Utgå iallafall INTE från att en ny kakelugn skulle vara mer effektiv än en gammal. Det kan jag tyvärr konstatera i vårt 20talshus med ny kakelugn (cronspisen), mycket sämre upplevd effekt än föräldrarnas original-20-talare. Konstigt, men så är det....

/A

Alko skrev:
Utgå iallafall INTE från att en ny kakelugn skulle vara mer effektiv än en gammal. Det kan jag tyvärr konstatera i vårt 20talshus med ny kakelugn (cronspisen), mycket sämre upplevd effekt än föräldrarnas original-20-talare. Konstigt, men så är det....

/A
Vad kostade det för er att få cronspisen monterad. Vad har ni för underlag, gjutet till marken eller?

Uppdaterar lite, eftersom jag startade tråden.
Vi har nu inhandlat en begagnad vit enkel kakelugn från ca 1910-1920. Förhoppningsvis kommer kakelugnsmuraren inom en snar framtid och sätter upp den... Murare tycks vara en upptaget släkte...
Vi betalade 15000,- för kakelugnsdelarna. I bästa fall blir kostnaden för murning och tegel lika mycket till.

Alko skrev:

/A
Man skall ju kunna sätta in en fläkt i cronspisen för effektivare värmeflöde.

Pius skrev:
Uppdaterar lite, eftersom jag startade tråden.
Vi har nu inhandlat en begagnad vit enkel kakelugn från ca 1910-1920. Förhoppningsvis kommer kakelugnsmuraren inom en snar framtid och sätter upp den... Murare tycks vara en upptaget släkte...
Vi betalade 15000,- för kakelugnsdelarna. I bästa fall blir kostnaden för murning och tegel lika mycket till.
köpte ni den nedmonterad, hur vet ni att den är ok?

Hm... alltså när man köper en gammal nertagen kakelugn så är det ju bara de yttre kaklen + luckor och andra tillbehör man köper. Själva spisen med kanaler muras av tegelsten.
Och ja, kaklen låg utradade på golvet vid köp, så vi har sett vilket skick alla delar är.

aggen skrev:
Man skall ju kunna sätta in en fläkt i cronspisen för effektivare värmeflöde.
Vi har fläkt redan, men tycker ändå den är långt från två andra äkta 20-talskakelugnar jag jämfört med.
Apropå kostnaden så vet jag inte, den fanns innan vi flyttade in.
Sen är jag lite osäker på vad det är för underlag, pinsamt att man inte har koll, med den ligger intill murstocken, så jag måste mäta i bottenvåning samt källare och jämföra, det har jag inte gjort än.

/A

Uppdaterar lite ... Nu har muraren börjat sätta upp kakelugnen, det går lååångsamt. Alla dagar skall man ju inte heller jobba, utan bara när man känner för det ... Men duktig är han och väldigt pratsam (när han äntligen kommer).
Skall bli jättespännande att se hur mycket den värmer eftersom ALLA bekanta är skeptiska och mer eller mindre negativa till vårt val.

Hmmm.... det borde iofs gå hyffsatt fort - vår kakelugnsmakare på kursen sade sig göra det på en vecka (40 timmar alltså) - och vi gjorde det på fyra nybörjare på 3.5 dag (nertagning måndag, uppsättning tisdag till fredag lunch). Man kan jobba hela tiden, det går i princip att ställa nästa kakel på plats ovanpå förregående direkt - även om du oftast tar hela varvet först så det får lite tid.

Men jag har provat att ställa nästa direkt - det är förvånande stabilt om man blandar lerbruket rätt.

Pius skrev:
Vi håller på att bygga nytt hus. Vi har blivit erbjudna att köpa en gammal nerplockad numrerad kakelugn, från ca 1910-20 kanske. Är det någon som vet om det är någon skillnad i effektivitet på nytillverkade kakelugnar ( i olivinsten eller tegel) är bättre än om man hittar en gammal ?
Jag har tre kakelugnar hemma i min sekelskifteslägenhet, alla fungerande. Eldar inte jätteofta, men visst är det mysigt och snyggt med en kakelugn. Jag tycker att i ett nytt hus är trevligast med en snygg kamin där man ser elden från alla håll. En kakelugn har ett litet hål bara, man kan ju fixa glasluckor till en kakelugn eller elda med öppna luckor, men det kan bli för mycket drag då. Jag tycker i alla fall att en gammal kantstött kakelugn ser fel ut i ett nytt hus, och de nytillverkade jag sett brukar se konstiga och opropertioneliga ut.
DSCF0289_disp300.jpg

Vi har själva 2 st kakelugnar (~1870 och 1910-tal), uppsatta nyligen av murare. Det finns ingen ny ugn som ens kommer i närheten av den känsla dessa gamla kakelugnar förmedlar, ojämnheter i glasyren, hantverket i sig är underbart och tillför något som en ny ugn inte kan förmå.

Angelven - du har gått en enveckas kurs säger du. Var det i Nääs? Och oavsett - kan man verkligen sätta upp en ugn efter en sådan vecka? Funderar lite själv nämligen.

Jupp, det var kursen i Nääs (bodde där undertiden också - underbara lokaler, kan rekommenderas! (vandrarhem)).

Jag har inte gett mig på mina egna två ännu, men tvekar inte att göra det efter kursen - det är egentligen inte ens något du behöver gå en kurs för - men det var nyttigt för att få ett grepp om detaljerna och nivån på svårigheterna så att säga. Om det är en "pang-på" ugn, slät, rund eller fyrkantig, inte några extrema detaljer och den varit på platsen innan, så jo, jag tror avgjort du kan göra det efter en en-veckas kurs. Därmed inte sagt att du kan sätta upp en antik 1700-tals ugn hittad nerplockad i en låda ;-)

Gysinges gröna skulle jag nog också våga mig på efter kursen. Men det är slitigt och smutsigs jobb.

OK - Angelven då skall jag nog hålla lite koll vilka kurser som finns nästa år. Vi har nyss köpt ett hus och i huset finns fyra kakelugnar varav en fungerar. Skulle vara kul att fixa till åtminstone en till av dem. Vi har även en kakelugn i ett gårdshus som hör till. Slit och smuts är jag inte rädd för.

Jag tror säkert att en enkel kakelugn (som vår) skall gå att sätta upp på ca 40 h. Denna murare sprider dock ut sitt arbete ... En dag förra veckan, en halv dag denna vecka, pratpauser, rökpauser och diverse divalater o.s.v. Men han är duktig och relativt billig så vi är nöjda BARA HAN KOMMER !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.