Vi har idag en elvärmepanna från 1988 som har funkat bra och fortfarande håller, dock har cirkulationspumpen gett upp. Huset är på 104 kvm och elräkningen ligger mellan 1000-3000kr i månaden. Tog hit en vvsare som i princip inte tittade på vad jag hade utan rekommenderade att installera bergvärme.
Jag tycker spontant att elräkningen i månaden är rätt liten så ser inte besparingspotentialen riktigt. Vi funderar också på att sälja ganska snart, så en investering på ca 300 k känns inte så kul nu.
För övrigt har vi en luftvärmepump och en vedspis som ger värme som dock försvinner rätt fort när elden slocknat.
Så till frågeställningarna. Skulle ni detta läge bara bytt ut cirkulationspumpen? Eller investerat i en ny Elvärmepanna? Eller ändå satsat på bergvärme eller luft/vatten pump? Höjer det verkligen värdet på huset med 300 000 när räkningarna ändå inte är så höga?
Jag lutar åt att bara byta ut cirkulationspumpen och köpa en bättre kamin. Känns det vettigt eller är det dumt om man ändå ska börja mecka?
Jag tycker spontant att elräkningen i månaden är rätt liten så ser inte besparingspotentialen riktigt. Vi funderar också på att sälja ganska snart, så en investering på ca 300 k känns inte så kul nu.
För övrigt har vi en luftvärmepump och en vedspis som ger värme som dock försvinner rätt fort när elden slocknat.
Så till frågeställningarna. Skulle ni detta läge bara bytt ut cirkulationspumpen? Eller investerat i en ny Elvärmepanna? Eller ändå satsat på bergvärme eller luft/vatten pump? Höjer det verkligen värdet på huset med 300 000 när räkningarna ändå inte är så höga?
Jag lutar åt att bara byta ut cirkulationspumpen och köpa en bättre kamin. Känns det vettigt eller är det dumt om man ändå ska börja mecka?
Skulle byta cirkulationspumpen. Att kosta på något annat innan försäljning är i stort sett pengar som inte kan anses säkra att få tillbaka. Elförbrukningen måste relateras till en plats i landet för att kunna bedömas. Om det är Kiruna så är det liten kostnad.
Vad ingår i det priset, är det inklusive allt (överföring,moms,elskatt..)?S Syllt skrev:
Bättre är att redovisa förbrukning i kWh per månad över året, och separera nätkostnad och elkostnad (eftersom elkostnaden beror på val av elbolag, längd på avtalet och avtalsform) medans nätavtalet är vad det är.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 936 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 936 inlägg
Jag ser inte riktigt poängen med att byta elpanna om den fungerar. Cirkulationspumpen bytte jag själv med lite hjälp från forumet för några år sen. Jag hade också elpanna då och ville ha en temporär lösning snabbt så temperaturen sjönk i huset.
Vad är ganska snart i fråga om försäljning? 1 år eller 10 år?
Även om era elräkningar nu är låga är det inte helt otroligt att en elpanna avskräcker många potentiella köpare.
Kaminen förstår jag inte heller varför den ska bytas om ni ändå ska flytta?!
Eldar ni mycket? Kanske är en potentiell köpare inte lika road av att hålla på med ved etc.
Sen spelar det såklart en stor roll var i landet huset ligger, är det ett attraktivt område eller avfolkningsbygd.
Givet den begränsade informationen som jag har skulle jag nog bara bytt cirkulationspump.
Även om era elräkningar nu är låga är det inte helt otroligt att en elpanna avskräcker många potentiella köpare.
Eldar ni mycket? Kanske är en potentiell köpare inte lika road av att hålla på med ved etc.
Sen spelar det såklart en stor roll var i landet huset ligger, är det ett attraktivt område eller avfolkningsbygd.
Givet den begränsade informationen som jag har skulle jag nog bara bytt cirkulationspump.
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Om cirkulationspumpen går sönder blir det väl kallt i huset, så det brukar ju vara lite halvakut nu när vintern närmar sig. Jag bytte också cirkulationspump själv för några tusenlappar.
Använd den här guiden för att hitta rätt pump. Enkelt byte.
https://pumplotsen.se/pumpar/befintlig-pump/cirkulation
Använd den här guiden för att hitta rätt pump. Enkelt byte.
https://pumplotsen.se/pumpar/befintlig-pump/cirkulation
Huset är rätt tätt och bra isolerat så håller värmen bra även om golvvärmen nu är borta så är temperaturen ändå 18-19 grader ca med endast luftvärmepumpen när utetempen är kring nollan. Men när vintern kommer med ibland temp ner mot -20 så blir det kallt såklart om jag inte fixar det innan.F fredrik.johansson skrev:
Men jag gör nog som de flesta verkar tycka här. Byta cirkulationspumpen bara. Och om hela pannan går sönder sen så byter jag den då. Men hur länge kan en sån hålla? Parca es combi är modellen. Jag kollade den pumputbytestjänsten också men hittade inte min modell där som är en Gustavsberg vh 1014. Och känner mig för novis för att byta den själv.
