Hallå !

Vi har idag en elpanna från 1982 samt en "luftpump" på utsidan av huset av märket Technica (dec,2003) som med hjälp av utomhusluften värmer varmvatten.
Nu funderar vi på att slänga ut elpannan och byta ut den mot en modernare.
Är det ett dumt val.....med tanke på andra uppvärmningskällor som finns idag?

tror inte ni tjänar något på att slänga den i förtid. Vanligtvis är det varmvattenbehållare som röstar sönder eller elpartoner går sönder. Vänta tills något av detta händer :-/
Elpannor från 80-talet brukar ju ha dygnstyrning av temperatur och mer fineser fär ni ju inte i den nya, så mycket jag vet :-/. Möjligtvis en ny design på skåpet ;)
men tekniken är den samma.... eller har jag fel?
gaia

Hej!

Ja, det är som Gaia skriver, tekniken är densamma och vet Du att det är en ny Elpanna Du ska ha så finns det egentligen ingen anledning att göra något innan den "går sönder". Ska Du däremot satsa på någon annan uppvärminingsform kan det va idé att ligga steget före! :)

nää.. när jag kollade på att byta ut min Elpanna från typ -83 till en by så vissade sig att verkningsgraden var 1% bättre änn den gammla.. = Totalt värdelöst.. Alla leverantörer som jag talade med tycket att det "gör man bara när pannan går sönder", bättre att skaffa en kamin.

Ska man göra någonting så är det väll ett nytt reglersystem så man får jämnare temp. Inne och ute givare kanske ? Och/eller en kamin.

Per-Erik skrev:
bättre att skaffa en kamin.
JA, det är en kamin man ska satsa på i första hand! Hoppas du har skorsten i huset och själva investeringen blir lagom stor ;). Myssfaktor, värmegaranti vid strömavbrott ;), en del el går att spara också. Vi ställde in elpannan på konstant 18 grader och varmare fick vi av vår vedkamin ;D då vi eldade när vi var hemma och mer värme behövdes. Vi var mycket nöjda med den lösningen ;D trots att vi fick bygga till en skorsten på gavlen och det krävdes en lagger med ved.
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.