande besparingen med en VP ökar varje år jämfört med elpanna.

Men, som i övrigt påpekats, kalkylen är svår att göra eftersom man inte kan förutse framtida undershållskostnader på kompressor mm.

johanpelle skrev:
...
En modern elpanna är välisolerad och ger små värmeförluster. Att börja flumma ut med acktankar och solfångare som ska värmas med el ger stora förluster och dyrare uppvärmning. Solfångare blir aldrig någonsin lönsamma under sin livstid utan bara en onödig extrakostnad.
...
Har man "teknikrummet" inomhus så spelar ju värmeförlusterna mindre roll eftersom de ändå värmer upp huset, även om de naturligtvis inte är försumbara.

Jag är intresserad av hur du resonerar kring att solfångare aldrig någonsin blir lönsamma.
...för du vet om att man inte värmer dem med el va?;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.