Ja det är den elräkningen som vi betalar. Elförbrukningen ligger på knappt 22 000 kwh per år.D Dilato skrev:
Jag håller med, det blir byte av cirkulattionspumpen bara. Jag tänkte att om man har en bättre kamin som håller värmen bättre att det också skulle hjälpa till. Har också funderat på om det skulle gå att koppla in värmen från kaminen till golvvärmesystemet på nåt vis men det är en annan tråd. På vintern brukar vi elda ganska mycket. Mest för att det blir en mysigare värme. Men också för att vi fick en massa gratisved av släkt.Fairlane skrev:
Jag ser inte riktigt poängen med att byta elpanna om den fungerar. Cirkulationspumpen bytte jag själv med lite hjälp från forumet för några år sen. Jag hade också elpanna då och ville ha en temporär lösning snabbt så temperaturen sjönk i huset.
Det är inte avbefolkningsbygd även om vi bor i södra norrlands inland och vi har en stor tomt så jag tror inte att det är svårsålt på det viset. Vi letar hus nu men utan att ta det bråttom.
Ta ett foto på pumpens ända, där står typ vad det är och lägg in.S Syllt skrev:Huset är rätt tätt och bra isolerat så håller värmen bra även om golvvärmen nu är borta så är temperaturen ändå 18-19 grader ca med endast luftvärmepumpen när utetempen är kring nollan. Men när vintern kommer med ibland temp ner mot -20 så blir det kallt såklart om jag inte fixar det innan.
Men jag gör nog som de flesta verkar tycka här. Byta cirkulationspumpen bara. Och om hela pannan går sönder sen så byter jag den då. Men hur länge kan en sån hålla? Parca es combi är modellen. Jag kollade den pumputbytestjänsten också men hittade inte min modell där som är en Gustavsberg vh 1014. Och känner mig för novis för att byta den själv.
Luft/vattenvärmepump?
Vad är värdet på huset? I delar av landet med höga huspriser kan det löna sig att ändå byta till en värmepump om man ska sälja.
En elpanna som är så gammal kan börja få andra fel också. Kontaktorer och värmepatroner tar slut någon gång.
Vad är värdet på huset? I delar av landet med höga huspriser kan det löna sig att ändå byta till en värmepump om man ska sälja.
En elpanna som är så gammal kan börja få andra fel också. Kontaktorer och värmepatroner tar slut någon gång.
Värderat till 2,2 milj nu.Huddingebo skrev:
OK en gammal pjäs. den är flänskopplad på pumpen, men ser ut att ha unioinkopplingar med, syns mest på nedre delen. är det lika på ovansidan. Kan du få till et foto på muttrarna, kanske ett mått tvärs över dom med ett skjutmått om du har ett. Sen ska du försöka mäta mellan centrum på muttrarna, det är det s,k byggmåttet och måste vara lika på en ny pump. Nu kan det vara lite klurigt då det är flänsanslutning och ytterligare kopplingar. Måtten blir då kanske lite udda, nomala pumpar är 130 eller 180 mm i längd.S Syllt skrev:
sen kan du om du kommer åt att mäta strax under flänsarna.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Finns ju nya flänspumpar att köpa fortfarande.J jonaserik skrev:OK en gammal pjäs. den är flänskopplad på pumpen, men ser ut att ha unioinkopplingar med, syns mest på nedre delen. är det lika på ovansidan. Kan du få till et foto på muttrarna, kanske ett mått tvärs över dom med ett skjutmått om du har ett. Sen ska du försöka mäta mellan centrum på muttrarna, det är det s,k byggmåttet och måste vara lika på en ny pump. Nu kan det vara lite klurigt då det är flänsanslutning och ytterligare kopplingar. Måtten blir då kanske lite udda, nomala pumpar är 130 eller 180 mm i längd.
sen kan du om du kommer åt att mäta strax under flänsarna.
CC skiljer 10mm från närmaste skruvad pump. 120 resp 130mm, mins inte vilken som hade vilket mått.
Ser ut att vara oval fläns. Här är ett exempel på en utbytespump som sannolikt passar men man måste mäta byggmåttet och kolla.
https://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-cirkpump-yonos-pico-25-1-6-f-2/
Att byta pump är lätt. Man stänger av på pumpkopplingen, där det är som ett skruvmejselspår. Det är en kulventil så mejselspåret ska stå tvärs röret. Sen lossar man pumpen och sätter dit den nya. Därefter lufta.
Elektriskt så ska man egentligen ha en elektriker till det eftersom det är fast anslutning men vill man vara riktigt rättshaveristisk och pumpen sitter inuti pannan kan man nog se det som en apparat och i dem får man koppla själv om man vill. Viktigast är att det blir rätt och elsäkert...
https://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-cirkpump-yonos-pico-25-1-6-f-2/
Att byta pump är lätt. Man stänger av på pumpkopplingen, där det är som ett skruvmejselspår. Det är en kulventil så mejselspåret ska stå tvärs röret. Sen lossar man pumpen och sätter dit den nya. Därefter lufta.
Elektriskt så ska man egentligen ha en elektriker till det eftersom det är fast anslutning men vill man vara riktigt rättshaveristisk och pumpen sitter inuti pannan kan man nog se det som en apparat och i dem får man koppla själv om man vill. Viktigast är att det blir rätt och elsäkert...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ny tappvatten stam, Pal eller kopparrör?
Vatten & Avlopp -
Skita i element eller köpa nya trots renovering?
Värme allmänt -
Ny laddbox installerad, säkring 20A gick, tillfällighet eller inte?
Laddboxar -
Byte till LVVP före renovering eller bara ny elpanna?
Frågor och svar om värme -
Ny elpanna, eller?
Värme allmänt