Har fått en ny elmätare. Denna har två blinkande lysdioder, den ena 1000 blink / kWh den andra 1000 blink / kVARh. Vad är kVARh? Har kopplat in min logger på denna också (tidigare loggades det de boda taxorna sedan man hade låg/hög taxa). Får bifogade graf av loggningen.
Reaktiv effekt är inget som elbolagen gillar. Den utvecklas i kapacitanser och induktanser. För en liten förbrukare så kostar denna effekt inget men större förbrukare får dock betala en avgift för denna reaktiva effekt.
Den reaktiva effekten uträttar inget arbete mer än att den belastar nätet hårdare. Så på en industri där man oftast har mycket induktiv reaktiv effekt orsakad av motorer installeras kondensatorbatterier (orsakar kapacitiv reaktiv effekt) för att jämna ut. Om man har över 50% reaktivt effektuttag åker man på en straffavgift från kraftleverantören.
Då förstår jag vad den mäter. Det förklarar också varför inte alltid den blåa kurvan följer den gröna. De stora "spikarna" på den gröna är antagligen rent resistiva laster såsom spisen etc. Jag gissar också på att de blåa spikarna är när jag kört min stora kompressor. Igentligen för stor för mitt nät eftersom ljuset blinkar svagt hos mig när den kör. Det blinkar också hos grannen.
Tack för alla svar! Man behöver verkligen inte vänta länge innan någon känner sig manad att svara!
Tack för alla svar! Man behöver verkligen inte vänta länge innan någon känner sig manad att svara!
Man debiterar industrierna redan från 30% reaktiv effektuttag, om det inte har ändrat sig på 10 år då jag jobbade på energibolag?snaggletooth skrev:Den reaktiva effekten uträttar inget arbete mer än att den belastar nätet hårdare. Så på en industri där man oftast har mycket induktiv reaktiv effekt orsakad av motorer installeras kondensatorbatterier (orsakar kapacitiv reaktiv effekt) för att jämna ut. Om man har över 50% reaktivt effektuttag åker man på en straffavgift från kraftleverantören.
Klicka här för att svara